کد خبر: 1038458
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
سید عبدالله متولیان
دومین سالگرد بیانیه گام دوم را در شرایطی پاس می‌داریم که طی دو سال اخیر شاهد تغییر ذائقه فرهنگی مردم بوده ایم و با وجود کم‌کاری‌های اصحاب فرهنگ نسبت به معرفی و تبیین دقیق و درست ابعاد آن، به الگویی برای مطالبه گری عمومی تبدیل شده است.

نگاهی گذرا به شعار‌ها و مطالبات مردم در دو سال اخیر نشان می‌دهد که مردم و جامعه فرهنگی کشور رفتار و عملکرد حاکمان و دولت‌های ماضی را بر اساس بیانیه گام دوم به بوته نقد کشیده و در حالی‌که نسبت به فاصله گرفتن مسئولان و دولتمردان از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی اعتراض دارند، خواهان بازگشت به فضای ارزش‌مدار و فضیلت پرور دهه اول انقلاب و شکل گیری دولت جوان حزب‌اللهی هستند.

نگرش و مطالبات حوزه نخبگانی و دانشجویی کشور در چارچوب بیانیه گام دوم در حال ایجاد ساختار‌های جدید، ترسیم نقشه راه، تقسیم وظایف، هم‌افزایی تجارب و توانمندی‌ها و ایجاد همبستگی و هماهنگی برای هدفمندتر کردن مطالبات نخبگانی بر مبنای الگوی آتش به اختیاری است. امروز جوانان کشور با جدیت خواهان سرعت گرفتن قطار انقلاب به سوی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن سازی در گام دوم انقلاب بوده و خیمه نهضت مطالبه‌گری در باره محتوای بیانیه گام دوم مشتمل بر سبک زندگی، علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی و همچنین عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و... را برپا کرده‌اند. در کشور به ویژه در بین جوانان نوعی جنبش مثبت اعتراضی نسبت به عقبگرد‌های اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی در سه دهه پساجنگ تحمیلی (که دستاورد‌های شگرف انقلاب را به محاق برده و به نارضایتی مردم از وضع موجود دامن می‌زند) شکل گرفته و سؤالات مهم ذهن آنان را درگیر نموده است:

علل عدم شکل گیری دولت تراز انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته چه بوده است؟

موانع داخلی و خارجی دولت سازی اسلامی چیست؟

راه‌های سرعت بخشی به تشکیل دولت تراز انقلاب اسلامی کدام است؟

حق و انصاف این است که در همین مدت کوتاه دو ساله (از صدور بیانیه گام دوم) در سایه‌سار تفکر انقلابی و به برکت ورود و حضور پرشور جوانان به میدان تحقق بیانیه شاهد تحولات و دستاورد‌های عظیم و ارزشمندی بوده ایم:

۱ - با تغییر مدیریت قوه قضائیه، به شکلی کاملاً ملموس شاهد سرعت بخشی به موج عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد، رسیدگی سریع به دعاوی مردم، استیفای حقوق عامه، مبارزه با خط نفوذ و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی، قطع کردن دست چپاولگران بیت‌المال، مبارزه با قاچاق و... بوده ایم.

۲ - به همت مردم، اولین مجلس در مسیر انقلابی گری شکل گرفته و در مدت چندماه آثار مثبت انقلابی گری در رفتار، گفتار و عملکرد نمایندگان قابل مشاهده بوده و مجلس انقلابی قدم‌های خوبی در حوزه‌های قانون‌گذاری، نظارت و لایحه بودجه ۱۴۰۰ برداشته شده است. اینک مردم و نظام اسلامی به مجلس فعلی دل بسته است که برای اولین بار برنامه پنج ساله هفتم را در چارچوب بیانیه گام دوم و بر مبنای الگوی اقتصاد بومی، درون زا و مقوم عدالت تهیه و ارائه نموده و کشور را از تبعیت از الگوی فسادخیز لیبرال سرمایه داری و بلای خانمانسوز اقتصاد وابسته نجات دهند.

۳ - در حوزه اقتصادی، اینک صد‌ها و بلکه هزاران طرح کوچک و بزرگ اقتصادی و خدماتی و توزیعی برای برون رفت از بن‌بست تفکر غیرانقلابی، خسته و غرب‌زده توسط معتقدان به اقتصاد درون‌زا در حال اجرا است. علاوه بر آن منادیان تفکر انقلابی طی یک‌سال اخیر توانسته‌اند با اجرای طرح‌های مواسات مؤمنانه و رسیدگی به خانواده‌ها و اقشار آسیب دیده از کرونا، ظرفیت وسیع تفکر انقلابی را در برابر دیدگان جهانیان به تصویر بکشند.

٤ - در حوزه بهداشت و درمان و در چارچوب مبارزه با کرونا، در کنار لشکر باانگیزه و گسترده وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌های مرتبط، جمهوری اسلامی توانسته با تهیه و اجرای طرح بزرگ شهید سلیمانی برگی درخشان از مبارزه اثربخش با ویروس کرونا را در کتاب تحقق بیانیه گام دوم به ثبت برساند. در شرایطی که اغلب کشور‌های جهان در مسیر مبارزه با کرونا با مشکلات عدیده روبه‌رو بوده و با افزایش آمار‌های کشته‌ها و بیماران روبه‌رو هستند، جمهوری اسلامی با تحقق طرح شهید سلیمانی، با پایین آوردن آمار مبتلایان و کشته‌های کرونا موفق به ثبت یک رکورد بسیار خوب شده است.

این موارد و ده‌ها مورد دیگر بیانگر عزم عمومی مردم برای «تحقق بیانیه گام دوم»، «زدودن تصویر یأس و بی اعتمادی»، «افزایش ایمان، باور‌ها و روحیه مردم»، «مبارزه با فساد و اشرافی‌گری»، «مبارزه با قاچاق، رانت خواری و آقازادگی»، «بازگشت به آرمان‌های امام راحل و اهداف والای انقلاب» و در یک کلمه بازگشت به فضائل انقلابی دهه اول انقلاب و حرکت به سمت تشکیل دولت تراز انقلاب است.

با گذشت دو سال از صدور بیانیه، به رغم کم‌کاری و ناکارآمدی و سوءمدیریت مسئولان، به برکت پیگیری مجدانه جوانان و معتقدان به تفکر انقلابی، مردم به آینده‌ای روشن دل‌گرم شده‌اند و این دل‌گرمی در مراسم بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب کاملاً مشهود و نمایان بود. با وجود «مشکلات ناشی از ناکارآمدی و سوءمدیریت»، «موانع ایجاد شده به وسیله ویروس کرونا» و «حجم بمباران سنگین تبلیغات منفی به‌ویژه در فضای مجازی و پروپاگاندای امپراتوری رسانه‌ای دشمنان»، شاید کمتر کسی در سطح جهان انتظار چنین صحنه‌های باشکوه و بی‌نظیری از اتحاد و هم‌دلی مردم با انقلاب را داشت. بزرگداشت استثنایی مراسم ۲۲ بهمن توسط مردم علاوه بر داخل چراغ امید را در دل مردم کشور‌های منظقه و محور مقاومت نیز روشن کرده و آنان را به پیروزی و غلبه هر چه زودتر بر دشمنان امیدوار ساخته است.

امروز به برکت بیانیه گام دوم (که بالغ بر ۲۰۰۰ سرفصل قابل استخراج دارد)، حداقل دو ضلع از اضلاع دولت تراز انقلاب شکل گرفته و مردم خود را برای حضور مؤثر و حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری (در۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰) و انتخاب دولت جوان حزب‌اللهی آماده می‌کنند و یاد شهید بهشتی را زنده کرده و با صدای بلند به دشمنان انقلاب به ویژه شیطان بزرگ می‌گویند که از پیروزی‌های نو به نو جمهوری اسلامی عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار