کد خبر: 1033526
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مرکز آمارحجم نقدینگی در پایان فصل تابستان سال جاری را برابر با ۲ هزارو ۸۹۵‌هزار میلیاردتومان اعلام کرده‌است، سهم سپرده‌های غیر‌دیداری (شبه پول) از این رقم ۲ هزارو ۲۹۵ هزار میلیارد تومان و سهم سپرد‌های دیداری ۵۴۰ هزار میلیارد تومان و سهم اسکناس و مسکوکات حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد. دراین میان اگر چه نقدینگی در حال رشد است، اما رشد اقتصادی در حال نزول است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:  مرکزآمار ایران در گزارش فصلی اقتصاد ایران مربوط به تابستان سال‌۹۹ حجم نقدینگی کل اقتصاد ایران را کمتر از ۲ هزارو ۹۰۰ هزار‌میلیارد‌تومان عنوان کرد که این متغیر نسبت به پایان سال گذشته با رشد ۱/ ۱۷‌درصدی روبه رو شد‌ه‌است.

در بخش گزیده اطلاعات بخش متغیر‌های پولی گزارش مرکزآمار جمع کل منابع پایه پولی در پایان فصل تابستان ۱۳۹۹ برابر ۳۷۲ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به پایان سال ۹۸ با رشد ۴/ ۵ درصد‌ی همراه شده است.

جمع کل سپرده‌های سیستم بانکی در پایان فصل تابستان سال ۹۹ برابر ۲ هزارو ۸۳۵ هزار میلیارد تومان گزارش شده است که سهم سپرده‌های غیر‌دیداری (شبه پول) در اختیار بانک‌ها از این رقم ۲ هزارو ۲۹۵ هزار میلیارد تومان است. با این حال جمع کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان در فصل تابستان سال جاری تنها ۶۹۶‌هزار میلیارد تومان بوده است.

در فصل تابستان سال جاری جمع کل سپرده‌های سیستم بانکی در پایان دوره برابر ۲ هزارو ۸۳۵ هزار میلیارد تومان بوده‌است که ۱۹ درصد را سپرده‌های دیداری، ۴۲ درصد را سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت، ۳۰‌درصد را سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، ۶ درصد را سپرده‌های قرض الحسنه و ۸/ ۱ درصد را سایر سپرده‌ها تشکیل می‌دهند.

در فصل تابستان سال جاری جمع کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان دوره ۶۹۶‌هزار میلیارد تومان گزارش شده‌است که از این میزان ۲/ ۷ درصد به بخش کشاورزی، ۵/ ۳۰ درصدی به بخش صنعت و معدن، ۷/ ۵ درصد به بخش ساختمان و مسکن، ۶/ ۵۶ درصد به بخش بازرگانی، خدمات و متفرقه پرداخت شده است.

پایه پولی در مدت زمان مورد بررسی به مرز ۳۷۲‌هزار میلیارد تومان و ضریب فزاینده پولی نیز به محدوده ۷۸ /۷ رسیده است.

گفتنی است حجم پول در تابستان سال جاری به مرز ۶۰۰ هزار‌میلیارد تومان رسیده است.

خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز در فصل دوم امسال، ۸/ ۳۶۳۱ هزار میلیارد ریال بود که رشد ۵/ ۴ درصدی را به ثبت رساند به نحوی که در سال‌۹۸ این میزان ۷/ ۳۴۷۵ هزار میلیارد ریال بود.

همچنین خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۷/ ۱۷۲ هزار‌میلیارد‌ریال بود که در مقایسه با سال‌۹۸ با رشد ۵/ ۱۰ درصدی مواجه شد. بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در سال‌۹۸ حدود ۳/ ۱۵۶ هزار میلیارد ریال بود.

میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز در تابستان‌۹۹ رقم ۹/ ۱۲۹۱ هزار میلیارد ریالی بود که این رقم در پایان سال‌۹۸ حدود یک‌هزارو ۱۰۷‌هزار میلیارد ریالی ثبت شده‌بود. ضمن اینکه این میزان در فصل دوم سال به نسبت سال‌۹۸ رشد ۷/ ۱۶ درصدی داشت.

همچنین در بخش پایه پولی بر حسب مصارف نیز میزان پایه پولی ۶/ ۳۷۲۰ هزار میلیارد ریال ثبت شد که ۴/ ۵ درصد به نسبت سال‌۹۸ افزایش داشت. این رقم در تابستان سال گذشته ۲/ ۲۹۵۱ هزار میلیارد ریال بود.

براساس گزارش مرکز آمار، در فصل تابستان امسال سپرده‌های قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی ۶/ ۲۷۷۵ هزار میلیارد ریال و سپرده‌های دیداری بانک‌ها نزد بانک مرکزی ۹/ ۲۴۶ هزار میلیارد ریال ثبت شد که به ترتیب رشد ۶/ ۶ درصدی و ۱۱ /۰ درصدی را رقم زدند.

همچنین براساس این گزارش ضریب فزاینده نقدینگی تابستان ۹۹ به ۷۸ /۷ رسیده است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۲۱/ ۷ بود.

با توجه به اینکه بر اساس گزارش مرکزآمار اقتصاد ایران مدت هاست که با رشد منفی اقتصادی روبه رو است باید فکری به حال کنترل رشد حجم نقدینگی و پول کرد زیرا از طرفی با رشد بدون پشتوانه نقدینگی روبه رو هستیم و از طرف دیگر نیز اقتصاد در حال کوچک‌تر شدن است و نکته جالب آن است که در چنین شرایطی مصرف نهایی در بخش خصوصی و دولتی با ضعف جدی روبه‌رو است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار