کد خبر: 1037072
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
همتی:
­رئیس کل بانک مرکزی گفت نرخ ارز به عوامل مختلفی از جمله مسائل سیاسی تحریم‌ها و انتظارات بستگی دارد با این حال نرخ ارز تعدیل خواهد شد و دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: عبدالناصر همتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو، با بیان اینکه در ۱۰ روز گذشته در سامانه ‌نیما بیش از یک میلیارد دلار ارز مبادله شده است، گفت: با این حال وارد کنندگان قیمت ارز را کاهشی می‌بینند و به همین جهت عرضه بیشتر از تقاضاست.

رییس کل بانک مرکزی افزود: تمام تلاش من در این مدت این بود که رشد نقدینگی منطقی باشد و در همین راستا رشد پایه پولی که برای امسال بیش از ۱۰۰ درصد پیش بینی می‌شد در ۹ ماهه تنها ۱۸ درصد افزایش داشت که در جلوگیری از افزایش نرخ تورم موثر بود.

وی با بیان اینکه در صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی شرایط خوبی داریم گفت: شرایط سخت قبلی تکرار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز نیست افزود: تمام تلاش ما در بانک مرکزی تعدیل نرخ است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طی سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تامین کردیم که ۷ میلیارد دلار از آن از ذخایر بانک مرکزی بود و امسال نیز بخشی از نیاز‌های دولت را از ذخایر بانک مرکزی تامین کردیم.

همتی با اشاره به ماجرایی که برای بعضی از مهاجران و مشتریان شبکه بانکی در خصوص اخذ کد شهاب اتفاق افتاده بود، گفت: دستور تمدید مهلت یک ماهه درباره صدور کد شهاب به بانک‌ها ابلاغ شد.

وی در خصوص قانون جدید چک گفت: در حال حاضر شرایط ثبت، تایید و انتقال چک را به صورت اختیاری فراهم کرده ایم که مردم آشنا شوند و از اوایل سال ۱۴۰۰ اجرای قانون الزامی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: من با این موضوع مخالف نیستم، اما باید همه ابعاد این کار سنجیده شود و به آزمون و خطا عمل نکنیم. هم اکنون قیمت برخی کالا‌های اساسی مانند نهاده‌های دامی و ذرت و سویا با قیمت ارز ۹ تا ۱۳ هزار تومانی محاسبه می‌شود که رسیدن این نرخ به عدد حدود ۲۳ هزار تومان باعث افزایش قیمت بیشتر آن خواهد شد.

وی گفت: بنده نیز موافق ارز تک‌نرخی و حذف رانت هستم با این حال باید این اقدام به صورت سنجیده انجام شود.

رییس کل بانک مرکزی درباره وصول مطالبات ارزی از کره جنوبی گفت: این موضوع در حال پیگیری است و از کره شکایت قضایی خواهیم کرد.

همتی درباره نرخ سود بانکی با بیان اینکه برنامه‌ای برای تغییر نرخ سود بانکی نداریم گفت: با این حال در عملیات بازار باز نرخ بهره‌های بین بانکی را بین کف و سقف ۱۴ تا ۲۲ درصد در نظر گرفته ایم و هدف گذاری ما رسیدن به نرخ ۱۸ تا ۱۸ و نیم درصد است.

رییس کل بانک مرکزی درباره تسهیلات اعطایی بانک‌ها گفت: امسال حدود هزار و دویست هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحد‌های تولیدی داده شده است.

وی افزود: همچنین ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی و ۲۱ هزار میلیارد تومان بابت مسکن روستایی و ۸۵ هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های کوچک طرف بانک‌ها پرداخت شده است.

همتی درباره تملک کارخانه‌های تولیدی از طرف بانک‌ها گفت: بیشتر این واحد‌های تولیدی متروکه بودند با این حال برای رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان کمیته‌ای در بانک مرکزی با حضور نماینده دادستان ایجاد شده است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وام ازدواج گفت: در سال جاری ۷۷۰ هزار وام ازدواج معادل ۳۷ هزار میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی پرداخت شده است و اگر مبلغ وام ازدواج افزایش یابد، قدرت پرداخت بانک‌ها کاهش می‌یابد چرا که باید از منابع قرض‌الحسنه پرداخت کنند.

همتی همچنین با اشاره به پیش‌بینی تورم ۲۲ درصدی برای سال آینده گفت: این پیش فرض بر اساس دلار نیمایی ۱۷ هزار تومان بود که به خاطر تغییر شرایط این نرخ نیز تغییر کرد با این حال سعی می‌کنیم در سال آینده به هدف‌گذاری تورمی برسیم.

وی همچنین درباره ادغام ۶ بانک در بانک سپه گفت: این بانک ها دارایی ها و املاکی دارند که باید ارزیابی شود. تعهداتی نیز نیروهای مسلح دارند. برخی سهام داران انتقاداتی دارند که باید بررسی کنند اگر حقی از کسی ضایع شده، حل شود. پروژه خیلی عظیم بود و کسی نباید آن را تحت الشعاع قرار دهد. یکی از تدابیر مقام معظم رهبری بود. خوشحالم 2.5 سال انرژی حوزه نظارت ما و بانک سپه و نیروهای مسلح را گرفت و با کمترین حواشی تمام شد. حالا اگر حواشی کوچکی دارد باید آن را حل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با تایید حواشی جدید ایجاد شده بیان داشت: بله، از آن خبر دارم، گزارش هایی داریم که حتما همکاران ما در بانک سپه با تدبیر آن را حل می کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار