کد خبر: 1028124
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
مجید ابهری در گفتگو با جوان آنلاین درباره شلوغی امروز تردد‌ها در کشور مطرح کرد
دکتر ابهری با انتقاد از شلوغی امروز تردد‌ها و بی توجهی به محدودیت‌های کرونایی به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «گفته می‌شود که اگر کسی از شهر خارج شد، یک میلیون تومان جریمه می‌شود. متاسفانه برخی از افراد جریمه را پرداخت کرده و از شهر عبور می‌کنند. ظاهرا در کشور ما ویروس کرونا در صورت پرداخت پول ضعیف شده یا می‌میرد!»
مهسا گربندی
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر مجید ابهری، رفتارشناس و جامعه شناس درباره مواجهه افراد مختلف با موضوع ویروس به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «نزدیک به یکسال است که از حضور کرونا در جهان و ایران می‌گذرد. از روز اول تا به حال هموطنان ما به سه بخش تقسیم شده اند. بخش اول که دستورات بهداشتی و پزشکی را با جدیت دنبال می‌کنند و به کار می‌بندند و تا حد امکان در مقابل این بیماری مرموز سنگر محکمی گرفته اند. گروه دوم کسانی هستند که این همه دستورات پزشکی و بهداشتی و اخطار‌های مختلف را شوخی گرفته و گویی با کووید ۱۹ صیغه برادری خوانده اند. گروه سوم افرادی هستند که در هر دو گروه قرار دارند. گاهی اصول را رعایت می‌کنند و هر جا که دلشان بخواهد آن را زیر پا میگذارند، تعطیلات کرونایی یا مناسبتی بهترین مژدگانی برای آنهاست که از شهر خود بیرون روند و مسافرت پیشه کنند. این افراد بدون آنکه بدانند ناخواسته اشخاص میزبان را بدون هیچ گونه گناهی آلوده به کرونا می‌کنند و زندگی آن‌ها را به چالش می‌کشند.»

ابهری درباره دلایل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی افراد اظهار می‌دارد: «از نگاه رفتارشناسی افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند یا کرونا را جدی نگرفته اند یا خود را در مقابل این ویروس مصون ارزیابی کرده اند. عدم مسئولیت پذیری، قانون ستیزی و جامعه گریزی افراد باعث بروز رفتار‌های گروه دوم و سوم می‌شود. اما عامل مهم‌تر عدم سختگیری دولت و عوامل مربوطه می‌باشد که فقط در حرف و جلسه خلاصه می‌شود و قانونشان ۲۴ ساعت بیشتر دوام ندارد.»

این رفتارشناس با توصیه به اینکه گروه دوم و سوم را با بردن به بیمارستان‌ها و بهشت زهرا، توجیه کنند، می‌گوید: «اشخاصی که ماسک، اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را شوخی می‌گیرند باید یکبار به مراکز پزشکی و بیمارستانی برده تا حجم مصیبت و عمق فاجعه را درک کنند. یا اینکه این افراد به بهشت زهرا بروند تا بدن‌هایی را مشاهده کنند که فقط توسط دو یا سه باربر به گور سپرده می‌شوند و حتی عزیزترین افراد و اعضای خانواده شان جرات تشییع جنازه آن‌ها ندارند.»

او با بیان اینکه در قوانین و محدودیت‌های کرونایی، ضمانت اجرایی وجود ندارد، تصریح می‌کند: «گفته می‌شود که اگر کسی از شهر خارج شد، یک میلیون تومان جریمه می‌شود. متاسفانه برخی از افراد جریمه را پرداخت کرده و از شهر عبور می‌کنند. ظاهرا در کشور ما ویروس کرونا در صورت پرداخت پول ضعیف شده یا می‌میرد! چرا که با پرداخت جریمه به خودرو‌ها داده می‌شود در حالی که هم باید جریمه شوند و هم به شهر خود بازگردانده شوند. در غیر این صورت ارزش قوانین با پول از بین می‌رود.»

ابهری می‌گوید: «با ضعف در اجرای قوانین کرونایی، هنجارگزیران فهمیده اند که قوانین در این خصوص فقط مثل لولو برای ترساندن بچه است. در صورتی که ما نیز مانند سایر کشور‌های موفق در مدیریت بحران کرونا باید با قدرت قوانین را اجرا کنیم و در این صورت است که همه مردم نسبت به اجرای آن قانع می‌شوند. اما اگر با تعارف و خواهش و امثال اینگونه رفتار‌ها بخواهد با این بیماری خطرناک مقابله شود تا پایان زمستان جمعیت از دست رفتگان بیش از زنده‌ها خواهد بود.»

ابهری با اشاره به کم و کاستی‌های اجرایی محدودیت‌های کرونایی یکم آذر، اظهار می‌دارد: «امروز برای بررسی وضعیت اجرای محدودیت‌های کرونایی جدید به بیرون از خانه رفتم. متاسفانه شلوغی مترو همانند روز پنج شنبه بود، در اتوبوس‌ها نیز مسافران به صورت فشرده ایستاده بودند، همچنین ترافیک خیابان‌ها نیز شدید بود. آقای رئیس جمهور و مسئولان مربوطه به این چند سوال پاسخ دهند که کدام اصناف و اقشار تعطیل شده‌اند؟ افرادی که در خیابان‌ها هستند چه کسانی هستند؟ به کجا می‌روند؟ در شهر‌های شمالی کشور مانند نوشهر و چالوس که ترافیک آزاردهنده و سختی دارند، چه کسانی حضور دارند؟»

این رفتارشناس تاکید می‌کند: «امیدوارم که در روز‌های آینده، اجرای قوانین تعطیلات کرونایی را مشاهده کنم. در صورت اجرای قوانین سختگیرانه از سوی مسئولان تا دو هفته دیگر از تعداد مبتلایان و فوت شدگان کاسته می‌شود و آن وقت می‌توان به چگونگی قوانین امروز و اجرای آن‌ها اظهارنظر قطعی کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار