کد خبر: 1033956
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
با ابلاغ مجوز وزارت نیرو، سهم استان البرز از منابع آب سطحی دو سد کرج و طالقان دو برابر شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان گفت: با تایید وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران ، مجوز برداشت سالانه 55 میلیون متر مکعب آب از سدهای کرج و طالقان صادر شده و به این ترتیب با توجه به اینکه سهم قبلی استان از منابع سطحی این دو سد هم 55 میلیون متر مکعب بود، این میزان به 110 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

ذوالفقار مهدی زاده  افزود : با توجه به وابستگی حدود 77 درصدی آب آشامیدنی استان به سفره های زیر زمینی و ضعف و افت شدید این منابع به دلیل برداشت های طولانی و بی رویه، لزوم افزوده شدن منابع سطحی به چرخه مصرف ضرورتی اجتناب نا پذیر است.

وی ادامه داد: برای استفاده از تخصیص های جدید از منابع سطحی برای شهرستانهای کرج و فردیس که معادل 30 میلیون متر مکعب درنظر گرفته شده ، در سفر اخیر وزیر نیرو احداث بخش سوم تصفیه خانه آب شماره 2 کرج به ظرفیت 16 میلیون متر مکعب در سال کلنگ زنی شد که پیش بینی می شود در سال 1400 وارد مدار بهره برداری شود.

مهدی زاده گفت: با توجه به ظرفیت تصفیه خانه موجود، کل سهم تخصیص داده شده برای شهرستان های کرج و فردیس (30 میلیون متر مکعب) در سال 1400 قابل بهره برداری خواهد بود اما به منظور استفاده از تخصیص های آتی ، احداث تصفیه خانه آب شماره 3 کرج به ظرفیت حداکثر 500 لیتر بر ثانیه در دست پیگیری است.

وی افزود: بمنظور استفاده از تخصیص 20 میلیون متر مکعبی شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد و اشتهارد هم ، آبفای استان مطالعات و طرح های لازم را انجام داده که با اجرایی شدن و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز توسط شرکت آب منطقه ای البرز این حجم تخصیص یافته نیز به مدار بهره برداری افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 520 چاه برای استفاده آب شرب استان البرز درمدار بهره برداری قرار دارد، تصریح کرد: با افزودن منابع جدید آب تخصیص یافته به استان، در واقع معادل 90 حلقه چاه به مدار بهره برداری افزوده خواهد شد که حدود 20 درصد از کل چاه های موجود را شامل می شود و به این ترتیب با ورود این حجم از آب سطحی به چرخه مصرف، علاوه بر رفع مشکلات تامین آب و کمک به سفره های زیرزمینی ، سطح کیفی آب نیز افزایش خواهد یافت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار