کد خبر: 1036646
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
رأی الیوم:
جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را به صورت راهبردی شکست داده اما پیروز نشده است و دولت جدید نیز به جلوگیری از پیروزی این کشور ادامه خواهد داد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «زیاد حافظ» در مطلبی در رای الیوم موضوع سیاست خارجی دولت جدید آمریکا را در برابر ایران مورد نقد و بررسی قرار داده است.

در این مطلب آمده است: پرونده هسته ای ایران اساس سیاست خارجی دولت بایدن در خاورمیانه خواهد بود. بازگشت بایدن به توافق هسته ای و لغو تحریم ها آسان نیست زیرا با فشارهای رژیم صهیونیستی و کنگره آمریکا روبرو است. همچنین موضع حمایتگرانه رئیس جمهور و تیم سیاست خارجی او از رژیم صهیونیستی باعث می شود هرگونه تساهل با جمهوری اسلامی تنها لفظی باشد بدون این که نتیجه ای قابل توجه در سطح تحریم ها دیده شود.

تحریم های آمریکا به دو نوع تحریم تقسیم می شود: تحریم های اعمال شده قبل از توافق هسته ای و تحریم های اعمال شده از سوی ترامپ. اوباما تحریم های پیش از توافق را لغو نکرد و تنها دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد کرد اما این مسئله جمهوری اسلامی را آزرده نکرد زیرا توافق هسته ای درهای تعامل با کشورهای دیگر را باز کرد.

اما تحریم های ترامپ شامل طرف‌هایی می شود که با جمهوری اسلامی معامله کنند. از این رو درگیری اراده ها و قدرت ها پیش رو خواهد بود و نتیجه را توازن قدرتی تعیین می کند که دیگر به نفع آمریکا نیست. از این رو تغییر لحن آمریکا در قبال ایران پیش بینی می شود، بدون این که با گام های ملموس همراه باشد.

حداکثر کاری که دولت جدید آمریکا بتواند انجام دهد چشم پوشی از طرف هایی است که نمی توانند به تحریم ها متعهد باشند. از این رو فهرستی از معافیت ها شکل خواهد گرفت. لغو تحریم ها درصورت اعتراف دولت جدید به عدم موفقیت درگیری با ایران ممکن خواهد بود که این امر در شرایط کنونی بعید است.

با وجود این که دولت بایدن تمایل خود را برای بازگشت به وضعیت پیش از ترامپ نشان داده است، در صورتی که ایران به تعهدات خود پابند باشد؛ اما مسئله به این سادگی نیست؛ زیرا نگرانی این دولت همچنان نقش ایران در منطقه و تضمین امنیت رژیم صهیونیستی است. تا این لحظه نشانه ای مبنی بر حل این مشکل دیده نشده است.

گزینه های پیش روی دولت جدید محدود است و این گزینه های شامل رویارویی نظامی نمی شود بلکه شاید تنش هایی امنیتی تدریجی به وقوع انجامد. از سوی دیگر حل و فصل سیاسی هم تنها از طریق بازگشت به وضعیت قبل از ترامپ ممکن است.

در هر صورت جمهوری اسلامی، آمریکا را به صورت راهبردی شکست داده اما پیروز نشده است و دولت جدید نیز به جلوگیری از پیروزی این کشور ادامه خواهد داد. دو مسئله در دستیابی به این پیروزی تاثیرگذار خواهد بود: دو دستگی های داخلی در آمریکا و حتی حزب حاکم که مانع از ادامه سیاست های خصمانه خواهد شد و موضع اروپا که از طریق تلاش این کشورها برای بهره مندی از قراردادهای تجاری با ایران در سایه رکود در این امر تاثیرگذار است.

در زمینه موضوع موشک های بالستیک ایران و گسترش نفوذ این کشور در منطقه دولت جدید تاکنون نتوانسته است پیشرفتی داشته باشد. در مقابل جمهوری اسلامی درصورت لغو تحریم ها ممکن است از حق غنی سازی خود طبق توافق های بین المللی چشم پوشی کند.

از این رو حل و فصل از به تاخیر انداختن درگیری با جمهوری اسلامی فراتر نخواهد رفت. ممکن است از جمله شروط موکول کردن درگیری به زمان دیگر چشم پوشی از اجرایی کردن تحریم ها یا اعطای معافیت ها باشد.

درباره تاثیر تحریم ها بر جمهوری اسلامی باید گفت تجربه نشان داده این تحریم ها دردناک است اما تاثیری در محقق ساختن اهداف خود ندارد. تحریم ها نوعی جنایت جنگی محسوب می‌شود و در آینده نه چندان دور آمریکا برای این جنایت بازخواست خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار