کد خبر: 1040720
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تعداد تخت‌های بستری نسبت به جمعیت کشور کافی نیست، گفت: هنوز نمی‌دانیم انتهای کرونا کجاست و ممکن است که به یک بیماری مزمن منطقی تبدیل شود.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افتتاحیه نخستین کنگره کشوری دیجیتال مدیریت و درمان کووید ۱۹ که امروز در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه بیش از یک سال از شیوع کرونا در ایران میگذرد، اظهار کرد: در یک سال اخیر تجربه‌های موفق و ناموفق بسیاری داشتیم، دانشگاه محل سیاست نیست و باید در دانشگاه‌ها مشکلات موجود مطرح و تحلیل شوند؛ باید یاد بگیریم که تحلیل شویم. افراد در کنار یکدیگر و با تجمیع تجربه‌ها می‌توانند موفق عمل کرده و در پی آن دستاوردی حاصل شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه طی این مدت درس آموخته‌هایی از کرونا نوشته‌ام که بالغ بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ صفحه شده است، گفت: تقریبا سعی کردم که همه این موضوعات را از محیط یاد بگیرم. اگر در محیط کسی اقدام موثری را انجام داده، می‌توان آن را کشوری کرد؛ در جای جای این کشور در بیمارستان‌های دانشگاه‌های کوچکتر دیده‌ام که اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند.

بهداشت و درمان ویترین ساختار وزارت بهداشت هستند

وی با اشاره به اینکه بهداشت و درمان ویترین ساختار وزارت بهداشت هستند، گفت: اگر بخواهیم بررسی کنیم که پژوهش‌های انجام شده تا چه اندازه مفید هستند باید تاثیر آن‌ها را در سیاست گذاری بهداشت و درمان رصد کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت:درصورتی که پژوهش ساختارمند تحلیل درستی از فرآیند خدمت ارائه ندهد قطعا پژوهش متناسبی با نیاز کشور نخواهد بود. هر زمان که توانستیم از تحقیقات در تغییر سیاست گذاری‌ها، اصلاح ساختار ارائه خدمت و فرآیند‌های خدمت استفاده کنیم یعنی موفق عمل کرده‌ایم. ما در ساختار ارائه خدمت، نقاط ضعف و قوت متعددی داریم، باید در راستای اصلاح نقاط ضعف قدم برداریم درغیر این صورت به مردم سرزمینمان خیانت کرده ایم.

جان بابایی با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم انتهای کرونا کجاست و ممکن است که به یک بیماری مزمن منطقی تبدیل شود، تشخیص زودرس، بستری زودهنگام، توجه به سلامت روان، مدیریت تغذیه، مدیریت صحیح در استفاده از دارو‌های مختلف، فرماندهی و مدیریت بحران‌ها و مستند سازی را از جمله گام‌های اجرایی مدیریت درمان کووید ۱۹ دانست.

تعداد تخت‌های بستری نسبت به جمعیت کشور کافی نیست

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تعداد تخت‌های بستری نسبت به جمعیت کشور کافی نیست، بیان کرد: به همین منظور باید تلاش کنیم بیماران سرپایی را هرچه سریع‌تر سر و سامان دهیم. بیمارستان هراسی از دیگر مشکلاتی است که در کشور ما وجود دارد به همین دلیل بیماران با تاخیر به بیمارستان مراجعه می‌کنند؛ باید از ظرفیت بخش‌های خصوصی و عمومی به درستی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در کشور ما مردم به بخش خصوصی توجه دارند و می‌خواهند از این بخش خدمت دریافت کنند؛ ما نمی‌توانیم مسیر مردم را تغییر دهیم و نباید اصراری بر این موضوع داشته باشیم؛ باید تلاش کنیم همان مسیر را ساماندهی کنیم. ارائه خدمت به همه بیماران در بخش دولتی امکان پذیر نیست؛ ساماندهی، جهت دهی و نظارت صحیح بر عملکرد بخش خصوصی که از ظرفیت‌های کشور است، بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

باید در بیمارستان‌ها از تیم‌های مددکاری استفاده کنیم

جان بابایی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت تله مدیسیین در شرایط کنونی عنوان کرد: ما اگر از ظرفیت‌های این چنینی استفاده کنیم بسیاری از مراجعات مدیریت می‌شوند؛ تعرفه خدمات مراقبت در منزل هفته آینده ابلاغ خواهد شد و می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت بسیاری از مشکلات را در منازل رفع کنیم. در بسیاری از بیمارستان‌ها کلینیک تنفسی اختصاصی تاسیس شده است که بار مراجعه به اورژانس را تا حد زیادی کاهش داده اند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون در بسیاری از بیمارستان‌ها تیم تنفسی وجود دارد، توجه به سلامت روان بیماران در منزل و بیمارستان‌ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در این بخش موفق عمل نکرده ایم و یکی از مواردی است که اکنون مغفول مانده است؛ باید در بیمارستان‌ها از تیم‌های مددکاری استفاده کنیم.

وی ضرورت ساماندهی استفاده از آنتی بیوتیک‌ها را بسیار مهم اعلام و عنوان کرد: یکی از عوامل موفقیت ما در دوران شیوع کرونا فرماندهی اوضاع توسط روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

ضرورت اصلاح نظام اقتصادی و مالی در بیمارستان‌ها

جان بابایی با بیان اینکه دانش تغذیه‌ای، توانبخشی، اقتصاد سلامت و تعاملات سازنده با بیمار و همراهان وی از جمله مواردی است که پزشکان باید اطلاعات کافی در این حوزه‌ها داشته باشند، توضیح داد: کادر درمان باید به سلامت روان بیمار توجه ویژه‌ای داشته باشند، ما هنوز درمورد تغذیه بیماران کرونایی به یک شرایط مطلوب دست نیافته ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: هرچه بتوانیم بیمارستان‌ها را مستقل کرده و تلاش کنیم به صورت زنجیره‌ای با یکدیگر کار کنند بسیار موفق‌تر خواهیم بود.

وی با تاکید بر اصلاح نظام اقتصادی و مالی در بیمارستان‌ها گفت: اگر این امر محقق نشود دستاورد خوبی نخواهیم داشت و در فرآیند ارائه خدمت موفق نخواهیم بود. تعرفه‌ها ایراد دارند؛ هزینه خدمات پزشکی باید براساس سختی کار و نه رشته تحصیلی تعیین شود. باید تحول بزرگی در نظام نظارت الکترونیکی داشته باشیم و براساس شاخص‌های حیاتی باشد. اگر برای تک تک اشتباه‌های خود تصمیم صحیح اخذ نکنیم در حق مردم جفا کرده ایم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار