کد خبر: 1027474
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
در برنامه " یه روز تازه" مطرح شد؛
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم، در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، درباره شاخص‌های رقابت مساجد برای کسب عنوان پایتخت فهما در کشور صحبت کرد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حجت الاسلام و المسلمین سعید روحانی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم با حضور در قاب برنامه "یه روز تازه"، درباره رویداد فهما که در آن استان قم به عنوان پایتخت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ایران انتخاب شده است، گفت: رویداد فهما به فعالیت‌های فرهنگی هنری در مساجد می‌پردازد. بعد از اینکه مقام معظم رهبری در مهرماه سال ۹۱، در سخنرانی خود در استان خراسان، به فعالیت‌های فرهنگی هنری مساجد تاکید کرده و فرمودند که باید مساجد از این طریق پذیرای نوجوانان و جوانان باشند، برنامه‌های فرهنگی هنری مساجد شدت بیشتری گرفت.
وی افزود: این مضاعف کاری ادامه داشت تا بیانیه گام دوم انقلاب که پس از آن، حجت الاسلام ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور طرح فهما را ارائه کردند و در پی آن شبکه ارتباطی بین مساجد شکل گرفت و در حال حاضر مساجد از فعالیت‌های یکدیگر خبر دارند. به عبارتی یک زیست بوم فرهنگی در کشور به وجود آمده است.
حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: در طرح فهما مساجد در ۸ محور ارتقای قرآن و عترت، ساماندهی کار‌های فرهنگی، امور هنری و ادبی، ترویج کتاب و کتابخوانی، غنی سازی اوقات فراغت، گرامیداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی و فضای مجازی با یکدیگر به رقابت پرداختند. حداکثر امتیاز هر مسجد ۲۰ هزار بود. در نهایت با مجموع امتیاز‌های به دست آمده برای مساجد استان قم، این استان با اختلاف بسیار زیاد رتبه نخست را به دست آورد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به مدت ۲ سال، قم را به عنوان پایتخت فهما معرفی کرد.
وی ادامه داد: بعد از این رویداد انتظارات از استان قم بالارفته است؛ عامل موفقیت قم در فهما، کار فرهنگی تشکیلاتی بود. به نظرم یکی از دلایلی که باعث میشود کار‌های فرهنگی در کشور نیمه بماند این است که به صورت تشکیلاتی انجام نمی‌گیرد.
این کارشناس مذهبی و فرهنگی با اشاره به طرح تعالی مساجد اظهار کرد: توانمند سازی در سرلوحه فعالیت‌های ما قرار دارد. مسجد، مدرسه و خانواده، فرزندان را با علم و اولیا پیوند میزند. کار مسجد خانواده محور است. از طرفی باتوجه به فرموده مقام معظم رهبری و تاکید ایشان به فرهنگسازی از دل مهدکودک ها، استان قم پیش قدم شده تا محتوای فرهنگی در آموزش‌های مهدکودک‌های مساجد را غنی کند. طرح سه شنبه‌های تکریم هم به تجلیل از رویداد‌های ارزشی در کشور اختصاص دارد.
وی ادامه داد: با شروع کرونا برنامه‌های ما تغییر کردند، اما کاهش نیافتند؛ خلاقیت و نوآوری‌های لازم برای ورود برنامه‌ها به بستر مجازی صورت گرفت. خوشبختانه کلاس تفسیری که در حالت عادی و حضوری ۶ هزار عضو داشت الان در بستر مجازی ۳۶ هزار عضو دارد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌ها فرهنگی هنری مساجد استان قم خاطر نشان کرد: مساجد کشور امسال در بخش‌های سرود، فیلم، هنر‌های تجسمی، کارآفرینی و فناوری، قرآن و عترت، دانش، رسانه و همدلی با یکدیگر رقابت می‌کنند تا پس از کسب امتیاز از داور‌های استانی و سپس داوران ملی، شهر واجد شرایط به عنوان پایتخت فهما در سال آینده معرفی شود.

گفتنی است برنامه " یه روز تازه" کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری و حافظ کاظم زاده روز‌های شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ صبح روی آنتن میرود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار