کد خبر: 1029544
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کارخانه که در شرایط سخت اقتصادی، 3 محصول جدید ارائه کرده است
کم نیست تعداد کارخانه‌هایی که مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و کرونا روزگارشان را سیاه کرده و خط تولیدشان را متوقف، اما در همین شرایط هم می‌توان کارخانه‌هایی را یافت که با تبدیل تهدید به فرصت و اعتماد به جوانان سرنوشت متفاوتی را برای خود رقم زده‌اند. مجموعه «هبلکس رضوی» از این دست کارخانه‌هاست که در یکی از دشوارترین سال‌های اقتصادی کشور، کارنامه‌ای درخشان از خود به جای گذاشته است.

دو کیلومتری که از مشهد خارج شوی و راه جاده میامی را در پیش بگیری، به کارخانه هبلکس رضوی خواهی رسید. البته این فقط کارخانه مشهد این مجموعه است و دو خط تولید دیگر آن هم در تهران و بیرجند فعال است. اصلی‌ترین محصول تولیدی‌شان «بتن‌های سبک هوادهی شده» یا AAC است که تحولی شگرف در صنعت ساخت‌وساز ایجاد کرده و چند سالی است ایران هم همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، به استفاده از آن روی آورده است.

لبخند گرم کارگران و مهندسان جوان

در روزی به این کارخانه قدم می‌گذاریم که سرمای زیر صفر مشهد و برف پاییزی، پاهایمان را سست کرده اما طولی نمی‌کشد که با تماشای گام‌های استوار و لبخندهای گرم کارگران کارخانه، سرما را فراموش می‌کنیم. تقریباً همه مهندسان و کارگران اینجا جوان هستند؛ جوانانی که طعم شیرین اعتماد مدیرانشان را چشیده‌اند و از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرده‌اند. «امیرحسین زارع» جانشین مدیرعامل و «سیدحسین حسینی» مدیر واحد تحقیق و توسعه ازجمله همین جوانان‌اند که برایمان از دستاوردهای به دست آمده می‌گویند. صحبت‌هایمان با ارائه توضیحاتی درباره AAC آغاز می‌شود و این محصول را این‌طور معرفی می‌کنند: بتن‌های سبک هوادهی شده که در صنعت ساختمان به کار می‌رود ویژگی‌های مهمی دارند، ازجمله کاهش وزن ساختمان، مقاومت بالا در مقابل صوت، زلزله و آتش، کارآمد در مبحث مدیریت انرژی و علاوه بر همه این‌ها، ویژگی صرفه اقتصادی در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی. این خصوصیات سبب شده که AAC به محصولی پرکاربرد در ساختمان‌سازی تبدیل شود و تعداد مشتریان آن روز به روز افزایش یابد.

مجتمع کارخانجات هبلکس رضوی نیز از سال 1390 پا به عرصه تولید این محصول گذاشت و حالا به عنوان یکی از سردمداران تولید   AAC در کشور و منطقه شناخته می‌شود. کارخانه هبلکس مشهد در حال حاضر 95 اشتغال مستقیم و حدود 400 اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است و در برنامه توسعه آن، افزایش ظرفیت تولید و اشتغال هم دیده شده است.

کاملاً بومی؛ باکیفیت‌تر از چینی

یکی از ویژگی‌های مهم کارخانه هبلکس رضوی این است که تمامی تجهیزات و دانش آن  بومی است. مهندس زارع در این باره می‌گوید: از 11 کارخانه تولید AAC در کشور، تقریباً 8 کارخانه از خط تولید چینی استفاده می‌کنند، اما ما در هبلکس رضوی توانسته‌ایم با تلاش جمعی از جوانان، لطف امام رضا (ع) و حمایت‌های تولیت معزز آستان قدس، صفر تا صد این کارخانه را بومی‌سازی کنیم و ادعا می‌کنیم خط تولید ما به مراتب از خط تولید چینی کیفیت بهتری است.

افق گذاری برای رونق بیشتر

او ادامه می‌دهد: خوشبختانه محصولات ما مشتریان خود را پیدا کرده تا حدی که برای خرید آن صف وجود داد، با این وجود همچنان در خط تولید مشهد برنامه تحقیق و توسعه را مدنظر داریم که بر 3 اصل استوار است: «افزایش کیفیت محصول و ارتقای حداکثری آن»، «خروج از تک محصولی و تولید محصولات مشابه»، «تمرکز روی تولید محصولات نوین با ویژگی ارزآوری بالا».

3 محصول جدید

صحبت از تولید محصولات با ارزآوری بالا که می‌شود، مهندس حسینی، محصولی را نشان می‌دهد که دقیقاً همین ویژگی را دارد: «سرامیک زیستی». این محصول که تاکنون کاملاً وارداتی بوده و از آمریکا و چین وارد کشور می‌شده، در پالایش آب آکواریوم‌ها کاربرد دارد. هر کیلو سرامیک زیستی خارجی با دلار این روزها، حدود 800 هزار تومان آب می‌خورد در حالی که نمونه داخلی تولید شده در هبلکس رضوی قیمتی بسیار مناسبت‌تر از آن دارد، بماند که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، در کیفیت هم حرف تازه‌ای برای گفتن دارد. حسینی دو محصول دیگر هبلکس رضوی که در سال جاری تولید شده است را هم معرفی می‌کند:

«پانل مسطح»: این محصول می‌تواند در متراژهای مختلف برای احداث سقف‌ها و دیوارهای ساختمان استفاده شود. ویژگی‌اش این است که سرعت پیشرفت پروژه را بالا می‌برد، ضمن آنکه مقاومت آن 16 برابر مصالح ساختمانی سنتی و 4 برابر مصالح ساختمانی نوین است. علاوه بر آن باید ویژگی 4 ساعت مقاومت در برابر دمای 110 درجه را هم به آن اضافه کرد. پانل‌های مسطح می‌تواند در پروژه‌های بزرگ بین 150 تا 200 هزار دلار از خروج ارز جلوگیری کند یا با توسعه صادرات، ارزآوری داشته باشد.

«AAC4»: سومین محصول تولیدی در سال جدید، AAC4 یا به عبارتی نسل چهارم بتون‌های سبک هوادهی شده است که هبلکس رضوی اولین کارخانه در ایران است که آن را به مرحله تولید تجاری رسانده است. مقاومت بالای این محصول در برابر زلزله، آتش و انتقال صوت تفاوت قابل‌توجهی با نسل‌های قبلی خود دارد.

 افزایش 15 درصدی ظرفیت تولید اسمی در سال 99

دکتر محمود عیدی هم به جمع ما اضافه می‌شود، فردی که در ساختار اداری، مدیرعامل موسسه عمران و توسعه رضوی آستان قدس رضوی است اما خارج از این ساختار، یک دوست و همراه برای جوانان فعال در کارخانه است و این را می‌شود به خوبی در تعاملات آن‌ها مشاهده کرد. عیدی درباره فعالیت و برنامه‌های خود و همکارانش می‌گوید: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید و همچنین دستورات تولیت معزز آستان قدس، ما دو وظیفه عمده را بر دوش خودمان حس می‌کنیم: «حفظ و افزایش اشتغال موجود»، «افزایش بهره‌وری و جهش تولید» که خوشبختانه هر دوی این وظایف در حال انجام است. وی ادامه می‌دهد: در کارخانه هبلکس رضوی همانند همه کارخانه‌های زیرمجموعه موسسه عمران و توسعه رضوی، رونق و جهش تولید مدنظر قرار گرفته و خوشبختانه به افزایش 15 درصد ظرفیت تولیدمان در سال جاری منجر شده است.

آن‌طور که عیدی می‌گوید، ظرفیت تولید در کارخانه هبلکس رضوی مشهد روزانه 600 مترمکعب است و همچنین طبق هدف‌گذاری انجام شده تا پایان سال، 150 هزار مترمکعب AAC در این واحد تولید خواهد شد. در حوزه صادرات محصولات نیز، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و روسیه به عنوان کشورهای هدف مدنظر قرار گرفته که می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور داشته باشد. مدیرعامل موسسه عمران و توسعه رضوی به این نکته هم اشاره می‌کند که: «با توجه به شرایط کرونا در کشور، تمام تلاشمان این بوده که همه پروتکل‌های بهداشتی لازم را رعایت کنیم. این مهم محقق شده اما در کنار آن حتی یک ساعت هم تولیدمان را متوقف نکردیم و به لطف خدا هیچ مبتلایی هم نداشته‌ایم».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار