کد خبر: 1031137
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در افتتاحیه هفته هنر افغانستان و گشایش نمایشگاه «جان پدر کجاستی» گفت: هفته هنر افغانستان برای این است که دشمنان قسم‌خورده این دو ملت بدانند آینده از آن ماست و این روز‌های تلخ می‌گذرد.
نوید پارسا

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، اولین شب از هفته هنر افغانستان با عنوان «جان پدر کجاستی؟» به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو ایران با موضوع ادبیات و فرهنگ مشترک دو کشور ایران و افغانستان، به‌صورت مجازی و با همراهی تنی چند از چهره‌های ادبی افغانستان برگزار شد.


حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در ابتدای این برنامه گفت: در درجه اول به فرزندان معنوی پیر هرات (مردم افغانستان) سلام می‌کنم و می‌گویم این روز‌های سخت می‌گذرد این چراغ روشن است. برای من و همکارانم باعث خوشحالی است که امروز در چهلمین روز درگذشت این لاله‌های پرپر با زبان هنر، شعر، ادبیات و موسیقی این تعزیه را بر پا کردیم و با همه وجودمان معتقدیم چراغ امید در افغانستان روشن است. ۱۰ سال پیش وقتی نمایشگاه هنرمندان افغانستان در ایران برگزار شد، دیدیم که چقدر دستان هنرمندی دارند. از سفارت محترم افغانستان، رئیس دانشگاه کابل و از هنرمندان افغانستان تشکر می‌کنم که با اوج اخلاص با ما همکاری کردند. ما در یونسکو برنامه‌های فراوانی می‌گذاریم، ولی این برنامه را با عشق انجام دادیم، این کار دل است. تصور ما این بود نمایشگاهی با ۷۰ اثر خواهیم داشت ولی چیزی حدود ۴۰۰‌اثر زیبا به دست ما از سوی هنرمندان افغانستان رسیده است. من با بزرگان فرهنگ و سیاست ایران وقتی صحبت کردم و خواستم پیامی بفرستند با عشق و علاقه این کار را کردند. ما نمی‌توانستیم پذیرای پیام تمام همه علاقه‌مندان باشیم، ولی به هر عزیز و بزرگی پیام دادیم و درخواست کردیم با کمال میل پذیرفتند؛ این نشان می‌دهد پیوند این دو ملت پایدار است. ریشه‌ها به هم متصل هستند.


ما در افغانستان غریبه نیستیم

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در ادامه عنوان کرد: وقتی وارد افغانستان می‌شویم، هیچ‌گاه احساس نمی‌کنیم در کشور دیگر و غریبه هستیم. من خودم این توفیق را داشتم که زودتر از همه آثار را دیدم و دیدم که آثار خوبی خلق شده است. پیوند هنرمندان افغانستان با ایران دلی و قلبی و طولانی است. ما هم نسبت به شعرا و شخصیت‌های بزرگ افغانستان چنین حسی داریم، آن‌هایی که تلاش می‌کنند این دو ملت را از هم جدا کنند، بسیار اشتباه می‌کنند. ما وقتی به افغانستان سفر می‌کنیم رگ و ریشه خود را پیدا می‌کنیم. هویت ما از کوچه‌پس‌کوچه‌های یکدیگر می‌گذرد. این هفته هنر افغانستان برای این است که دشمنان قسم‌خورده این دو ملت بدانند آینده از آن ماست و این روز‌های تلخ می‌گذرد. ای‌کاش عزیزان افغانستان ما بیایند و سروده‌های ما را ببینند. «جان پدر کجاستی؟» این روز‌ها در ایران تبدیل به یک نماد شده است. ما با ملت افغانستان یکی هستیم و این هفته هنر افغانستان این پیام را دارد که این چراغ روشن و شکوفاست.

مسیر توسعه و آبادی از دانشگاه می‌گذرد

در ادامه عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران گفت: از برگزاری این برنامه به نمایندگی از دولت افغانستان تشکر می‌کنم، حمله به دانشگاه کابل حادثه تلخی بود که نشان داد تروریست‌های سیاه‌دل تا چه حد علیه دانشجو و دانشگاه عقده به دل دارند و نمی‌خواهند افغانستان با نور دانش، روشن باشد. در سال‌هایی هستیم که بیشترین تعداد از نسل جوان در مدرسه و مکتب و دانشگاه حضور دارند و می‌خواهند آینده افغانستان را روشن کنند و این هرگز برای تروریست‌ها و دشمنان منطقه قابل‌تحمل نیست، آن‌ها هرگز مسیر توسعه و آبادی را در افغانستان قبول ندارند و می‌دانند این مسیر از دانشگاه می‌گذرد و به همین دلیل به دانشگاه کابل حمله کردند و معصوم‌ترین فرزندان کشور را به خاک و خون کشیدند. ولی اراده استوار نسل جدید افغانستان به حدی بود که با شجاعت، فردای روز حمله تروریستی، در‌های دانشگاه باز شد و درس دوباره آغاز شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار