کد خبر: 1029604
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
ترور شهید دانشمند هسته‌ای ایران، بازتاب فراوانی در فضای رسانه‌ای داشته است. بخشی از این بازتاب به محکومیت گسترده اقدام شبکه اجتماعی امریکایی اینستاگرام در حذف پست‌های مرتبط با شهید فخری‌زاده مربوط است. جا ماندن و انفعال وزارت ارتباطات در این ارتباط نیز که در جریان شهادت سردار سلیمانی رخ داد، روندی است که همچنان ادامه دارد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: اینستاگرام برای چندمین بار احساسات ضدتروریستی مردم ایران را سانسور کرد تا در سایه شعار آزادی بیان بسیاری از پست‌هایی که درباره شهادت دکتر فخری‌زاده در اینستاگرام منتشر شد، حذف شود.

اینستاگرام آزادی بیان را ترور می‌کند

شبکه اجتماعی اینستاگرام، بسیاری از پست‌های منتشر شده را که در آن شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان محکوم شده بود، حذف کرد. پیش از این نیز در شهادت سردار قاسم سلیمانی، این شبکه اجتماعی بسیاری از پست‌هایی که در آن تروریسم دولتی امریکا را محکوم کرده بود، حذف و صاحبان اکانت‌ها را از دسترسی به صفحه‌های شخصی‌شان محروم کرد.

اعتراض دولت ایران برای محکومیت اینستاگرام در حذف پست‌های مربوط به شهادت سردار سلیمانی به جایی نرسید و تنها در سطح رسانه‌ها باقی ماند، این بار نیز حذف بخش زیادی از مطالبی که در اینستاگرام به ترور دانشمند هسته‌ای اعتراض کرده بودند، باعث شد برخی از کارشناسان، از ناتوانی دولت ایران در مدیریت بر شبکه‌های اجتماعی و استراتژی دولتی در مقابل فضای مجازی انتقاد کنند. یک کارشناس رسانه با انتقاد از رفتار وزارت ارتباطات در متمایل کردن مردم به استفاده از اینستاگرام نوشت: «۱۱ ماه پیش وقتی ایران عزیزترین آدم تاریخ معاصرش را از دست داد، هر کس برایش اشکی ریخت، توسط اینستاگرام مجازات و پست یا کلاً صفحه‌اش بسته شد. حالا هم که عزیز دیگری شهید شده هر کس اسمش را می‌آورد با چوب حذف اینستا روبه‌رو می‌شود. آن‌ها روز روشن ترور می‌کنند و وقتی برای شهیدان‌مان عزاداری می‌کنیم، مجازاتمان هم می‌کنند. این تحقیر وحشتناکی است که ما در پلتفرمی که شما ملی کردید، حتی جرئت گریه بر شهیدان‌مان را هم نداریم.»

برخی از هنرمندان و افرادی که مطالبی درباره شهید فخری‌زاده در اینستاگرام منتشر کرده‌اند و پست‌های آن‌ها از سوی اینستاگرام حذف شده، در واکنش به این اقدام، مطالب اعتراضی را منتشر کردند.

علیرام نورایی نوشت: «اینستاگرام محترم! استوری‌ای که حذف شد، کاملاً ضدترور و جنگ‌طلبی بود! این پست جهت اعتراض به نقض آزادی بیان از طرف مدعیان آزادی بیان منتشر شده و بهترین عکس برای آن پرچم کشور عزیزم خواهد بود... بماند به یادگار...

متأسفم برای کسانی که با ننگین شمردن ترور و جنگ مخالفند!»

انتقاد از اینستاگرام و خشم ایرانیان از اقدام این شبکه اجتماعی در سطح بین‌المللی نیز بازتاب داشت. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» با انتشار این خبر، به حذف پست‌های مرتبط با سردار سلیمانی اشاره کرد.
از سویی دیگر «محمدصادق افراسیابی» معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد درباره حذف پست‌های مرتبط با شهید فخری‌زاده در اینستاگرام گفت: «این اقدام اینستاگرام قطعاً خلاف قوانین بین‌المللی و برخلاف جریان آزاد اطلاعات است. اینجانب مدتی است که در حال مطالعه روی رفتار حذفی اینستاگرام هستم و متوجه شدم در پشت پرده رفتار حذفی اینستاگرام، جریان نفاق و سلطنت‌طلب‌های خارج از کشور حضور دارند. آن‌ها صفحات کاربران ایرانی را رصد می‌کنند و به اینستاگرام گزارش می‌دهند و اینستاگرام صفحات را حذف می‌کند، لذا با اطمینان می‌شود گفت حذف پست‌های مرتبط با شهید دکتر محسن فخری‌زاده حاصل پیوند جریان نفاق با خط مشی مدیران اینستاگرام است.»

گلایه از خواب ماندن صداوسیما

ترور و شهادت شهید فخری‌زاده در حالی در رسانه‌های نوین و فضای پیام‌رسان‌ها به سرعت در حال انتشار بود که رسانه رسمی صداوسیما، ناقص خبر را منتشر کرد. این اقدام با اعتراض‌های زیادی مواجه شد. حتی خود شبکه خبر هم شاکی شد!

انتقاد‌ها از عملکرد شبکه خبر، باعث شد عبدالرضا بوالی، مدیر شبکه در ارتباط تصویری با رئیس سازمان صداوسیما بگوید: «امیدواریم با تلاش بیشتر همکارانمان ارتقای محتوا و سرعت‌بخشی در اطلاع‌رسانی را داشته باشیم و البته در پرانتز بگویم (با) همکاری برخی مراکز تصمیم‌گیری در بیرون سازمان که روز جمعه شما شاهد بودید، چقدر شبکه را دچار مشکل کردند، بتوانیم به تلاش‌ها بیفزاییم و وظایفمان را بهتر انجام دهیم.»
این سخنان حتی در برنامه‌های تلویزیونی نیز بازتاب داشت. محمد دلاوری، مجری برنامه تلویزیونی تهران ۲۰، با انتقاد از عملکرد شبکه خبر گفت: «فکر کنید برای پخش خبر از شبکه خبر در روزگار اطلاع‌رسانی و عصر ارتباطات یک نهاد بیرونی باید تصمیم بگیرد و اجازه انتشار خبر را بدهد، در حالی که خبر مثل بمب در همه جا پخش شده و همه از آن اطلاع دارند! دوستان آن نهاد بیرونی که باید این اجازه را بدهید، این کار شما دقیقاً مثل این است که ما به اورژانس کشور بگوییم هر کس زنگ زد، بگذارید اول وزیر بهداشت و معاونانش جلسه بگذارند و تصمیم بگیرند که آیا شما آمبولانس ارسال بکنید یا نه! کاری که شما برای کنترل اخبار می‌کنید، همین قدر عجیب و غریب است، به خصوص در روزگار انفجار اطلاعات.»

جا ماندن صداوسیما از اطلاع‌رسانی درباره ترور شهید فخری‌زاده و ابعاد مختلف آن، باعث شد تا روایت‌های گوناگون از نحوه شهادت منتشر شود. علی‌اکبر رائفی‌پور با انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی صداوسیما آن را باعث از دست رفتن «روایت اول» در جریان ترور دانشمند هسته‌ای عنوان کرد. اکبر نصراللهی استاد ارتباطات در این باره نوشت: «آنچه مسلم است اینکه مردم نباید مشکل تعامل نادرست سازمان با بیرون را حل کنند، مدیران سازمان خود باید به فوریت، تکلیف خود را در این خصوص روشن کنند. آرایش رسانه‌ای متفاوت، بازیگران متنوع و متکثر، دسترسی ساده و ارزان و بسیار گسترده مردم به خبر، نشان از ضرورت تغییر همه‌جانبه و فوری در فرآیند تولید و انتشار اخبار و نوع تعامل و مدیریت صدا و سیما دارد و نمی‌توان همیشه با این ادعا که دیگران نمی‌گذارند، مردم را پای تلویزیون نگه داشت.»

صداوسیما درست در روزی که به خاطر ارتقای کیفیت تصاویر تلویزیونی برنامه مفصلی تدارک دیده بود، از انتشار یکی از مهم‌ترین خبر‌های سال عقب افتاد، هرچند همه این کوتاهی متوجه رسانه ملی نبود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
این است مفهوم دموکراسی و موضع ضد تروریستی غرب !!!!!!؟؟؟؟؟؟!!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار