کد خبر: 1034861
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
روزنامه شرق مدعی شده که احتمال نامزدی سید‌حسن خمینی «بالا» رفته است. شرق از قول غلامعلی دهقان، از اعضای حزب اعتدال و توسعه می‌نویسد «تن‌ها کسی که می‌تواند اجماع را شکل دهد آقای سیدحسن خمینی است. او مورد تأیید اصلاح‌طلبان سنتی و پیش‌رو، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل است. به نظر می‌رسد اگر آقای سیدحسن خمینی ورود کند، باعث تعالی نظام سیاسی کشور می‌شود؛ چون او یک مجتهد آگاه به دو مقوله مکان و زمان است و می‌تواند راهی را که امام خمینی، رهبر فقید انقلاب، در فقه سیاسی شیعه ایجاد کردند، استمرار ببخشد.»، اما در ادامه گزارش اضافه می‌کند: «البته نامزدی حسن خمینی می‌تواند محل تردید باشد، زیرا اولاً او هنوز هیچ موضعی درباره حضور یا عدم حضورش در انتخابات نگرفته است و ثانیاً برخی در قبال احتمال نامزدی او موضوع عدم سابقه کار اجرایی او را مطرح می‌کنند.»

مجتهد بودن حجت‌الاسلام حسن خمینی البته با شبهه روبه‌رو است. چه آنکه او در سال ۹۴ در آزمون معمول انتخابات خبرگان حضور نیافت و به همین دلیل صلاحیت او برای شرکت در این انتخابات احراز نشد.

حجت‌الاسلام حسن خمینی البته هم اکنون با اجماعی از سوی اصلاح طلبان مواجه نشده است. در همین گزارش روزنامه شرق از قول محسن رهامی آمده: «اخباری رسیده که تأیید می‌کند احتمالاً لاریجانی از سمت حزب کارگزاران وارد میدان انتخابات شود». محسن رهامی البته در گفتگو با برنا از خودش به عنوان نامزد نهایی اصلاح‌طلبان نام برده است! در بخش دیگری از گزارش، شرق از قول علی صوفی آورده: «گویا اعضای کارگزاران به دیدار افرادی، چون آقایان ظریف، اردکانیان و لاریجانی رفته‌اند و حتی اخیراً آقای لیلاز بحث حمایت از نامزد نظامی را مطرح کرد. کارگزاران بیش از آنکه به وجه اصلاح‌طلبی نامزد‌ها توجه داشته باشد، به میزان رأی‌آوری افراد توجه می‌کند». اما محمدعلی ابطحی می‌گوید: «اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت نمی‌کنند و بحثی هم در محافل اصلاح‌طلبی بر لاریجانی مطرح نیست».

روزنامه آرمان، اما به استقبال کاندیداتوری محمد خاتمی رفته است و در مورد او پرسیده تا حسین کاشفی، رئیس سابق خانه احزاب و فعال سیاسی اصلاح‌طلب بگوید که «اگر ایشان به صحنه انتخابات بیایند، کمک قابل‌توجهی به کشور در مسائل داخلی و خارجی خواهد شد. اگر آقای خاتمی به انتخابات بیایند، باید از حضور ایشان استقبال شود. زمانی که براساس شاخص‌ها در زمینه‌های مختلف، عملکرد دولت‌هایی را که تا‌کنون داشته‌ایم ارزیابی کنید، متوجه می‌شوید عملکرد دولت اصلاحات از همه بهتر بوده است.»

روزنامه اعتماد هم نه فقط برای ۱۴۰۰ بلکه از هم اکنون برای ۱۴۰۴ هم سراغ حسن خمینی رفته و تیتر زده: «تا ۱۴۰۸ با یادگار امام (ره)؟»! اعتماد می‌نویسد که اصلاح طلبان «تأسیس نهادی اجماع ساز» را آغاز کرده‌اند، اما احزاب «مسیر خودشان» را می‌روند تا نشان دهند دست‌شان از کاندیدای مطلوب «خالی» نیست. اعتماد از بی تمایلی اسحاق جهانگیری برای کاندیداتوری نوشته و سپس با استناد به همان سخنان دهقان که شرق نوشته بود، می‌نویسد: «جریان اصلاحات و سیدحسن خمینی رابطه خوبی دارند. هر چند یادگار امام رسماً عضو هیچ گروه و حزبی نیست، اما روابط نزدیکش با شخصیت‌های برجسته جریان اصلاحات به‌ویژه سیدمحمد خاتمی باعث شده تا بسیاری او را از جمله اصلاح‌طلبان بشناسند. نام سیدحسن خمینی، اما حالا در شرایطی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد احزاب اصلاح‌طلب برای رسیدن به کاندیدای واحد چالش‌هایی جدی پیش‌رو دارند. هر چند این مشکل به هیچ عنوان مختص اصلاح‌طلبان نیست و اتفاقاً اصولگرایان از آنجا که مسیر رسیدن به پاستور را پیش روی خود هموارتر می‌بینند، بیش از رقیب اصلاح‌طلب درگیر بحث اجماع و وحدت هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار