کد خبر: 1035025
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
کاهش آمار مبتلایان به کرونا نوید بخش روز‌هایی است که یکسال تمام در حسرتش نشسته‌ایم. یک دید و بازدید ایرانی و مسافرتی که از لحظه‌لحظه‌اش لذت ببریم. قدم زدن با آرامش در خیابان و تفریح آخر هفته در کنار خانواده.
محمدرضا هاديلو

سرویس ایران جوان آنلاین: پایین آمدن آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا آن‌قدر اتفاق خوبی بود که همه شهروندان را در استان‌های مختلف کشور خوشحال کند. اما تصمیمات مسئولان برای برداشتن برخی محدودیت‌ها هم به نوبه خود آن‌قدر تعجب برانگیز است که موجب شده مردم بگویند یا کرونایی وجود ندارد یا تصمیم گیرندگان نمی‌دانند چه کار می‌کنند. وقتی خبر‌های «روشن شدن دوچراغ قرمز در گلستان و تاخت و تاز کرونا در غرب این استان»، «احتمال بروز فاز چهارم کرونا در کرمان» و «افزایشی شدن روند ابتلا به کرونا در جنوب غرب خوزستان» را در کنار صحبت‌های رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید۱۹می‌گذاریم که گفته «به خاطر کنترل نشدن کرونا، مخالف بازگشایی‌های فله‌ای هستم»، آنوقت مشخص می‌شود تصمیمات عجولانه و ساده انگاری‌ها روز‌های سختی را در پیش خواهند داشت که حتی تصورش هم لرزه بر تن همه می‌اندازد.

کاهش آمار مبتلایان به کرونا نوید بخش روز‌هایی است که یکسال تمام در حسرتش نشسته‌ایم. یک دید و بازدید ایرانی و مسافرتی که از لحظه‌لحظه‌اش لذت ببریم. قدم زدن با آرامش در خیابان و تفریح آخر هفته در کنار خانواده.


اما همه این‌ها وقتی مقدور است که کرونا کاملاً از بین رفته باشد، نه اینکه میزان کشته‌هایش پایین بیاید. ویروسی که تا چند هفته قبل، روزی حدود ۵۰۰ کشته برجای می‌گذاشت، حالا این رقم را به کمتر از ۱۰۰ نفر رسانده و این مهم به این راحتی‌ها به دست نیامده مگر با همراهی تک‌تک مردم در کاهش رفت و آمدهایشان و محدودیت‌هایی که در دیدوبازدید‌ها و مسافرت‌ها و حتی خرید و تأمین نیازهایشان اعمال کرده‌اند.


دو شهر گلستان قرمز شد


بعد از اعلام رنگ نارنجی و زرد برای تقریباً تمام استان‌های ایران، به یکباره گویی کرونا کاملاً از بین رفته و مسئولان با برداشتن اکثر محدودیت‌ها این حس را القا کردند که مردم می‌توانند بسیاری از امور خود را بدون ترس و واهمه از شیوع دوباره ویروس کووید ۱۹ انجام دهند.


گواه این ادعا همین بس که در کمتر از یک هفته بعد از برداشتن محدودیت‌ها چند استان هشدار داده‌اند میزان مبتلایانشان به این بیماری دوباره روبه افزایش است و حتی دومنطقه از استان گلستان به رنگ قرمز درآمده است.


روز گذشته بود که اعلام شد شهر‌های بندرگز و کردکوی در غرب گلستان دوباره به وضعیت قرمز بازگشته‌اند.
ناگفته نماند برخی مناطق این استان از جمله این دو شهر پیوسته بین رنگ قرمز و نارنجی در حرکت بودند، اما قرمز شدن این دو شهر سه‌روز بعد از برداشتن محدودیت‌ها بیانگر بی‌توجهی به اصول بهداشتی و شکننده بودن شرایط حاکم است.


کرونا در غرب گلستان و مناطقی که هم مرز با مازندران هستند می‌تازد و میزان بستری بیماران کرونایی و جانباختگان به ازای جمعیت در بندرگز نسبت به سایر شهرستان‌های استان در بالاترین سطح قرار دارد. به گفته مسئولان این شهر، با اینکه طرح شهید سلیمانی نیز در شهر و روستا‌های بندرگز اجرا شده است، اما میزان مبتلایان به این بیماری همچنان در حالت صعودی قرار دارد.


کرمانی‌ها که ماه‌های اول ورود کرونا به کشور را با سلامتی و کمترین تلفات سپری کرده بودند به یکباره و با یک جهش غافلگیر کننده چنان آمار خود را بالا بردند که پایین آوردنش برای همه سخت شد.


بر همین اساس و در شرایطی که رنگ زرد و نارنجی استان‌های دیگر شهروندانشان را به سمت آرامش و بهتر شدن اوضاع پیش می‌برند، اما سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص احتمال بروز فاز چهارم کرونا در کرمان خبر می‌دهد و گفته که شرایط آنقدر شکننده است که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی همه جا قرمز خواهد شد.


مهدی شفیعی با بیان اینکه از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون ۳۶ هزار نفر در این استان با تشخیص اولیه کرونا در بیمارستان بستری شدند، گفت: «از این تعداد ۱۶ هزار و ۵۰۰ مورد قطعی بودند و ۲ هزار و ۳۸۰ نفر از آن‌ها به علت وخامت حال، کهولت سن یا بیماری زمینه‌ای جان باختند.»


وی با اشاره به اینکه تاکنون کرمان سه موج کرونا را گذرانده است، افزود: «همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی با جدیت رعایت شود چراکه عادی‌انگاری و بازگشایی‌های زودهنگام برخی مراکز می‌تواند منجربه موج چهارم قوی‌تری کرونا در کرمان باشد.»


مخالف با بازگشایی‌های فله‌ای


در خوزستان و دقیقاً جنوب غرب استان، کرونا روند افزایشی در پیش گرفته و این مورد را می‌توان از تعداد مبتلایان به این بیماری تشخیص داد.


در همین رابطه رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز با اشاره به افزایشی شدن ابتلای بیماران به کرونا در خوزستان گفته: «۱۲ ابتلای جدید به کرونا در جنوب غرب خوزستان ثبت شد که شادگانی‌ها در ابتلا به کرونا نسبت به آبادان و خرمشهر رکورد زدند.»


شکرالله سلمان‌زاده از روند افزایش تعداد افراد مبتلا به کووید۱۹ در این مناطق ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: «مراقب باشیم کاهش یا حتی به صفر رسیدن آمار در برخی روز‌ها باعث فریب ما نشود.»


در مقابل تمام آمار‌هایی که بیانگر حرکت خزنده کرونا برای خیز دوباره در استان‌هاست، باید به حرف‌های رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید۱۹نیز توجه داشت که با اعلام مخالف بازگشایی‌های فله‌ای، گفته: «کرونا کنترل نشده است.»


حمید سوری نسبت به عادی انگاری شرایط کرونایی کشور واکنش نشان داده و با بیان اینکه بازگشت به شرایط عادی نیازمند مدیریت است، گفت: «اینکه همین طور فله‌ای بگوییم مدرسه و…، باز است، بسیار خطرناک است.»


وی با تأکید بر اینکه هنوز اپیدمی کرونا در کشور کنترل نشده و شرایط شکننده است، افزود: «به شدت مخالف این نوع بازگشایی‌های مجدد هستم. در ابتدای آذر سال‌جاری ۱۵۰ شهر را برای دو هفته قفل کردیم و خسارت زیادی وارد شد. چند بار می‌توانیم دو هفته تعطیل کنیم. برخی از مدیران ما دچار توهم دانایی هستند و فکر می‌کنند در همه زمینه‌ها می‌توانند اظهار نظر کنند.»


سوری ادامه داد: «اینکه مدرسه‌ها باز شود، دغدغه آموزش و پرورش قابل احترام است، اما کسی که می‌تواند تصویر شفافی ارائه کند، وزارت بهداشت است. زیرا کانون متخصصان حوزه محسوب می‌شود. در نتیجه بدون مشورت کافی با وزارت بهداشت نباید این اقدامات انجام شود.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
0
ظاهرا در امر باز گشاییهای عله ای همه صاحب نظرند بجز مسیولین محترم ستاد مبارزه با کرونا و بهداششت.چون این گروه میگن کرونا هنور در کمینه اما وزیر باسواد آموزش پرورش میگه مدرسه باید باز بشه.توروخدا یکم آب بپاشید روی ایشون تا بیدار بشه.ظاهرا از توی خواب داره تدبیر اندیشی میکنه.میخواد بزور بچهای مارو باسواد کنه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار