کد خبر: 1036426
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳
«ایران به ساخت بمب هسته‌ای نزدیک می‌شود». این جدیدترین ادعای اروپا، مرتجعان منطقه‌ای و مقامات جدید دولت ایالات متحده است. ادعایی که بر اساس کاهش برخی تعهدات هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران طی هفته‌های گذشته صورت گرفته است و بر اساس آن کشورمان غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کرده و نسل جدیدی از سانتریفیوژ‌ها را به کار گرفته است.
محمد اسماعیلی
سرویس سیاست جوان آنلاین: کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران پس از آن صورت گرفت که طرف مقابل به‌ویژه کشور‌های اروپایی هیچ گامی جهت تحقق تعهدات خود برنداشته و با وعده‌های غیرقابل اجرایی نظیر اینستکس از تیم مذاکره‌کننده کشورمان زمان می‌خریدند که در نهایت منتهی به لبریز شدن صبر نظام و وادارسازی مجموعه ارکان اجرایی و مدیریتی کشور به اقدامات تقابلی در مواجهه با گستاخی‌های روزافزون طرف غربی شد.

جوسازی‌های مشترک صهیونیست‌ها و اروپا

از روزی که جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی را تا سطح ۲۰ درصد افزایش داده کشور‌های اروپایی مواضع ضدایرانی خود را نسبت به زمانی که تیم مذاکره‌کننده با آن‌ها مدارای مطلق می‌کرد، افزایش داده‌اند به طوری که در کمتر از یک ماه بار‌ها وزرای خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس و اتحادیه اروپا طی مواضع جداگانه‌ای چه در قالب بیانیه و چه در قالب موضع‌گیری رسمی، ضمن متهم کردن ایران به نقض صلح و امنیت بین‌المللی، خطر ایران دارای بمب اتم را گوشزد کرده و از ضرورت ممانعت با تهدیدات ایران توسط سایر کشور‌ها سخن به میان آورده‌اند. در یکی از آخرین موضع‌گیری مقامات اروپا می‌توان به اظهارات وزیر خارجه آلمان اشاره کرد؛ او با تأکید بر اینکه «مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی می‌شویم» گفت: «ما (سه کشور اروپایی و امریکا) در کنار هم می‌توانیم به اهدافمان برسیم برای مثال ممانعت از دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی.»

طی روز‌های گذشته نیز وزیر خارجه فرانسه ادعای مقابله با دسترسی ایران به سلاح اتمی را مطرح کرده بود آن‌هم در شرایطی که اگر چه جمهوری اسلامی ایران سطح غنی‌سازی خود را به ۲۰ درصد رسانده، اما کما فی السابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشترین دسترسی را به مراکز هسته‌ای ایران داشته و در گزارش‌های خود اشاره‌ای به ماهیت نظامی این برنامه نداشته است.

همپا با مقامات اروپا مقامات رژیم صهیونیستی که همچنان با احساس نابودی قریب‌الوقوع رژیم جعلی خود دست و پنجه نرم می‌کنند نیز علاوه بر لابی‌های گسترده با دولت جدید ایالات متحده امریکا جهت مقابله فعال‌تر با جمهوری اسلامی ایران، به فضاسازی‌های بین‌المللی با ادعایی مشابه با آنچه اروپایی‌ها می‌گویند مشغولند. مقامات این رژیم طی هفته‌های اخیر بار‌ها غنی‌سازی ۲۰ درصد توسط کشورمان را با هدف تولید بمب اتمی معنا کرده و از جامعه جهانی می‌خواهند بدون توجه به جنایات این رژیم در مناطق اشغالی و سایر کشور‌ها نسبت به ایران واکنش نشان دهند.

در همین باره نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته با تأکید بر اینکه «مشتاقانه آماده همکاری با بایدن درباره خطرات ایران هستم» می‌گوید: «من مشتاقانه منتظر همکاری با رئیس‌جمهور بایدن هستم برای تقویت بیشتر اتحاد قوی بین امریکا و اسرائیل و گسترش دایره صلح بین اسرائیل و جهان عرب برای یک خاورمیانه واقعاً جدید و البته برای پرداختن به مسائل و چالش‌های مشترکی که ما با آن روبه‌رو هستیم و در صدر آن‌ها خطرات ایران است.»

تقلای بایدن برای گفت‌وگوی مستقیم؟

بدیهی است که جو بایدن از زمانی که نتایج غیررسمی انتخابات امریکا پیروزی او بر دونالد ترامپ را نشان می‌داد قاعدتاً به‌دنبال ارزیابی توافق جدید با تهران بوده است کمااینکه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خود و حتی در مناظرات انتخاباتی نیز به تلویح و تصریح از ضرورت پایدار ماندن برجام و مذاکرات جدید با کشورمان سخن به میان آورده بود.

بعید نیست جو بایدن که یکی از محور‌های اصلی سیاست خارجه دولت خود را توافق و مذاکرات جدید با جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده است به ارتباطات محرمانه و غیررسمی خود با طرف ایرانی علاقه نشان داده باشد.

در همین باره اسکای‌نیوز عربی، مدعی است دولت بایدن برای گفت‌و‌گوی مستقیم با تهران به‌کمک میانجی‌های اروپایی ابتکاری به راه خواهد انداخت. طی روز‌های اخیر رسانه‌ها خبر دادند که بایدن رئیس‌جمهور تازه امریکا، در گفتگو‌های تلفنی با نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس‌جمهور فرانسه درباره ایران گفتگو کرده است.
در همین رابطه روزنامه کویتی «الجریده» نیز مدعی شده است: «با وجود تکذیب‌های فراوان، ایران با دولت بایدن در حال مذاکره است؛ دو طرف توافق کرده‌اند مذاکرات را در یک چارچوب غیررسمی انجام دهند. ایران در تماس با دولت بایدن صراحتاً هفت «نه» بزرگ را اعلام کرده است:

۱- تحریم‌ها باید رفع یا تعلیق شوند، ۲- مسائل موشکی خط قرمز ایران است، ۳- مسائل منطقه قابل گفتگو است، ۴- برجام با حفظ چارچوب فعلی و تعهدات امریکا باید ادامه یابد و ایران با برجام‌پلاس مخالف است، ۵- ورود کشور‌های عربی منطقه به مذاکرات برجام به هیچ وجه قابل قبول ایران نیست، ۶- موضع ایران در مورد مسئله فلسطین توسط رهبر انقلاب اعلام شده و آن برگزاری همه‌پرسی عمومی است و ۷- ایران به شدت مخالف ورود اعضای جدید به برجام است.»

ساده‌لوح نباشیم

همان‌گونه که طی پنج سال و اندی بعد از امضای برجام جامعه شاهد بوده طرف امریکا و اروپایی هیچ اراده‌ای برای برداشتن و حتی تعلیق تحریم‌های ضدایرانی نداشته و تحریم را ابزاری غیرقابل اغماض جهت کنترل و مدیریت رفتار جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرده‌اند و حاضر نیستند به زعم خود عاملی که با آن ایران را وادار به مذاکره مستقیم برجامی کرده‌اند از دست داده و آن را تضعیف کنند.

با این حال جماعتی در داخل کشور با هدف دستیابی به اهداف جریانی و حزبی خود در تلاش هستند تا این موضوع که روی کار آمدن بایدن به معنای پایان تحریم و دشمنی با جامعه ایران می‌تواند باشد، را به عنوان یک باور عمومی تبدیل کرده و در امتداد آن به اهداف انتخاباتی- جریانی خود دست پیدا کنند.

ایندیپندنت در همین باره می‌نویسد: «با آنکه تیم جدید وزارت خارجه امریکا عمدتاً از دولت اوباما انتخاب شده‌اند، بازگشت امریکا به برجام چندان هم ساده نخواهد بود. دولت بایدن که وارث سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران است، باید در مورد حجم گسترده‌ای از تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری کند. بعید است دولت بایدن این تحریم‌ها را به صرف اینکه از سوی ترامپ وضع شده‌اند، بدون کسب امتیاز از ایران لغو کند.»

این رسانه مشهور غربی در ادامه می‌نویسد: «بایدن و دستیارانش اعلام کرده‌اند امریکا آماده بازگشت به برجام است ولی ایران ضمن رعایت کامل تعهدات هسته‌ای‌اش باید برنامه موشکی بالستیک خود را متوقف کند و رفتار خود را در منطقه که بی‌ثبات‌کننده خوانده شده، تغییر دهد و آنچه «حمایت از گروه‌های تروریستی» خوانده شده، متوقف کند. پاریس، برلین و لندن به عنوان متحدان اصلی امریکا در اروپا نیز چنین خواسته‌هایی دارند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار