کد خبر: 1029097
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
مقام‌های دولت انتقالی جو بایدن می‌گویند ایران تا انتقال قدرت در کاخ سفید صبر پیشه کند ولی تاجایی که به تهران برمی‌گردد مهم، احیای بازدارندگی استراتژیکی است که با ترور محسن فخری‌زاده ترک برداشته است
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به فاصله کمی از ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران، رژیم صهیونیستی نیرو‌ها و سفارتخانه‌های خود را به حال آماده‌باش درآورد. در حالی که تهران بر رویکرد «اول انتقام از عاملان و آمران» تأکید دارد و گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آمریت رژیم صهیونیستی در عملیات ظهر جمعه است، تیم دیپلماسی دولت انتقالی جو بایدن تلاش می‌کند با وعده «صبر تا بازگشت رهبری مسئولیت‌پذیر» به کاخ سفید، تهران را از رویکرد انتقام منصرف کند.

به گزارش «جوان» هنوز یک روز از ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران نگذشته، تقریباً این اجماع غیررسمی در تهران، واشنگتن و حتی پایتخت‌های اروپایی شکل گرفته که اسرائیل در پس پرده این ترور قرار دارد. جزئیات کمی درباره ابعاد بین‌المللی این ترور منتشر شده، ولی تقریباً همه ناظران درباره مخاطره آمیز بودن اتفاق رخ داده توافق دارند. اسکای‌نیوزگزارش کرد: «کشتن (شهادت) فخری‌زاده معادل هسته‌ای کشتن قاسم سلیمانی است.»

بیشتر گزارش‌ها در استناد به نقش رژیم صهیونیستی در ترور ظهر جمعه، به موضع‌گیری دو سال قبل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اشاره می‌کنند که از فخری‌زاده نام برده و گفته است: «این نام را در آینده به یاد داشته باشید.»‌نتانیاهو جمعه شب هم با انتشار ویدئویی گفت: «می‌خواهم لیست کار‌هایی را که این هفته انجام داده‌ام، با شما به اشتراک بگذارم، البته لیست کوچکی است و من نمی‌خواهم شما را از همه این کار‌ها مطلع کنم!» موضع‌گیری‌ای که گفته می‌شود تأیید ضمنی دخالت در ترور ظهر جمعه است. نیویورک‌تایمز هم از قول یک مقام امریکایی به همراه دو مقام دیگر اطلاعاتی نوشته که اسرائیل در پس حمله به دانشمند هسته‌ای ایران بوده است. به نوشته نیویورک تایمز، هرچند روشن نیست که امریکا تا چه اندازه از پیش درباره این عملیات خبر داشته، اما هر دو، پیشینه‌ای طولانی در تبادل اطلاعات درباره ایران دارند.

«چه وقت، چگونه و کجا»؟!

در تل‌آویو، رونن برگمن، روزنامه‌نگار صهیونیست نزدیک به موساد و نویسنده کتاب «برخیز و اول بکش» - که به موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای ایران پرداخته - گفته که ترور‌های بیشتری در راه است و «مارک دوبوویتز»، مدیر بنیاد ضدایرانی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) مستقر در واشنگتن در هم توئیتر نوشته که «همچنان که تقریباً دو ماه تا روی کار آمدن جو بایدن باقی مانده، زمان زیادی برای امریکا و اسرائیل مانده تا آسیب سختی به رژیم ایران وارد و اهرم فشاری برای دولت بایدن ایجاد کنند.» در حالی که مقام‌های ایرانی در بالا‌ترین سطوح، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه از «نشانه‌های جدی نقش اسرائیلی‌ها» در ترور محسن فخری‌زاده صحبت می‌کنند، در فاصله ۲۴ ساعت بعد از ترور دانشمند هسته‌ای ایران که شمار ترور‌های مشابه طی یک دهه اخیر را به عدد هشت رسانده، به نظر می‌رسد دستورالعمل اعلانی «انتقام از عاملان و آمران» در زمان و مکانی که ایران تعیین می‌کند، نهایی شده است. در چنین شرایطی، تلویزیون رژیم صهیونیستی دیروز گزارش کرد که تل‌آویو سطح آماده‌باش را در سفارتخانه‌هایش بالا برده و خبرنگار نظامی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی می‌گوید که علاوه بر افزایش سطح آماده‌باش در سفارتخانه‌های اسرائیل، به افزایش آماده‌باش در تجمع‌های یهودی نیز اشاره کرده است. ایران هنوز رسماً اعلام نکرده «چگونه، چه وقت و در کجا» ترور فخری‌زاده را جبران خواهد کرد، ولی به نظر می‌رسد دامنه گسترده‌ای از اقدامات تلافی‌جویانه روی میز ایران قرار دارد؛ از اقدام متقابل در داخل سرزمین‌های اشغالی گرفته تا هدف‌گیری در مناطق مرزی و اقدام غیرمستقیم از طریق گروه‌های همسو با ایران، می‌تواند بخشی از گزینه‌های احتمالی ایران در پاسخ به ترور ظهر جمعه باشد.

درخواست خویشتنداری تیم بایدن

ترور محسن فخری‌زاده در فاصله دو ماه مانده به خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید اتفاق افتاده است. مارک فیتزپاتریک، مدیر اندیشکده مطالعات استراتژیک امریکا معتقد است که دلیل این ترور هسته‌ای «جلوگیری از پتانسیل جنگی ایران نبود، بلکه جلوگیری از دیپلماسی بود.»‌رابرت مالی، مشاور باراک اوباما که رسماً به تیم جو بایدن هم مشاوره می‌دهد، گفته که ترور فخری‌زاده در واپسین روز‌های دولت ترامپ برای سخت‌تر کردن تعامل دولت بایدن با ایران طراحی شده است. «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت» عقیده‌ای مشابه دارد و فرض گرفته که «هدف اصلی ترور فخری‌زاده دشوار کردن راه‌اندازی مجدد توافق هسته‌ای ایران است.» با این حال، او تأکید کرده که این اقدام تروریستی «به امن‌تر شدن امریکا، اسرائیل یا جهان کمکی نمی‌کند.» دولت امریکا تاکنون واکنش رسمی به ترور دانشمند ایرانی نشان نداده و سی‌ان‌ان صرفاً موضع غیررسمی یک مقام امریکایی را منتشر کرده که گفته است واشنگتن از نزدیک در حال بررسی ادعای ترور دانشمند برجسته هسته‌ای ایران است. این مقام امریکایی می‌گوید: «امریکا به خاطر جلوگیری از افزایش التهابات و تنش‌ها از اظهارنظر علنی درباره این حادثه خودداری می‌کند.» با وجود موضع سکوت دولت مستقر در امریکا، چهره‌های نزدیک به تیم انتقالی جو بایدن با اشاره به برهه زمانی رخ دادن این ترور، سعی دارند با ارسال سیگنال غیر رسمی، تهران را از انتقام منصرف کنند. جان برنان، رئیس سازمان سیا در دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین، در حساب توئیتر خود ترور دانشمند هسته‌ای ایران را «عمل جنایتکارانه و بسیار غیرمسئولانه» خوانده که به گفته او «خطر واکنش مرگبار تلافی‌جویانه و دور جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای را در پی دارد.» او با این حال از مقام‌های ایرانی خواسته که «عاقلانه رفتار کرده، منتظر بازگشت رهبری مسئولانه امریکا در صحنه جهانی باشند و در برابر اصرار برای واکنش به کسانی که آن‌ها را مقصر این واقعه می‌دانند، مقاومت کنند.»‌مقام‌هایی بلندپایه در تهران احتمالاً تأیید می‌کنند که ترور ظهر جمعه، بخشی از یک طرح گسترده برای شکستن همه پل‌های دیپلماسی است؛ موضوعی که ظاهراً به دیپلماسی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر در هفته‌های آخر حضور در کاخ سفید برمی گردد، به خصوص که الیوت آبرامز، نماینده امریکا در امور ایران هشدار داده که سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی در دو ماه آینده نیز ادامه خواهد یافت. با این حال، جهت‌گیری استراتژیک در تهران، این است که تا جایی که به تهران برمی‌گردد، مهم احیای بازدارندگی استراتژیکی است که با ترور یک دانشمند هسته‌ای در روز‌های پایانی یک دولت در امریکا و در شامگاه ورود یک دولت جدید، آسیب دیده است.

اروپا از ایران  خویشتنداری می‌خواهد!

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در این پیام نسبت به اقدامات بی‌پروایانه امریکا و رژیم صهیونیستی به ویژه در مدت زمان باقیمانده از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هشدار داده است. تخت‌روانچی گفته که برای محافظت از مردم خود و بازدارندگی در مقابل تعرضات تردیدی به خود راه نمی‌دهیم. با این حال، دفتر سخنگویی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای ترور شهید دکتر «محسن فخری‌زاده» دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنعت دفاعی ایران را اقدامی جنایتکارانه خواند، ولی همزبان با تیم بایدن خواستار خویشتنداری ایران شده است: «در این دوران پر ابهام، بیش از هر زمان دیگری ضروری است که تمام طرف‌ها آرامش خود را حفظ و خویشتنداری کنند تا از تشدید اوضاع که به نفع هیچ‌کس نیست جلوگیری شود.»‌همچنین وزارت خارجه آلمان در واکنش به این ترور گفته که این اقدام اوضاع منطقه را بدتر می‌کند. وزارت خارجه آلمان همچنین گفته، ما از همه طرف‌های مربوط به این پرونده می‌خواهیم که از اقداماتی که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود، خودداری کنند. «فرحان حق» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز جمعه در اظهارنظری کلی گفت: «ما گزارش‌هایی درباره ترور یک دانشمند هسته‌ای ایران در نزدیکی تهران دریافت کرده‌ایم، ما خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و جلوگیری از هرگونه اقدامی که باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود، هستیم.» حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای، عملیات تروریستی را که منجر به شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران شد به شدت محکوم کرده و گفته است: «در مقابله با تهدیدات و توطئه‌های خارجی در کنار ایران و ملت آن ایستاده‌ایم.» جنبش مقاومت اسلامی النجبای عراق ضمن محکوم کردن ترور شهید محسن فخری‌زاده، بر ایستادگی ایران اسلامی و پیروزی و اقتدار آن تأکید کرد. گروه «کتائب حزب‌الله» عراق تأکید کرد که همکاری میان عربستان، امریکا و رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری‌زاده همه آن‌ها را در معرض انتقام و پاسخ قرار می‌دهد و بهای جنایات آن‌ها باید گزاف باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
هارت و پورت و بلوف بس است، کاری کنید کارستان!
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
فقط انتقام سخت هست که آبروی ایران رو حفظ میکنه ولاغیر.... بی تفاوت بودن و صبر کردن و تامل در پاسخ به اسرائیل سیگنال بسیار بدی به دشمن و در کل به جهان میده که این کار خیانت هست به خون تمام شهدای ایران از ابتدا تاکنون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
0
اگر شما سکوت کنید دشمن بر سر شما فریاد خواهد زد ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار