کد خبر: 1028241
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
خطیب زاده:
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هر کسی در کاخ سفید باشد راهی جز احترام به حقوق ملت ایران ندارد، به حضور مستشاری ایران در سوریه اشاره و تصریح کرد: هر کسی در این حضور خللی ایجاد کند، پاسخ کوبنده دریافت می‌کند.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و پس از آن به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره بازگشت آمریکا به برجام بعد از ورود بایدن به کاخ سفید و شروط ایران اظهار داشت: تا دولتی در آمریکا مستقر نشود نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم. آنچه برای ما مهم است رفتار آمریکاست، نه اظهاراتشان. با دقت و هوشیاری تمام تحولات و گفته‌ها را پیگیری می‌کنیم و آقای ظریف نیز در مصاحبه اخیر مواضع ایران را بیان کرد.

وی افزود: همه در دنیا و آمریکا جزء آن معدود افرادی که روان پریشانه همچنان جنگ علیه ملت ایران را در حوزه‌های اقتصادی و ضد حقوق بشری پیگیری می‌کنند، متوجه شدند این سیاست فشار حداکثری یک شکست حداکثری برای آمریکا انجامیده است. هر کس در کاخ سفید باشد راهی ندارد، جز اینکه به حقوق ملت ایران احترام بگذارد و مواضع ما به صورت روشن در این زمینه بیان شده است.

*نگران همسایه عزیز خودمان افغانستان بوده و هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اصابت یک راکت به محوطه سفارت ایران در کابل و اقدامات صورت گرفته در پی این حمله خاطرنشان کرد: ما نگران همسایه عزیز خودمان افغانستان بوده و هستیم. همسایه بسیار زخم خورده‌ای داریم، زخم جنگ و تروریسم و تجاوز آمریکا و کشتار مردم بیگناه ولی با غرور افغانستان برای ما مقوله‌ای است که با تمامی قوا تلاش می‌کنیم مرتفع شود.

وی با بیان اینکه آنچه دیروز رخ داد حملات راکتی به نقاط مختلف افغانستان بود و گوشه‌ای از حیاط سفارت مورد اصابت قرار گرفت و خوشبختانه هیچ تلفاتی نداشت، اظهار داشت: از همان لحظات اول با سفارت ایران و مقامات افغانستان در تماس بودیم. مسئولیت کامل این قضیه را بر عهده کسانی می‌دانیم که بدون توجه به خواسته مردم افغانستان، همچنان بر مواضع غیر اصولی خود پافشاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تروریسم در هر شکل و رنگی محکوم است. تنها راه برقراری صلح پایدار و دائمی و پیشرفت و توسعه افغانستان از مسیر گفت‌وگوهای بین الافغانی می‌گذرد. گفت‌وگوهایی که ایران همواره از آن حمایت کرده و معتقدیم تمامی طرف‌های باید به شرایط گفت‌وگو پایبند باشند و امیدواریم این مسیر به صلح پایدار در افغانستان منتهی شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به منطقه و از جمله سرزمین‌های اشغالی نیز اظهار داشت: سفرهایی که وزیر خارجه‌ای که دوران مسئولیتش در حال تمام شدن است، از این دست می‌کند، بیشتر از اینکه به پیگیری سیاست شکست خورده آمریکا مربوط باشد، شاید برای برخی ماهیگیری‌های آینده سیاسی مرتبط باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پنجره فرصتی که برخی کشورها در منطقه احساس می‌کردند، بیان کرد: این پنجره فرصت نیست و این پنجره رو به بسته شدن بی آبروی‌هایی بوده که این کشورها برای خودشان درست کردند. این سه چهار کشور بدنام و منزوی که در بین مردم خودشان هم منزوی هستند، بعید است توانسته باشند از این نمد کلاهی برای خودشان درست کنند.

وی ادامه داد‌: متاسفانه برخی از این حکام، تمامی حیثیت و آبروی خودشان را در سبد کسانی گذاشته‌اند که حتی مردم آمریکا نیز حکم به اخراج آنها داده‌اند. هر چه زودتر این کشورها به دامان همکاری‌های منطقه‌ای برگردند، بهتر است.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: سفر وزیر خارجه رژیم آمریکا به سرزمین‌های اشغالی موضوع تلخی است و اگر نبود خیانت برخی حکام و برخی از سران کشورهای عربی، امروز اینقدر بی شرمانه وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی نمی‌رفت و تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا نمی‌گذاشت و این چنین سرکشانه هر اقدام ضد بشری اسرائیل را سفیدنمایی نمی‌کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: خیانت برخی از این حکام و بی شرمی رژیم فعلی در کاخ سفید دو روی سکه است و آنهایی که این فضا را برای آمریکا فراهم آوردند، باید پاسخگو باشند. ایران هم اظهارات و هم سفر پامپئو را با قاطعیت محکوم می‌کند و معتقدیم آرمان فلسطین آرمان مقدسی است و همه جهان اسلام باید به این آرمان پایبند باشند.

*همکاری‌های ایران با سوریه و عراق در حوزه‌های مختلف با جدیت دنبال می‌شود

وی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه همکاری‌های ایران با سوریه و عراق در حوزه‌های مختلف با جدیت دنبال می‌شود، اظهار داشت: بخشی به زیرساخت‌های اقتصادی و بخشی هم به مسائل امنیتی و همکاری‌های سیاسی ایران با این کشورها مربوط می‌شود. کمیته‌هایی این‌ها را پیگیری کردند و در دست پیگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: هر چه روند بازسازی سوریه سرعت بگیرد، آرامش و ثبات و پایان درد و رنج مردم سوریه نزدیک‌تر خواهد بود.

* نقش دولت آلمان در گروگانگیری افراد ایرانی/ لازم نیست کشوری در اروپا به فکر اتباع ما باشد

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره هشدار آلمان به اتباع ایرانی مقیم این کشور برای سفر به ایران گفت: قوانین مدنی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است. تمامی افراد دوتابعیتی که طبق قانون مدنی به رسمیت نمی‌شناسیم، تمامی اتباع از مصونیت‌ها و حقوق و مسئولیت‌های یکسانی برخوردارند.

وی افزود: اینکه دولت آلمان که خودش در برخی گروگانگیری افراد ایرانی نقش داشتند. افراد و شخصیت‌های ایرانی را به بهانه‌های بسیار واهی در فرودگاه‌های کشور خود از جمله فرانکفورت دستگیر و به رغم تمامی تعهداتش به آمریکا مسترد کرده است. دولتی که معاهدات دیپلماتیک را نقض کرده و نقش موثری در دستگیری دیپلمات ایرانی داشته و رویه بسیار غلطی را بنیان گذاشته از این اظهارات کند، واقعا جای سوال دارد.

وی افزود: افرادی در داخل دولت آلمان هستند که تذکرات لازم را به برخی که جز تخریب روابط به چیزی نمی‌اندیشند، بدهند. لازم نیست کشوری در اروپا به فکر اتباع ما باشد و به مسئولیت‌های خود توجه کنند. بیش از چندین میلیون ایرانی از کشورهایی که در آنجا مقیم هستند به ایران می‌آیند و برمی‌گردند و هیچ مشکلی ندارند. البته همه ایرانی‌ها در برابر قانون مسئول هستند و اشک تمساح برخی دولت‌های اروپایی که در نقض حقوق بشر دست دارند و شریک آنهاست برای ما قابل پذیرش نیست.

*ایران کشوری نیست که درباره امنیت ملی خود با کسی شوخی کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره تلاش امارات و بحرین برای قرار دادن حزب الله در فهرست گروه‌های تروریستی بیان کرد: حکام این کشورها بسیار حقیرانه در حال تلاش‌هایی هستند که دل صهیونیست‌ها را به دست بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که درباره امنیت ملی خود با کسی شوخی کند.

*حزب الله بوده و هست و خواهد بود 

خطیب زاده حزب الله را یک جریان بومی اصیل لبنانی در لبنان خواند و تصریح کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند بخشی از جامعه لبنان را تحریم کند و هر چقدر در دامان صهیونیست‌ها بیفتند، مردم آن کشورهای عربی بهتر می‌دانند چه کسانی در عزت مسلمانان و جهان عرب می‌کوشد و چه کسی به خواری مسلمانان و جامعه عرب نشسته‌اند. به ارباب آنها کسی وقعی نگذاشته است، چه برسد به اینها که خارج از تمامی رویه‌ها در حال سبقت گیری از هم هستند که اثبات کنند با رژیم صهیونیستی دوست هستند. این دوران گذراست. هر چه زودتر این مسیر اشتباه را تصحیح کنند مطمئنا جامعه اسلامی و منطقه آغوش خود را به روی آنها باز خواهد کرد.

وی تصریح کرد: حزب الله بوده و هست و خواهد بود. چرا که حزب الله یک جریان بومی، واقعی و اصیل لبنانی در داخل لبنان است که جز به اعتلا و عزت مردم لبنان نمی‌اندیشد.

*سیاست ایران، صادرات سلاح نبوده است و نیست

به گزارش فارس، خطیب زاده همچنین درباره همکاری‌های دفاعی ایران با برخی کشورها و اظهارات مادورو رئیس جمهور درباره همکاری‌های دفاعی با ایران گفت که سیاست ایران، صادرات سلاح نبوده است و نیست و افزود: البته با انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران ما این حق را داریم و از این حق هم استفاده خواهیم کرد. البته از این حق مسئولانه استفاده می‌کنیم.

وی با ذکر این نکته که نیازهای دفاعی تمامی کشورها در صورتی که در چارچوب قوانین آمره بین‌المللی شناخته شده باشد و همچنین در چارچوب قواعد و رویه‌های داخلی ایران، قابل انجام است و تهدیدی برای کسی نخواهد بود، خاطرنشان کرد: ایران درباره همکاری‌های دفاعی مسئولانه عمل کرده و از این به بعد هم مسئولانه عمل می‌کند و هر کمک ما در راستای ثبات و امنیت آن کشور و منطقه آن انجام خواهد شد.

* ایران با افتخار در کنار مردم یمن ایستاده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی بیان کرد: عربستان سعودی چندین سال است که مردم بیگناه یمن را می‌کشد و این کشور را در حالت قحطی سراسری قرار داده و صدها گزارش مستقل بین‌المللی اشاره کرده که چگونه با بمب‌های خوشه‌ای مثل فرش کشور یمن را بمباران کرده است. برخی شهرها، مناطق و محل‌های یمن بیش از ۱۷ بار در یک نقطه بمباران شده‌اند، امروز تمامی یمن را محاصره کرده و از هرگونه تلاشی برای حل و فصل بحران یمن، نه تنها استقبال نمی‌کند بلکه تمامی تلاش خود را انجام می‌دهد که، سنگ اندازی کند.

خطیب زاده ادامه داد: رژیمی که می‌خواست سه روزه کل یمن را بگیرد الان چندین سال است که به پست‌ترین اقدامات برای فشار بر مردم یمن روی آورده است و طبیعی است که از این انتظار بیشتری نمی‌توان داشت. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها راه حل و فصل بحران یمن را به رسمیت شناختن خواست مردم یمن، گفت‌وگوهای یمنی و اجازه دادن به فرآیندهای بین‌المللی که این بحران را به سمت درست هدایت کند، می‌داند و در کنار مردم یمن با افتخار ایستاده است.

* سنگ‌اندازی‌ها در مسیر پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بدهی کره جنوبی به ایران بیان کرد: مشکلات هنوز کاملا مرتفع نشده است. مذاکرات در جریان است، برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات بوده، ولی مذاکرات همچنان باید به نقطه خود برسد.

وی گفت: متاسفانه برخی سنگ اندازی‌ها و عدم شناخت‌ها نسبت به تعهدات دولت کره مانع از این کار شده است، البته بانک مرکزی و وزارت بهداشت و نهادها و وزارتخانه‌های مسئول به دقت جلو می‌روند وزارت خارجه از دولت کره دعوت کرده می‌کند که به این روند تسریع ببخشد. آنچه به صورت جزیی اتفاق افتاده، اصلا به هیچ وجه رضایت بخش نیست.

*به هیچ طرفی اجازه نداده و نمی‌دهیم به انتقال سلاح دست بزنند 

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات الهام علی اف و قدردانی از ایران مبنی بر اینکه اجازه ارسال سلاح از طریق مرزش به ارمنستان را نداده، سیاست ایران را اصولی و تداوم دار خواند و افزود: ما نسبت به هیچ درگیری بی تفاوت نیستیم و سعی می‌کنیم از طریق صلح آمیز این بحران‌ها حل شود و به هیچ طرفی اجازه نداده و نمی‌دهیم به انتقال سلاح دست بزنند و این همه مربوط به یک طرف و جهت نیست و این را به همه جهت‌ها گفتیم، چون منطقه ما بیش از این تحمل جنگ و درگیری را ندارد.

وی افزود: با توجه به آتش بس در منطقه و استقبال به عمل آمده وقت آن رسیده است همه تلاش کنند همه طرف‌ها به یک مذاکره فراگیر وارد شوند که این بحران سه دهه‌ای در چارچوب قواعد بین‌المللی و اصول شناخته‌ شده‌ای که ایران در طرح خود به آن دقت کرده، حل شود.

*لغو سفر ظریف به مسکو و باکو

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره لغو سفر ظریف به باکو و مسکو و همچنین سفر ظریف به ارمنستان بیان کرد: سفر وزیر خارجه با توجه به اینکه دولت ارمنستان هم در سطح وزرات خارجه تغییراتی داشت، قرار بود فقط به مسکو و باکو انجام شود، ولی با توجه به اعلامیه هیأت دولت که همه اعضای هیأت دولت ملزم به حضور در جلسه بودجه هستند، تمامی سفرها در تمامی سطوح به تعویق افتاده و این سفر هم به تعویق افتاده است.

وی با بیان اینکه این سفر دوباره برنامه ریزی خواهد شد، عنوان کرد: محوریت این سفر بحران قره باغ خواهد بود. البته با این کشورها موضوعات دوجانبه و چندجانبه حائز اهمیتی داریم. روابط ما با روسیه از سطح راهبردی برخوردار است و روابط ما آذربایجان رو به گسترش است و معتقدیم در یک نقطه تاریخی قرار داریم که روابط دو کشور را ارتقای جدی ببخشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: سیاست ایران همواره شناخته شده است، سیاست حسن همسایگی و تلاش برای به صفر رساندن تمامی مشکلات منطقه‌ای برای کشورهای همسایه است. لذا ایران سعی دارد همه روابط متوازن با کشورها داشته باشد البته برخی کشورها با توجه به سوابق تاریخی و مشترکات عمیق مردمی و تاریخی از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند. فرصت مغتنمی است که این سفر در زمان خود که انجام شد به نتایج خود برسد.

*شهادت سربازان و سپاهیان ایران را در سوریه تایید نمی‌کنم

وی درباره حمله رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و گزارش‌های منتشر شده درباره شهادت نیروهای ایرانی، شهادت سربازان و سپاهیان ایران را در سوریه تایید نکرد و افزود: رژیم اشغالگر قدس می‌داند فصل بزن دررویی خیلی وقت است تمام شده ولذا بسیار با احتیاط حرکت می‌کند و طبیعی است خوی تجاوزکارانه این رژیم قابل درمان نیست. تنها راه آن مقاومت صد در صدی در تمام جبهه‌هایی است که این رژیم دست به ناآرامی زده و می‌زند.

خطیب زاده تصریح کرد: حضور ایران در سوریه مستشاری است و اگر کسی در این حضور مستشاری خللی ایجاد کند پاسخ کوبنده‌ای می‌گیرد، کما اینکه در گذشته نیز پاسخ‌های کوبنده گرفته و به لانه‌های خود فرار کرده‌اند.

* از ساختن شایعات دست بردارید/ رئیس جمهور آذربایجان از دوستان نزدیک ما هستند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آناتولی درباره سفر علی اف به مرز ایران بیان کرد: اولین بار این شایعه را در آناتولی دیدم و باید شما بگویید این شایعه را از چه منبعی منتشر کردید. طبیعی است رئیس جمهور آذربایجان مثل هر کدام از اتباع آذربایجان محترم هستند و رئیس جمهور آذربایجان از دوستان نزدیک ما هستند و اینگونه سوالات جهت دار و شایعه پراکنی‌ها نه جایی دارد و نه کسی خریدار آن است. نمی‌دانم شما چگونه می‌گویید که یک نفر از اعضای مسلح ایران این کار را صورت داده است، یا شما در داخل نیروهای مسلح بودید یا اینکه متاسفم با ناراحتی عرض کنم  که این شایعات را می‌سازید. دست بردارید و این کار خوبی نیست.

وی افزود: روابط ترکیه با ایران و آذربایجان مبتنی بر احترام متقابل بوده و اجازه دهید این مسیر ادامه یابد.

*رای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید است

خطیب زاده در پاسخ به سوالی عنوان کرد: گمانه زنی‌های رسانه‌ای بعضی در ایام فقدان خبر تبدیل به خبرسازی شده است. ایران درباره امنیت ملی خود با هیچ کس اهل مصالحه نبوده است. برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید است، برای ما منافع ملی و امنیت ملی مهم است و هر جا مورد تعرض قرار بگیرد در هر نقطه و زمانی پاسخ کوبنده دریافت خواهد کرد.

*رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف توسط وزارت صمت انتخاب و اعزام می‌شوند 

وی در پاسخ به سوالی بیان کرد: رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف توسط وزارت صمت انتخاب و اعزام می‌شوند و وزارت خارجه تنها تسهیل کننده است. هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای کارش کاهش نیافته و در این ایام کار جدی‌تری انجام می‌دهند و این متفاوت از رایزنان بازرگانی است.

* امیدواریم به نقاط جدی درباره نقشه راه ۲۵ ساله با چین برسیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین عنوان کرد: در سفر ظریف به چین نقشه همکاری‌های بلندمدت بین ایران و چین است و گفت‌وگوهای جدی انجام می‌شود و به محض اینکه به متن مورد توافق برسد اطلاع رسانی خواهد شد. با جدیتی که در طرف چینی و خودمان سراغ داریم امیدوارم به زودی به نقاط جدی در این باره برسیم. 

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی بیان کرد: سیاست خارجی جناحی نیست و ما سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را داریم و صداهای متعددی در کشور است و شکوه و زیبایی جامعه ایران همین چند صدا بودن آن است. در سیاست خارجی تک صدایی و واحد عمل می‌کنیم.

وی افزود: سیاست خارجی ایران یک امر حاکمیتی است و براساس منافع و اصول ایران تنظیم و اعلام می‌شود. 

*آینده روابط ایران و آمریکا آینده ساده‌ای نیست/  مطالبات ما از آمریکا سر جای خودش است

خطیب زاده درباره آینده روابط ایران و آمریکا بیان کرد: آینده روابط ایران و آمریکا آینده ساده‌ای نیست چون آمریکا در ۴۰ سال گذشته جنایات مکرری بر ضد ملت ایران مرتکب شده و لیست جنایات آمریکا در طول جنگ تحمیلی و کمک به رژیم صدام در شیمیایی کردن فرزندان این ملت و تحریم‌ها و شهادت سردار سلیمانی و ... موجود است و این لیست نه کوچک و نه فراموش می‌شود. رژیم فعلی آمریکا سیاست های شکست خورده خودش را بهتر از هر کسی می‌داند نمی‌تواند ادامه دهد. 

وی افزود: ایران هیچ وقت این لیست را فراموش نمی‌کند و مطالبات ما از آمریکا سر جای خودش است.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی بار دیگر تصریح کرد که هیچ عضوی از گروهک تروریستی القاعده در ایران حضور ندارد و افزود: گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های خاص تنها گزارش‌های ساختگی هستند برای فرار از مسئولیت. کشورهایی که القاعده را سامان دادند امروز آن را تقویت کرده و برای آنها نیرو استخدام می‌کنند. ایران از همه منابع خود استفاده کرده که این گروهک‌های تروریستی و تکفیری را در منطقه محدود کند و این وصله‌ای است که به حامیان القاعده می‌چسبد.

* سه کشور اروپایی ناقض برجام بودند

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سه کشور اروپایی عضو برجام بیان کرد:‌اینکه نیت برخی طرف‌های برجامی چه باشد به خودشان برمی‌گردد. موضع ما کاملا روشن است. مهمترین اقدامی که آلمان و سه کشور اروپایی انجام دهند این است که به اجرای کامل برجام برگردند. این سه کشور ناقض برجام بودند و اول باید برادری خود را ثابت کنند و به اجرای برجام برگردند. ما با کشورهای اروپایی روابط منظم و دیپلماتیک داریم و احتیاج به پیام‌ رسانی‌های رسانه‌ای نبوده است و همه مواضع به روشنی گفته شده است و ورای آن اظهاراتی که مطرح می‌شود ارزشی ندارد.

به گزارش فارس، خطیب زاده در ابتدا ولادت امام حسن عسگری (ع) و روز بسیج را تبریک گفت.

*دولت کانادا از استانداردهای دوگانه در رفتار و عملش دست بردارد

وی به احضار سفیر ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در هفته گذشته به وزارت خارجه اشاره کرد  و افزود: انتظار داریم دولت کانادا به تعهداتش پایبند باشد و از استانداردهای دوگانه در رفتار و عمل دست بردارد. زمینه‌های مختلفی وجود دارد که دو طرف همکاری‌های مناسبی داشته باشند. رویکرد دولت کانادا طی این سال‌ها مخرب بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای انگلیسی در هفته گذشته نیز اشاره کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار