کد خبر: 1038835
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
 سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینمای ایران
 سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینمای ایران می‌گوید که برای احیای سینما در دوران طولانی کرونا مخاطب به خاطر خطرات آن حاضر نیست به راحتی به سینما بیاید مگر آنکه فیلم خوب و باکیفیت تماشا کند.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: سالی که رو به پایان است را شاید بتوان بدترین سال سینمایی تاریخ ایران نامید. سالی که بیشتر سالن‌های سینمایی کشور تعطیل بودند و میزان فروش سینمای ایران در حدی که بتوان آن را اعلام کرد هم نیست. در این سال تعداد تولیدات سینمایی با تمام آنکه برخی از پروژه‌ها فعال بودند نیز از میزان کمتری برخوردار شد و فعالین سینما و هنرمندان بسیاری دچار مشکلات مالی و معیشتی شدیدی شدند؛ بنابراین اگر بخواهیم سینمای ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی ایران سینمایی متفاوت از سینمای سال جاری باشد باید برای آن فکر کرد و برنامه‌ریزی داشت. در این خصوص نظر هنرمندان و سینماگران قدیمی دارای اهمیت ویژه است و باید دید که چهره‌های باتجربه سینمای ایران چه می‌گویند.

با این توجه به سراغ سیدضیاء هاشمی عضو هیأت مدیره اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران رفتیم و دیدگاه او را برای احیای سینمای ایران در آغاز قرن جدید خورشیدی جویا شدیم.

این تهیه‌کننده سینما گفت: قبل از هرچیز سینمای اکران و سینمای غیراکران که دارای اشکال متعددی شده است باید مدنظر قرار گیرد. به عقیده من عمده تولیدات سینمای ایران باید به سمت سینمای غیراکران برود.
تعداد محدود فیلم‌هایی که مخاطب برای دیدن آن دسته فیلم‌ها حاضر به هزینه کردن (بلیت، ایاب و ذهاب و خوراک) هستند باید در سینما اکران شود که تعداد آن باتوجه به بررسی‌هایی که انجام دادم بین ۱۲ تا ۲۰ فیلم است. معتقدم برای اکران و پرده نمایش سالن‌ها، فیلم‌ها باید به لحاظ ساختار، فرم و محتوا ارزشمند باشد. برای پرده سینما نیاز به تولیدات خوب داریم که اکران آن در سینما بتواند مخاطب را به سینما بیاورد. چنین فیلم‌هایی باید بر پرده سینما‌ها اکران شود؛ مابقی تولیدات برای اکران غیر سینما باید ساخته شود، زیرا اکران آن‌ها در سینما به فروش و سود مناسب نخواهد رسید. این راه حل مناسب و منطقی برای اکران نیمه دوم سال ۱۴۰۰ است.

این تهیه‌کننده سینمای ایران در ادامه بیان کرد: برای سال آینده امیدی به پرده نمی‌توانیم داشته باشیم، زیرا بعد از کرونا سینما رفتن به شکل گذشته اتفاق نمی‌افتد. به احتمال قوی در شهر‌های بزرگ سینما‌های تک سالن امکان ادامه حیات نخواهند داشت و اقبال مخاطب حتماً از سالن‌های با کیفیت مجتمع‌های سینمایی خواهد بود.

به همین دلیل این سالن‌ها هم خوراک سالیانه‌شان ۲۰ فیلم خوب با استاندارد‌های سینمایی است. البته تعدادی فیلم خارجی خوب هم در کنار آثار داخلی، در این دست سینما‌ها باید به نمایش در آید که خوراک مناسب برای مخاطب خواهد بود.

وی درباره فیلم‌هایی که باید در سیستم غیراکران به نمایش درآیند گفت: سینمای ایران باید به سمت اکران آنلاین بروند و در این سیستم به نمایش درآیند. یکی از نکات مهم برای این منظور ساخت فیلم‌های کم هزینه است که آفلاین آن نیز در VOD‌ها به نمایش درآید. آن آثاری که ساخته شده و اقبالی از سوی مخاطب سینما نخواهد داشت، باید در اکران آنلاین نمایش داده شود. باید پروسه ساخت این آثار را راحت‌تر در نظر بگیرند البته برای اکران سالنی نیز حتی امکان ساخت برای اکران غیرآنلاین در سال، ۱۵۰ فیلم هم می‌تواند باشد.
تهیه کننده فیلم عروس در ادامه به راهکار حضور مخاطب در سینما اشاره کرد و گفت: در دوران طولانی کرونا مخاطب به راحتی وارد سالن سینما نمی‌شود. برای این که بتوان مخاطب را به سالن سینما کشاند باید فیلم خوب و درخور توجه در سالن سینما اکران کنیم.

ما به عنوان تهیه‌کنندگان باید این استراتژی را پی‌بگیریم که دو نوع کار بسازیم یکی به سمت ساخت آثار مناسب اکران در سینما حرکت کنیم و در بخشی دیگر به نمایش فیلم در اکران آنلاین توجه داشته باشیم. فیلم‌هایی هم بسازیم که برای نمایش خانگی VOD مناسب باشند یعنی شکلی دیگر که مخصوص نمایش خانگی است. البته متأسفانه هنوز راهکار مناسبی برای عدم قاچاق فیلم‌های اکران وجود ندارد و این آفت اکران آنلاین به شمار می‌آید.

متأسفانه فیلم اکران نشده نیز قاچاق می‌شود. فیلم آقای مجیدی متأسفانه قاچاق شد و امیدواریم مردم فیلم قاچاق شده را نبینند چراکه فیلم در سینما موفق عمل می‌کند.

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره حمایت دولت گفت: از دولت نمی‌توان انتظار داشت، چون نه سرمایه دارد و نه برنامه بلکه فشار‌های بیرونی باعث دخالت دولت در تولید می‌شود. کارگردانی داریم که بنا به شرایط موجود، فیلمش نتوانسته رنگ پرده ببیند و سال‌ها است فیلمی نساخته است. پیش‌تر دولت به این افراد در تولید آثار بعدی کمک می‌کرد، اما امروزه این اتفاق نمی‌افتد.
 
فارابی در حمایت فیلم‌های کودک فعال شده که متأسفانه در اکران موفق نیستند. به نظرم عملکرد فارابی در این سال‌ها چندان موفق نبوده است.

تهیه‌کننده فیلم «اعتراض» در خاتمه تأکید کرد: حلقه سومی که می‌تواند به سینما کمک کند، سریال‌های نمایش خانگی است که هم می‌تواند نیروی کارآمد سینما را که تولیداتش در شرایط فعلی کمتر شده به کار بگیرد و موفق عمل کند و هم تولید و نمایش سریال خوب خانگی مخاطب را عادت به دیدن آثار هفتگی می‌دهد و وقتی بیننده سریال بیشتر شد، قطعاً بیننده اکران آنلاین و آفلاین هم بالا می‌رود. فقط باید تلاش شود سریال‌های خوب و با کیفیت در این حوزه ساخته شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
0
0
جای فیلمنامه های قوی زیبا و ادبیات جهانی و نگارش زیبا و داشتن زیبایی های بصری و خلاقیت‌های بزرگ در سینمای ما خالی است ... ای کاش به استعدادهای خلاق در عرصه سناریو و نگارش فیلمنامه های زیبا و خلاقانه و پیچیده بها داده میشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار