کد خبر: 1040947
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
داود عامری
انتخابات یکی از بارزترین و برجسته‌ترین شکل اعلام حضور شهروندان هر کشوری در حمایت از نظام حاکم و تأثیرگذاری در نحوه اداره کشور و اعلام نظر و اراده مردم است. بنابراین وقتی مردم در انتخابات با مشارکت بالا رأی می‌دهند، در واقع اعتماد خود به سیاست‌ها و برنامه‌های کلان کشور را اعلام می‌کنند.

در ایران اسلامی که الگوی حکومتی از دو پایه اصلی تشکیل شده است، شاخص جمهوریت آن در انواع انتخابات مردم از شورای شهر تا ریاست جمهوری و انتخابات نمایندگان مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی متبلور است و حتی رهبری جامعه نیز به صورت غیرمستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شود، بنابراین باید گفت که انتخابات نماد روشنی از مردم سالاری است که در کنار شاخص اسلامیت، رویکرد و متن این جمهوریت را تعیین می‌کند و از ترکیب این دو مردم سالاری دینی شکل می‌گیردکه باید در تمام ارکان نظام به هر دو شاخص اهمیت تمام داده شود.

مرور مواضع رهبر معظم انقلاب نیز نشان می‌دهد که ایشان بر حضور پر شور و انتخاب اصلح تأکید کرده‌اند و همواره از حق انتخاب مردم در تمامی دوره‌ها استقبال کرده و در تمامی انتخابات ها، بدون ابراز مواضع در خصوص کاندیداها، مردم را به استفاده از این حق خود که در قانون اساسی نیز به آن تصریح شده است، دعوت کرده‌اند. ایشان فارغ از سلیقه‌های سیاسی همه ایرانیان را دعوت به حضور و استفاده از حق خود برای تعیین سرنوشت کشور کرده اند، بنابراین از روز‌های آغازین انقلاب یکی از مهمترین ارکان حاکمیتی بر دوش مردم بوده و این مردم هستند که از طریق شرکت در انتخابات خواسته‌های خود را در نظام دنبال می‌کنند. نکته حائز اهمیت در ایران اسلامی این است که انتخابات و مشارکت مردم در آن، مهمترین سرمایه اجتماعی نظام است. با آنکه ما در هر انتخاباتی شاهد ظهور فرصت‌ها و یا بروز آسیب‌هایی هستیم، اما در نهایت مشارکت حداکثری مردم خواست نظام و رهبری است. چرا که رکن جمهوریت در ایران، یک امر تاثیرگذار و تعیین کننده است و به هیچ عنوان خاصیت فقط تبلیغاتی ندارد. دلیل این امر را حتی می‌توان در زاویه‌هایی که در مواردی بین منتخبان مردم بروز می‌کند، ملاحظه کرد و چه بسا در مواردی رسانه‌های معاند سعی می‌کنند ارکان حاکمیتی را متمایل به یک نامزد نشان دهند و در نهایت فرد دیگری رأی می‌آورد.

این نشان می‌دهد که هم انتخابات واقعی است و هم انتخابات در سلامت برگزار می‌شود. بنابراین به رغم تبلیغات گسترده‌ای که این روز‌ها از سوی رسانه‌های دشمنان انجام می‌گیرد تا مردم را از شرکت در انتخابات ناامید کنند، باید گفت که انتخابات حق همه شهروندان ایرانی است که اگر در آن:

۱. با آگاهی و اراده برای تغییر و بهتر شدن، مشارکت حداکثری داشته باشند؛ که نتیجه مشارکت گسترده مردم و دمیدن روح امید به هم میهنان و کارگزاران خدوم و مأیوس کردن دشمنان و کم شدن تهدیدات علیه نظام خواهد بود.

۲. بدین وسیله علاقه خود را به سرنوشت کشور نشان داده و با انتخاب فرد مورد نظر امکان اعمال نظر و سلیقه خود در نحوه اداره کشور را اعمال می‌کنند و این خود یک ارزش است خارج از بحث اینکه فرد مورد نظر ما انتخاب بشود یا نه.

۳. نمایش و انعکاس حس تعلق به میهن اسلامی و ایران عزیز که برای هر ایرانی بدون در نظر گرفتن گرایش سیاسی و سلیقه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و ما همه به بودن زیر این پرچم سه رنگ افتخار می‌کنیم و به آن می‌بالیم، پس باید آن را ابراز کنیم و انتخابات یکی از این روش هاست.

۴. تقویت امنیت و احساس امنیت در کشور؛ همه می‌دانیم که امنیت مهمتر از هر چیزی در کشور است و کشور در سایه امنیت است که می‌تواند زیست کند و آباد شود. حضور پرشور مردم در انتخابات سایه بسیاری از تهدیدات را از کشور دور می‌کند و پاسخ مناسب به دشمنان کشور و انقلاب خواهد بود.

۵. تقویت روحیه امیدواری در پیرامون؛ چشم امید بسیاری از دوستداران انقلاب اسلامی و مستضعفان در جهان به ایران دوخته شده و انتخابات پرشور و سالم به آن‌ها نیز امید مقاومت و پیروزی می‌دهد.

۶. مشارکت پرشور به شکل گیری احزاب شناسنامه دار و کارآمد کمک می‌کند؛ به هر صورت حضور با سلیقه‌های مختلف در انتخابات با محوریت احزاب و جریان‌های سیاسی زمینه رشد و بلوغ سیاسی و حزبی کشور را نیز تقویت می‌کند و انتخابات همواره زمینه‌ای برای فعالیت، ظهور و بروز سلیقه‌های مختلف بوده است.

۷. فرهنگ سیاسی و تعاملات اجتماعی را تقویت می‌کند، هرچند انتخابات ضمن پیامد‌های مثبت، گاهی آسیب‌هایی را نیز همراه دارد که نشان از آسیب در فرهنگ سیاسی کشور و ضعف تکاملی آن است که نیازمند تعامل و تمرین است و انتخابات همواره این زمینه را فراهم می‌کند حال اگر منافع ملی و رعایت اخلاق اسلامی مورد توجه جدی و شاخص قرار گیرد و آرام آرام در تعامل مناسب فرهنگ سیاسی کشور نیز تعالی پیدا می‌کند و این کشور اسلامی که بر پایه انتخابات مردم حرکت می‌کند راهی جز این در پیش رو ندارد.

۸. رفع کاستی‌ها و اشتباهات؛ هر نظامی در مسیر حرکت خود ضمن نکات برجسته و موفقیت‌آمیز ممکن است در انتخاب روش‌ها و مدیریت‌ها دچار مشکلات و اشتباهاتی شود که انتخابات این امکان را فراهم می‌کند تا با حضور افراد و رویکرد‌های نو با حفظ اصول، اصلاحات لازم صورت پذیرفته، کشور یک گام دیگر به پیش برود. در پایان باید اشاره کرد که مردم هوشمند ایران که از پشتوانه یک فرهنگ و تمدن بزرگ برخوردارند باید بدانند که در منطقه‌ای از عالم زندگی می‌کنند که هنوز بعضی کشور‌ها با حکومت قبیله‌ای اداره می‌شود و می‌توانند با حرکت خردمندانه برای تمام ملت‌های منطقه در حوزه مردم سالاری درس‌آموز باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار