کد خبر: 1035771
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
معاون وزیر اقتصاد گفت: در حال حاضر حجم بدهی‌های خارجی کشور فوق العاده ناچیز و به صفر میل می‌کند.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: محمدعلی دهقان دهنوی افزود: یکی از نگرانی‌های اساسی که در دنیا راجع به نسبت بدهی وجود دارد اینکه بخش قابل توجهی از این بدهی‌ها، بدهی کشور‌ها به خارج است یعنی کشوری از فاینانس خارجی و وام‌های بین المللی استفاده کرده و دولت بدهکار کشور خارجی باشد.

وی همچنین اظهار داشت: اگر این نسبت بالا برود و دولت از پس بدهی‌های خود برنیاید در سطح جهانی اعتبار خود را از دست می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: استفاده کردن از بدهی خارجی خود یک فرصت مغتنمی است یعنی دولت بتواند از خارج قرض بگیرد و در داخل سرمایه گذاری کند.

وی افزود: هم اکنون حجم بدهی‌های خارجی کشور ایران به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشته فوق العاده ناچیز و به صفر میل می‌کند.

دهقان دهنوی بیان داشت: عمده بدهی دولت ایران «داخلی» است بنابراین دولت ریسک نکول کردن بدهی به خارج را ندارد.

وی ادامه داد: این موضوع در سطح جهانی مهم است، ولی برای کشور ایران به دلیل عدم بدهی خارجی فاقد اهمیت است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: بدهکار بودن به خارج به شرط دریافت پول و سرمایه گذاری در داخل بسیار امر منطقی و پسندیده است.

وی افزود: نرخ بهره در خیلی از کشور‌های دنیا به دلیل کنترل تورم نرخ‌های پایینی است بنابراین آن‌ها راجع به اینکه برای مثال در طول زمان موجوی بدهی به سبب هزینه آن بدهی که نرخ بهره است انباشته شود زیاد نگرانی ندارند، ولی در ایران بواسطه مشکلات ساختاری ورشد بالای نقدینگی نرخ سود اوراق مبتنی بر عقود اسلامی که دولت استفاده می‌کند این نرخ سود بسیار بالاست.

دهقان دهنوی یادآور شد: وقتی نرخ سود حول و حوش ۲۰ درصد است معنا و مفهوم آن اینکه هر ۳.۵ سال بدهی شما فقط از محل همین هزینه دو برابر می‌شود پس نگرانی در کشور راجع به این موضوع باید بیشتر از دنیا باشد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار