کد خبر: 1029263
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
برجام نه برای ما چرخش چرخ‌های هسته‌ای آورد، نه چرخ معیشت را گردانید و نه حتی اروپا و امریکا را به عنوان حامیان رژیم‌صهیونیستی متقاعد کرد که با نظارت فراپروتکلی و حضور ۲۴ ساعته بازرسان (جاسوسان) آژانس و تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، دست از ترور دانشمندان هسته‌ای ما بردارند. برجام بدترین و خسارت‌بارترین توافق ممکن بود که ظریف برایش مدال گرفت و روحانی هنوز آن را آفتاب تابان می‌داند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: بار‌ها در روزنامه جوان گفته شده که باید با اروپا و امریکا عین خود آنان رفتار کرد، یعنی به برجام عمل نکرد، اما در بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها بر آن اصرار و ابرام کرد، دقیقاً و مو به مو شبیه خود غربی‌ها.

حالا در مجلس طرحی با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در دست است که فردا در صحن به بحث گذاشته می‌شود و قرار است مطابق با آن دولت به میزان ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در فردو تولید و ذخیره کند و دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی را براساس برجام به پایان برساند. اگر اروپا تغییری در عمل به برجام نشان نداد، دولت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

این طرح اگرچه یک گام روبه جلو برای عبور از «برجام منحوس» است، اما شاید بهتر باشد نمایندگان در فرصت باقی مانده، آن را به گونه‌ای تغییر دهند که جاسوسان هسته‌ای آژانس، دسترسی از طریق دوربین‌ها به مراکز هسته‌ای ایران نداشته باشند و نمایندگان نترسند که این اقدام چقدر در اصل برجام مجاز یا غیرمجاز است، زیرا ایران باید خیلی زودتر از این‌ها برجام را متعادل و متقابل با غرب اجرا می‌کرد نه یکطرفه و حتی بیشتر از مفاد برجام، چنان که اکنون هست!

از طرفی معلوم نیست وقتی مسئولان سازمان انرژی اتمی و دولت بار‌ها گفته‌اند که توانایی عملی بازگشت سریع به زمان قبل از برجام را دارند، چرا برای یک اقدام کوچک، دوماه فرصت به دولت داده شده است؟! آن هم درست زمانی که بایدن به سر کار می‌آید و شاید با یک نمایش مختصر بخواهد بهانه به دست دولت بدهد.

سه ماه زمان به اروپا نیز جای سؤال دارد! آیا این زمان برای نقشه کشیدن اروپا یا برای متنبه کردن آنهاست؟! اروپا زمان نمی‌خواهد، حتی یک روز. او اگر بخواهد عمل کند باید بلافاصله باشد نه در طول زمان.

از زمانی که دولت ترامپ در اردیبهشت ماه سال ۹۷ از برجام خارج شد، بحث بازگشت ظرفیت‌های هسته‌ای ایران برای مقابله با اقدامات تخریبی امریکا مطرح شد. از خرداد سال ۹۸ به تدریج در چندین مرحله تعهدات برجامی ایران کاهش یافت تا اینکه با شهادت سردار قاسم سلیمانی دستور برداشته شدن تمام مصوبات صادر شد.

با این حال، و در دور جدید اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی، مجلس قدم مهم دیگری برداشته و در پی تصویب قانون «طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها» است. این طرح پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا در مجلس با یک فوریت به تصویب رسید، اما پس از ترور شهید فخری زاده، نمایندگان در خانه ملت به دنبال تصویب و ابلاغ سریع‌تر آن رفتند که دیروز در اولین قدم دوفوریتی این طرح در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید.

قالیباف: قفل‌های صنعت هسته‌ای باز خواهد شد

در آغاز جلسه علنی دیروز مجلس، محمدباقر قالیباف، ریاست مجلس شورای اسلامی با تسلیت شهادت دکتر فخری‌زاده گفت: دشمنان مردم ایران باز هم با استفاده از شیوه‌های ترور به عنوان یکی از غیرانسانی‌ترین رفتار‌ها نشان دادند که از افزایش قدرت ایران به هراس افتاده‌اند و حذف دانشمندان ما را برای مقابله با ملت برگزیده‌اند.

قالیباف تأکید کرد: دشمن جنایتکار پشیمان نمی‌شود مگر با واکنشی قوی که هم در مقابل خطا‌های احتمالی آینده دشمن بازدارندگی ایجاد کند و هم بابت این جنایات از آن‌ها انتقام بگیرد. در همین راستا علاوه بر انتقام بازدارنده از عاملان و آمران شهادت شهید فخری‌زاده وظیفه همه قوا و سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه است که تهدید این ضایعه اسفناک را به فرصتی برای قوی شدن در عرصه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی، دفاعی و هسته‌ای تبدیل و از فرستادن هرگونه سیگنال ضعف یا اعتماد به سیستم سیاسی امریکا پرهیز کنند. رئیس مجلس افزود: پیش از این گفته شده بود که تغییر برآورد دشمن از محاسبات و اقدامات ایران ضرورتی انکارناپذیر برای کاهش فشار‌ها بر مردم ایران است. این مهم میسر نخواهد شد جز با برداشتن گام‌های بلند و معنی‌دار در حوزه‌هایی که دشمن به آن‌ها توجه می‌کند و درباره آن‌ها نگرانی دارد.

قالیباف خاطرنشان کرد: امروز بیش از گذشته این امر به اثبات رسیده است، اما برخی گفتگو‌ها و اظهارنظرها، چه قبل و چه بعد از ترور، حاکی از درک نکردن این نکته بدیهی است که از نظر دشمن بالا بردن دست نیاز به مذاکره حاوی این پیام اشتباه است که ایران عزیز خدای ناکرده ضعیف است و تصور دشمن از ایران ضعیف نتیجه‌ای جز فشار اقتصادی بیشتر و امنیت کمتر نخواهد بود.

رئیس مجلس اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف هرکدام از قوا، نهاد‌ها و سازمان‌ها وظیفه‌ای دارند. مجلس نیز در حدود وظایف و اختیار خود، فوریت طرحی را در ۱۳ آبان تصویب کرد و در همین جلسه غیرعلنی امروز صبح مجلس همان طرح مورد بحث قرار گرفت و ان‌شاءالله در همین هفته این طرح نهایی خواهد شد. وی افزود: این طرح باعث تقویت صنعت و دستاورد‌های عملی دانشمندان هسته‌ای می‌شود و زمینه عبور از تحریم‌ها را برای ایران ایجاد می‌کند. همچنین به دشمن نشان می‌دهد که محاسباتش کاملاً غلط بوده است و تا به تعهداتی که یک‌طرفه در رفع تحریم‌ها زیر پا گذاشته عمل نکند، ایران نیز به تعهداتش عمل نخواهد کرد. قالیباف اضافه کرد: همچنین برای دشمن روشن خواهد شد جنایاتی که در این ماه‌ها دیده‌ایم، نه تنها اجماع داخلی برای انتقام از آن‌ها را ایجاد می‌کنند، بلکه در برنامه هسته‌ای جهش خواهد آفرید. رئیس مجلس اظهار داشت: به برکت خون فخری‌زاده قفل‌هایی که به صنعت هسته‌ای زده شد باز و زمینه عبور از تحریم‌ها ان‌شاءالله فراهم خواهد شد.

سهم ایران در برجام قفل شده است

در این جلسه حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌های امریکا و لغو اجرای پروتکل الحاقی اظهار داشت: برجام دو طرف داشت که یک طرف آن ۱+۵ بوده و طرف دیگر آن جمهوری اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی تمام تعهدات برجامی خود را از صفر تا صد انجام داده و گزارش‌های متعدد و مکرر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که جمهوری اسلامی تمامی تعهدات خود را اجرا کرده است. وی افزود: متأسفانه طرف‌های مقابل ما که یکی از آن‌ها امریکا بود، کاری کرد که تحریم‌های بانکی به صورت کاغذی لغو شد ولی سایه سنگین تهدید و تحریم را بر نظام بانکداری دنیا حفظ کرد و عملاً هیچ تحریمی برداشته نشد.

ذوالنوری افزود: سهم ایران در برجام قفل شده است و ما به سهم و حق خود نرسیدیم؛ طرف‌های ما به وظایف‌شان عمل نکردند و اتحادیه اروپا هم حاضر نشد هزینه بپردازد؛ طبق عرف و قوانین و حقوق و تکلیف جمهوری اسلامی هم باید از مسیری که رفته است بازگردد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: حوادث مکرر هم از سوی آن‌ها علیه جمهوری اسلامی سامان دادند، بنابراین طرح تجدید نظر در این مسیر تدوین شده است که هشت طرحی که نمایندگان از خروج از ام پی تی تا اصلاحاتی در برجام یکدست شده و جلسات متعدد کارشناسی با حضور آزاد نمایندگان و صاحب‌نظران برگزار شد که نتیجه آن طرح ۹ ماده‌ای شده است. وی در توضیح بیشتر گفت: تفاوت این طرح با دیگر طرح‌ها آن است که مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرایی کرده‌ایم پیش بینی شده است و در پایان هم ماده ۹ برای آن جرم انگاری شده و درجات مجازات هم از درجه ۴ تا درجه ۷ در نظر گرفته شده و این مجازات‌ها در خصوص افرادی که از اجرای این قانون ممانعت کنند، در نظر گرفته شده است.

تصویب طرح با شعار مرگ بر امریکا و اسرائیل

پس از سخنان ذوالنوری و در حالی که طرح هیچ مخالفی نداشت، مجلس وارد فرآیند رأی‌گیری شد که در نهایت از ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن علنی، ۲۳۲ نماینده به این طرح رأی مثبت دادند. نمایندگان مجلس بعد از رأی قاطع به این دو فوریت شعار «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسرائیل» و «الله اکبر» سردادند. طبق آیین‌نامه مجلس بعد از ۴۸ ساعت از تصویب دو فوریت این طرح برای بحث و تبادل نظر وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شود. از همین رو بر طبق اعلام سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مجلس روزسه‌شنبه جلسه اضطراری دارد و کمیسیون امنیت ملی مجلس موظف است پیشنهاد‌ها را ظرف ۴۸ ساعت بررسی و به مجلس ارائه دهد.

طرح اقدام راهبردی چه می‌گوید؟

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در تشریح جزییات این طرح گفت: این طرح ابعاد مختلفی دارد که می‌توانم به تقویت صنعت هسته‌ای و اعمال محدودیت‌های نظارتی به منظور آنکه در محاسبات راهبردی طرف مقابل تغییر ایجاد کرده و آن‌ها را به این نتیجه برسانیم که روند اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی باید تغییر کند اشاره کنم؛ این در حالی است که در پی ترور شهید فخری‌زاده نمایندگان مجلس به این تصمیم رسیدند که بایستی مجلس اقدام واکنشی در این باره داشته باشد. وی گفت: در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اولاً خواستار آن هستیم که غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد در کشور احیا شود و نسل جدید سانتریفیوژ‌های IR۶ و IR۸ مورد استفاده قرار گیرد، ضمن اینکه یک رآکتور آب سنگین مشابه رآکتور سابق اراک از طرف سازمان انرژی اتمی مورد طراحی قرار گیرد.

جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح جزئیات طرح فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: احیای غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی، استفاده از نسل جدید سانتریفیوژ‌ها و ساخت رآکتور آب سنگین مشابه رآکتور سابق اراک و محدودیت برای آژانس بخشی از پیشنهاد این طرح است.

ابوالفضل عمویی در گفتگو با فارس، اظهار داشت: در پی عدم اجرای تعهدات طرف‌های غربی یک فوریت طرحی با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها پیش از این در مجلس تصویب شده و جزئیات آن در کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی و حتی کلیات آن به تصویب رسیده بود که نمایندگان پیشنهاد ارتقای فوریت را مطرح کردند.

وی افزود: این طرح ابعاد مختلفی دارد که تقویت صنعت هسته‌ای و اعمال محدودیت‌های نظارتی به منظور تغییر محاسبات راهبردی طرف مقابل از جمله آنهاست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از جمله ایده‌ها و پیشنهاد‌های نمایندگان در این باره آن بود که می‌توانیم در رویه‌های داخلی مجلس برای سرعت‌بخشی به کار، طرح یک فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به دو فوریت ارتقا پیدا کند و همین طور نمایندگان پیشنهاد‌های مختلفی درباره حوزه‌های نظارتی داشتند که این پیشنهاد‌ها می‌تواند ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده در اختیار کمیسیون امنیت قرار بگیرد و وقتی هم در سامانه صحن علنی مجلس بارگذاری شود، نمایندگان می‌توانند پیشنهاد‌های مربوط به این موضوع را در آنجا درج کنند. وی گفت: در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اولاً خواستار آن هستیم که غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد در کشور احیا شود و نسل جدید سانتریفیوژ‌های IR۶ و IR۸ مورد استفاده قرار گیرد، ضمن اینکه یک رآکتور آب سنگین مشابه رآکتور سابق اراک از طرف سازمان انرژی اتمی مورد طراحی قرار گیرد.

عمویی در توضیح بیشتر گفت: سازمان انرژی اتمی بر اساس طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مکلف خواهد شد که کارخانه اورانیوم فلزی در اصفهان راه‌اندازی کند، ضمن اینکه در حوزه هسته‌ای هم افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده در سطح پایین را دنبال کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در حوزه نظارتی هم در حال بررسی موضوع هستیم و پیشنهاد‌های مختلفی به کمیسیون رسیده که می‌توان به موضوع ایجاد محدودیت‌های نظارتی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد. در همین راستا نمایندگان مجلس خواستار آن بودند در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش در اقتصادی پاسخ ندهد و فروش نفت جمهوری اسلامی به وضعیت عادی و رضایت‌بخش نرسد و یا تبادلات بانکی جمهوری اسلامی ایران به موقعیت عادی و رضایت‌بخش نرسد، محدودیت‌های دسترسی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبتنی بر پروتکل الحاقی در نظر گرفته شده و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
این درست است
احمد
|
France
|
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
0
ما مخالفان ج اسلامی هم همین را می خاهیم-- همانی باشید که هستید--- عیار خویش را نشان بدهید--- از هزار رویی دست بردارید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار