کد خبر: 1035187
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
رئیس مرکز سلول‌های بنیادی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه آمریکا واقعا اگر با مردم ماه مشکل ندارد پس چرا دارو را تحریم می‌کند؟ گفت: ایران در بحث تولید واکسن سابقه صد ساله دارد، ولی گاهی توانایی‌های کشور دیده نمی‌شود.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: مسعود سلیمانی عضو هیئت علمی دانشگاه مدرس و رئیس مرکز سلول‌های بنیادی دانشگاه شهید بهشتی در نشست بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در رابطه با بحث تولید واکسن کرونا در کشور برگزار شد؛ گفت: واکسن همیشه جزو مواردی بوده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بر همین اساس هم تولید آن زمان بر بوده است.

محقق و پژوهشگر در حوزه سلول‌های بنیادی و هماتولوژی افزود: یک واکسنگاهی لازم است حدود ۱۰ تا ۱۵ سال مورد آزمایش و آزمون و خطا قرار گیرد تا تولید شود، اما در بعضی از شرایط ممکن است این زمان کاهش یا افزایش پیدا کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در بحث کرونا روند تولید واکسن مقدار سرعت گرفته، چون این بیماری به سرعت در حال گسترش بود و هم از لحاظ سلامتی و هم از لحاظ اقتصادی دارد دنیا را دگرگون می‌کند برای همین تولید واکسن برای این ویروس در بهتر است در برخی از کشور‌ها آغاز شد و خوشبختانه در کشور ما هم از همان ابتدا برای این کار اقدام شد و با توجه به وضعیتی که پیش آمد تلاش بیشتری شد که این واکسن سریعتر آماده شود.

سلیمانی تصریح کرد: این ویروس دارد جمعیت هدف را با سرعت می‌زند به خاطر همین یک روز هم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است برای همین هم با سرعت بالایی تولید واکسن در دستور کار قرار گرفته است.

هیچ واکسنی تائیدیه FDA ندارد

محقق و پژوهشگر در حوزه سلول‌های بنیادی و هماتولوژی درباره این سوال که آیا واکسن‌های تولید شده آمریکا مورد تائید FDA هستند؛ گفت: هنوز مهر تایید FDA بر روی هیچ کدام از واکسن‌های تولید شده نخورده است فقط گفته شده استفاده اضطراری و اورژانسی را قبول داریم، به خاطر همین شرکت‌هایی که در کشور‌های مختلف از این واکسن‌ها استفاده می‌کنند تعهد می‌دهند که حق شکایت نداریم.

سلیمانی تصریح کرد: اکنون تقریباً نزدیک به ۲۱۰ شرکت دارند روی واکسن کار می‌کنند و تقریبا می‌شود گفت بیشتر کشور‌ها به طرق مختلف روی این مسئله فعال هستند، آن‌هایی که سابقه قبلی دارند مقداری جلوتر از بقیه هستند. در کشور ما هم هفت یا هشت شرکت هستند که دارند روی بحث واکسن کار می‌کند و خیلی هم جای امیدواری وجود دارد.

چرا آمریکا واکسن کرونا را روی افراد مُسن و دارای بیماری خطرناک آزمایش می‌کند؟

وی درباره این سوال که چرا آمریکا الان دارد واکسن خود را روی افرادی با سن‌های بالا و بین ۷۰ تا ۸۰ سال به بالا آزمایش می‌کند؟، گفت: اگر واکسن روی یک فرد با سن کم آزمایش کنند در آینده می‌توان عوارض جانبی آنرا محاسبه کرد، ولی وقتی روی سن‌های بالا و افراد دارای بیماری خطرناک آزمایش می‌شود برای این است که این افراد، چون عمر طولانی ندارند اگر در آینده عوارضی هم وجود داشته باشد مشخص نمی‌شود برای همین می‌بینیم که در آمریکا این واکسن را روی افراد با سن۷۰ سال به بالا و افرادی که مشکلات پرخطر دارند آزمایش می‌کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر واکسنی هم وارد کشور شود اینگونه نیست که همه افراد جامعه از آن بتوانند استفاده کنند، معمولاً اینگونه است که اولویت بندی می‌شود و بر اساس اولویت این واکسن توزیع می‌شود. مانند کادر درمان که در معرض خطر بیشتری هستند، وقتی این افراد در اولویت هستند کنترل شوند جلوی خطرات گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: زمان می‌شود واکسن‌هایی اعتماد کرد که فاز ۱ و ۲ و ۳ کامل تمام شود و مدت زمانی بگذرد و عوارض آن مشخص شود و بعد مورد استفاده عموم قرار گیرد.

برخی کشور‌ها واکسن را خریداری کرده اند و منتظرند اگر روی مردم کشور‌های دیگر جواب داد، آن را استفاده کنند

رئیس مرکز سلول‌های بنیادی دانشگاه شهید بهشتی گفت: البته برخی کشور‌ها هستند که واکسن را خریداری کردند و استفاده نمی‌کنند و صبر می‌کنند تا کشور‌های دیگر این واکسن را استفاده کنند، بعد اگر مطمئن شدند جواب می‌دهد و عوارضی ندارد استفاده خواهند کرد.

سلیمانی درباره اهمیت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، اظهار داشت: وقتی پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی رعایت شود عامل بسیار موثر و بازدارنده خواهد بود، مهمانی‌های شبانه یکی از عوامل افزایش شیوع کرونا در اروپا به دست برای همین هم نین سختگیرانه‌ای اتخاذ شد و در کشور ما هم می‌بینیم قوانینی برای مسئله گذشته شده است و لازم است که این پروتکل‌ها رعایت شود.

آمریکا واقعا اگر با مردم ماه مشکل ندارد پس چرا دارو را تحریم می‌کند؟

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ظلمی که در اثر تحریم‌ها دارد به ملت ایران می‌شود مخصوصاً در بحث تحریم دارو بسیار زیاد است. علیرغم این شعار‌هایی در باره حقوق بشر می‌دهند می‌بینیم که اجازه ورود دارو به ایران داده نمی‌شود!

وی افزود: مشکلاتی که در برخی دارو‌ها برای کشور به وجود آمد به خاطر همین تحریم‌ها بود، آمریکا واقعا اگر با مردم ماه مشکل ندارد پس چرا دارو را تحریم می‌کند؟ می‌گویند ما با مردم ایران مشکلی نداریم و مشکل ما با دولت ایران است! ولی آیا مگر تمام دارو را دولت و حکومت مصرف می‌کنند؟ این چیز بی معنایی است که می‌گویند و نشان می‌دهد دشمنی آن‌ها اتفاقاً با مردم ایران است و این ثابت شده است. اینکه دارو را روی مردم می‌بندند آخر ظلم است.

سلیمانی یادآور شد: تخریب‌هایی که در رابطه با واکسن ایرانی می‌شود بسیار زیاد است، ولی واقعیت ندارد. واقعا اگر واکسنی تاییدیه وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی کشورمان را بگیرد می‌توان به آن اطمینان داشت و مطمئناً سازمان غذا و دارو اینگونه نیست که بخواهد اینگونه مسائل را به خاطر برخیس چیز‌ها نادیده بگیرد. قوانین سازمان غذا و داروی ما حتی سختگیرانه‌تر قوانین جهانی در این حوزه است.

چرا نسبت به خرید واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی نگرانی وجود دارد، ولی درباره دارو این نگرانی نیست؟

رئیس مرکز سلول‌های بنیادی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که چرا ما نگرانی نسبت به استفاده از واکسن‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی داریم، ولی نسبت به دارو‌های این کشور‌ها این نگرانی وجود ندارد؛ گفت:، چون دارو مورد استفاده بیماران قرار می‌گیرد، ولی واکسن را ما داریم به افراد سالم و با جمعیت بالایی می‌زنیم، پس باید خیلی حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم.

ایران در بحث تولید واکسن یک سابقه صد ساله دارد

سلیمانی تاکید کرد: گاهی ما پیشرفت‌هایی که در کشور داریم را یا نمی‌بینیم یا این که نمی‌خواهیم ببینیم، ایران در بحث تولید واکسن یک سابقه صد ساله دارد. یکی از روسای سابق انستیتو رازی می‌گفت حدود ۱۵ سال پیش سه کشور از آسیا انتخاب شدند تا در مجموعه بین المللی قرار گیرند و این سه کشور هند، ایران و چین بود یعنی ما به عنوان واکسن ساز بوده و هستیم.

چرا نباید به واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی اعتماد کرد؟

این استاد دانشگاه درباره این سوال که آبیا از نگاه علمی دستوری که رهبر معظم انقلاب در رابطه با عدم خرید واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی دادند، تصمیم درستی بود یا نه؟ گفت: اگر به صورت علمی بخواهیم بررسی کنیم باید بگوییم که این واکسن جدید است و هنوز مشخص نشده واکسن‌ها خوب است یا نه. یک نکته دیگر هم اینکه در این نوع واکسن‌ها احتمال اینکه شیطنت شود؛ وجود دارد، پس باید مراقب باشیم.

وی افزود: از طرفی وقتی مقام معظم رهبری می‌گویند فلان واکسن را نخریم، چون می‌دانند که ممکن است ۱۵۰ هزار دوز به ما بدهند و بعد از آن دیگر واکسنی به ما داده نشود تا مردم را تحت فشار قرار دهند. از طرفی هم سابقه فرانسه در ماجرای خون‌های آلوده به کشور مشخص است، فرانسه دستگاه‌هایی برای پالایش خون به ما فروخت که آلوده به اچ آی وی بود با این که علم به این داشت که این‌ها آلوده به ویروس است پس باید نسبت به مسائل بسیار مراقب باشیم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار