کد خبر: 1035400
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
نایب رئیس مجلس دیروز خبر داد که در آخرین جلسه با آیت‌الله رئیسی گزارش تخلفات در بازار سرمایه را ارائه کرده و ایشان با ابراز تأسف از زیان‌های وارد شده به مردم، خواستار تهیه گزارشی مستند از جزئیات تخلفات و ترک فعل‌های صورت گرفته در بازارسرمایه شده است، که این گزارش تهیه و روز گذشته طی نامه‌ای به دست آیت‌الله رئیسی رسید.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: کد‌های سهامداری فعال بورسی در یک‌سال منتهی به آذر سال‌جاری با ۱۵۳ درصد رشد از حدود ۵/ ۹ میلیون کد به ۲۴ میلیون کد رسیده است. از آنجایی که حدود ۲ تا ۳ میلیون سهامدار حقیقی دقیقاً زمانی وارد بازار سرمایه شده‌اند که بازار مسیر اصلاح را در پیش گرفته بود، این افراد اصل سرمایه خود را از دست داده‌اند، هرچند اصلاح نرخ‌ها بخشی از طبیعت هر بازاری است، اما وقتی ارزش بورس تهران از محدوده ۲ هزار هزار میلیارد تومان به ۷ هزار هزار میلیارد می‌رسد و مجدد به محدوده ۵/ ۴ هزار هزار میلیارد تومان نزول می‌کند، این شائبه شکل می‌گیرد که در رشد و ریزش بازار تخلفات قابل ملاحظه‌ای شکل گرفته باشد.

نایب رئیس مجلس دیروز خبر داد که در آخرین جلسه با آیت‌الله رئیسی گزارش تخلفات در بازار سرمایه را ارائه کرده و ایشان با ابراز تأسف از زیان‌های وارد شده به مردم، خواستار تهیه گزارشی مستند از جزئیات تخلفات و ترک فعل‌های صورت گرفته در بازارسرمایه شده است، که این گزارش تهیه و روز گذشته طی نامه‌ای به دست آیت‌الله رئیسی رسید.

همچنین به گفته یک نماینده دیگر مجلس، در پی شرایط خاص بازار سرمایه، ریزش شاخص و تصمیمات نامناسب مدیران ارشد بازار در وضعیت کنونی، امروز وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی
احضار می‌شوند.

اگرچه بازار سرمایه از ابتدای سال تا اواخر مرداد ماه سال‌جاری با رشد قابل ملاحظه‌ای روبه رو شد و میلیون‌ها سرمایه‌گذار جذب این بازار شدند، اما از اواخر مرداد ماه تاکنون شاخص کل بازار بورس تهران که رکورد ۲ میلیون و احد را زده بود با یک میلیون ریزش به محدوده یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد نزول کرده است، این در حالی است که ارزش بورس تهران که در روز‌های رونق به محدوده ۷ هزار هزار میلیارد تومان رسیده بود، هم اکنون به محدوده ۵/۴ هزار هزار میلیارد تومان نزول کرده است. هرچند اصلاح نرخ‌ها بخشی از طبیعت هر بازاری است، اما از آنجایی که میلیون‌ها سهامدار در اثر اعمال سیاست‌های پولی و مالی خاص و همچنین تبلیغات گسترده دقیقاً زمانی وارد بازار سرمایه شدند که بازار در کانال اصلاح نرخ‌ها قرار داشت، به نظر می‌رسد برخی از ۲۴ میلیون کد سهامداری فعال در بازارسرمایه به نوعی با زیان قابل ملاحظه‌ای روبه رو شده‌اند. در این بین تخلفاتی پیرامون بازار سرمایه شکل گرفته است که پس از کاهش یک میلیون واحد شاخص بورس، گزارش تخلفات در بازار سرمایه از سوی مجلس برای رئیس قوه قضائیه ارسال شده است.

از مردادماه سال جاری که بازار سرمایه وارد فاز اصلاح شده است تا روز‌های اخیر که باز هم سراسر بورس یکپارچه قرمزپوش است، حدود یک میلیون واحد از شاخص کل کاهش یافته است.

بسیاری از سهامداران علت این ریزش‌ها را در تصمیمات اشتباه دولت و سازمان بورس و سفته بازی و رفتار حقوقی‌های بازار می‌دانند. در همین زمینه بسیاری از افراد حاضر در بورس از قوه قضائیه و مجلس شورای خواستار ورود به ماجرا بودند که جلسات متعددی میان نمایندگان و وزرای اقتصادی دولت برگزار شد. ازجمله می‌توان به توئیت امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مجلس اشاره کرد که می‌گوید آیت‌الله رئیسی خواستار تهیه گزارشی مستند از جزئیات تخلفات و ترک فعل‌های صورت گرفته در بازارسرمایه شد.

احضار وزیر اقتصاد به مجلس

در هفته‌های اخیر شاخص بورس به صورت مستمر کاهش داشته و هم اکنون به یک میلیون و ۱۴۹ هزار واحد رسیده است، در حالی که در ماه‌های گذشته شاخص به رقم بیش از ۲ میلیون هم رسیده بود. مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در پی شرایط خاص بازار سرمایه، ریزش شاخص و عدم اخذ تصمیمات مناسب توسط مدیران ارشد بازار در وضعیت کنونی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس را به کمیسیون اقتصادی احضار کردیم. بر اساس گزارش آماری آذرماه سال ۹۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تعداد کد‌های موجود مالکیت یا سهامداری در سامانه پس از معاملات در آذرماه سال جاری به ۵۷ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۴۵۹ کد سهامداری رسید. این در حالی است که آذر ماه سال گذشته تعداد کل کد‌های موجود در سامانه حدود ۵/ ۴۹ میلیون بود. به این ترتیب در بعد کدسهامداری موجود با رشد ۲۲ درصدی در یک سال منتهی به آذرماه سال جاری روبه رو شده ایم.

رشد ۱۵۳ درصدی کد‌های معاملاتی فعال در یک سال اخیر

گفتنی است تعداد کل کد‌های فعال در آذرماه سال گذشته حدود ۵/ ۹ میلیون کد مالکیت سهام بود که با بیش از ۱۵۳ درصد رشد به ۲۴ میلیون کد معاملاتی در آذرماه سال جاری رسید.

تعداد کد‌های حقیقی نیز آذرماه سال گذشته ۹ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۸۸۹ کد سهامداری بود که در آذرماه سال جاری با رشد ۱۵۴ درصدی به ۲۴ میلیون و ۴۹ هزار و ۳۲۹ کد سهامداری رسید.

تعداد کل کد‌های حقوقی در آذر سال گذشته حدود ۸۲ هزار کد بود که در آذر ماه سال جاری با رشد ۲۴ درصدی به بیش از ۱۰۲ هزار کد رسید. تعداد کد‌های خارجی نیز آذرماه سال گذشته یک‌هزار‌و ۵۰۳ کد سهامداری بود که با ۱۱۴ درصد رشد در آذرماه سال‌جاری به ۳ هزار‌و ۲۲۹ کد رسید. فروردین ماه سال جاری حدود یک میلیون‌و‌۲۰۰ هزار ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی انجام گرفت که تقریباً نیمی از آن‌ها احراز هویت شد. در اردیبهشت ماه سال جاری بیش از ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار ثبت در سامانه سجام انجام گرفت که حدود ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار نفر احراز هویت انجام گرفت. خرداد ماه سال جاری حدود ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار ثبت نام در سامانه سجام انجام گرفت که حدود ۲ میلیون و ۸۷۸ هزار نفر احراز هویت شدند. همچنین در تیر ماه نیز بیش از ۳ میلیون ثبت نام جهت دریافت کد معاملاتی بورس انجام گرفت که بیش از ۳ میلیون نفر اجراز هویت شدند.

از سوی دیگر در مرداد ماه سال جاری کمتر از ۳ میلیون نفر در سامانه سجام ثبت نام کردند که حدود ۲ میلیون و ۶۴۸ هزار نفر احراز هویت شدند همچنین شهریور سال جاری همزمان با آغاز اصلاح نرخ‌ها و شاخص‌ها در بازار سرمایه، ثبت نام در سامانه سجام به کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افت پیدا کرد که در همین حدود احراز هویت انجام شد. در پی تداوم اصلاح بازار، میزان ثبت نام برای کد معاملاتی به حدود نیم میلیون افت کرد که در همین حدود نیز احراز هویت انجام شد. در ادامه نیز در آبان ماه سال جاری ثبت نام در سامانه سجام جهت دریافت کد معاملاتی به ۲۱۷ هزار نفر رسید که میزان احراز هویت در این ماه حدود ۲۵۵ هزار نفر بود.

ثبت‌نام ۲/ ۳ میلیون‌نفر جهت اخذ کد سهامداری

در آذرماه سال‌جاری نیز در کمال تعجب ثبت نام برای دریافت کد معاملاتی به یکباره به ۳ میلیون‌و ۲۳۰ هزار نفر رسید که کمتر از ۲ میلیون نفر احراز هویت شدند، درصد رشد سالانه تغییرات ثبت نامی‌ها در آذرماه سال جاری با آذرماه سال گذشته در سامانه سجام نشان از جهش ۸۹۳ درصدی دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
پس ای کاش بجای خریدن سهام ؛ دلار یا زمین یا خودرو خریده بودم دلار اونوقت دوازده هزار تومان بود و الآن ... ولی هیچ می دونین : ارتزاق و تورم ثروت از طریق خرید و فروش دلار با تولید و افزایش ثروت از طریق تولید کالا چیزی مثل خوردن آب کثیف و متعفنه و سرمایه گذاری در تولیدات صنعتی خوردن آب زلال و شفاف کنار کوه از دل چشمه اما نمی‌دونیم چرا جامعه از سرمایه های مردم در جهت تولید صنعتی و افزایش ثروت مردم از طریق ایجاد کارخانه های تولیدی و خودکفایی خودمان استفاده نمیکنه ؟! و مردم رو از سرمایه گذاری تو بورس و تولید کالا ناامید و به سمت دلالی که هیچوقت بازارش کساد نمیشه می کشونه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!.......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
هزینه فرصت ؟؟؟؟؟!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار