کد خبر: 1029783
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
دبیر انجمن انبوه سازان مسکن گفت: دولت برای تکمیل طرح‌های مسکن باید ردیف بودجه‌ای بیشتری را در نظر بگیرد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با سقف ۲ هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد تومانی توسط دولت به مجلس تقدیم شد.

براساس بند ب تبصره ۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دولت پیشنهاد داده تا به طرح‌های مسکن مهر، برنامه اقدام ملی مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری و همچنین تکمیل ساختمان مصلای تهران، تا سقف ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یا از محل فروش اراضی یا منابع داخلی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی شامل سازمان مجری ساختمان‌های دولتی، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهر‌های جدید و شرکت بازآفرینی شهری، اختصاص یابد.

بخشی از تبصره ۴ بند ب ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰ به شرح زیر است.

به دولت اجازه داده می‌شود برای عملیات آماده سازی، محوطه سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحد‌های مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی، مصلی تهران و همچنین طرح اقدام ملی تأمین مسکن، اقداماتی را به شرح زیر به عمل آورد:

وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری مجاز است تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های فوق الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری و با ساز و کار گردش خزانه، صرف اجرای طرح‌های فوق کند. ۵ هزار میلیارد ریال از اعتبار فوق صرف احیای بافت‌های تاریخی می‌شود.

در همین زمینه ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه معتقدم بودجه ۵ هزار و۵۰۰ میلیارد تومانی برای بخش مسکن و بافت فرسوده و تکمیل مسکن مهر کافی نیست، گفت: در طول ساخت مسکن مهر به ویژه در ۱۰ سال گذشته، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص یافت، اما باز هم کافی نبود.

او ادامه داد: تخصیص بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل مسکن مهر همچنین بافت‎های فرسوده کافی نبوده است و دولت باید توجه بیشتری را برای تکمیل مسکن مهر و همچنین تولید مسکن در نظر بگیرد.

رهبر بیان کرد: سال گذشته طرح دو فوریتی برای تخصیص ۲۵ درصد از کل تسهیلات کشور به حوزه مسکن مطرح شد تا از این تسهیلات ۵ درصد به بافت فرسوده و ۲۰ درصد دیگر هم به سایر بخش‌ها اختصاص یابد.

به گفته این مقام مسئول باید طرح‌های تشویقی از جمله معافیت‌های مالیاتی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

براساس این گزارش دولت همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در راستای فرزندآوری پیش‌بینی کرده تا تسهیلات قرض الحسنه ودیعه ۷۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۲۰ ساله به خانواده‌های دارای فرزند سوم پرداخت شود. به نظر می‌رسد دولت در حوزه مسکن سعی دارد همانند امسال برای بخش اجاره نشینی کمک‌هایی را در نظر بگیرد، اما این بار تنها برای خانواده‌های دارای ۳ فرزند‍!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار