کد خبر: 1025702
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
چرا پیروزی جو بایدن در امریکا برای جریانی در ایران موضوعیت دارد؟
ایجاد این تلقی در بین افکار عمومی داخلی که روی کار آمدن بایدن می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را تقلیل داده و دامنه تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان را محدود کند تلاش این روز‌های جریان غرب‌باور داخلی است.
سعيد همتي
سرویس سیاست جوان آنلاین: نهادینه کردن چنین باور تصنعی در داخل هدف کوتاه‌مدت و بلندمدتی را دنبال می‌کند. هدف کوتاه‌مدت آن کمک به موفقیت نامزد مورد حمایت جریان مورد اشاره در انتخابات ۱۴۰۰ آن‌هم در شرایطی که اصل تفکر جریان تجدیدنظرطلب برای اداره کشور و رئیس‌جمهور برآمده از تفکر آن‌ها به شدت با چالش ناکارآمدی و ناتوانی روبه‌رو است و احتمال شکست آن‌ها با توجه به اماره و ادله معقول بسیار محتمل است. هدف بلندمدت استانداردسازی رفتار ایران با توجه به این گزاره که «کنار آمدن و توافق کردن با دموکرات‌های مؤدب و باهوش بسیار آسان‌تر از جمهوریخواهان است.»

دوگانه تطهیر- تقبیح

تطهیر دموکرات‌ها و تقبیح جمهوریخواهان سیاست چندین ساله جریان غربگرای داخلی است که بعد از روی کار آمدن باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ اهمیت دوچندانی برای آن‌ها پیدا کرد و از آن سال تاکنون با هدف همراه‌سازی مردم با خود جهت فشار به حاکمیت سیاسی کشور و در نهایت تحمیل گزاره «توافق چندوجهی به نظام» این دوگانه تطهیر- تقبیح را برجسته‌تر از گذشته دنبال کردند.

به زعم پدرخوانده‌های این طیف برای اعمال فشار به حاکمیت سیاسی کشور برای استانداردسازی رفتار کشور به‌ویژه در عرصه بین‌المللی باید دموکرات‌ها را فرشته نجات کشور القا کرد و بعد از روی کار آمدن هر کدام از نامزد‌های مورد حمایت این جریان در امریکا، دور تازه‌ای از عملیات روانی-رسانه‌ای را به راه انداخت تا بستر روانی- اجتماعی برای تحمیل شرایط جدید به نظام فراهم شود.

همین سیاست با تشدید تحریم‌های بین‌المللی در دوران باراک اوباما، به صورت ویژه توسط جریان مورد اشاره دنبال شد و با روی کار آمدن دولت متبوع آن‌ها در سال ۱۳۹۲ به شکل ویژه‌ای دنبال شد و نهایتاً به توافق هسته‌ای منتهی شد که یک قطعه از پازل استانداردسازی رفتار ایران به شمار می‌آید. قطعه دیگر این پازل با روی کار آمدن جو بایدن در امریکا دنبال خواهد شد. به همین دلیل است که هر چه به روز اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا نزدیک‌تر می‌شویم اضطراب و التهابات عناصر سیاسی و رسانه‌های این جریان شکل پردامنه‌تری به خود می‌گیرد.

موضع رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب دیروز در سخنرانی که به مناسبت روز ۱۳ آبان ایراد کردند در همین رابطه می‌فرمایند: «در مورد امریکا سیاست ما حساب‌شده و مشخص است و این سیاست با رفت و آمد اشخاص تغییر نمی‌کند؛ اینکه چه کسی رئیس‌جمهور بشود در سیاست ما هیچ تأثیری نمی‌گذارد و رفت و آمد اشخاص در آن تأثیری ندارد.»

در همین باره برخی سیاستمداران ایرانی نیز به رویکرد جریان غربگرای داخلی درباره انتخابات امریکا پرداخته‌اند، مهدی چمران با بیان اینکه، تحلیل برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه پیروزی «جو بایدن» در امریکا موجب قدرت گرفتن جریان اصلاحات در ایران می‌شود، گفت: اگر یک کشور مستقل و انقلابی مثل ایران سرنوشت خود و گروه‌های سیاسی‌اش را به انتخابات یک کشور دیگر گره بزند، خلاف استقلال سیاسی و اجتماعی است. دلبستگی به اینکه اگر فلان شخص در امریکا رئیس‌جمهور شود به نفع جریان ماست، نوعی خودباختگی را نشان می‌دهد. اینکه همه حواس، راهبرد و برنامه‌هایمان را مطابق با انتخاب یک رئیس‌جمهور در کشوری دیگر تبیین کنیم با استقلال ذاتی یک ملت مغایر است.

چمران در ادامه گفت‌وگوی خود با مهر با بیان اینکه ترامپ و بایدن هر دو یکی هستند، گفت: یکی چهره مؤدبانه‌تری دارد و دیگری چهره خشن‌تر و بی‌ادبانه‌تری. یکی با مشت آهنین و دیگری هم با همان مشت ولی با دستکش مخملین جلو می‌آید.

این فعال اصولگرا افزود: جو بایدن سال‌های سال در امریکا مسئول بوده و همواره هم ضد کشور ما کار کرده است، حالا اینکه اگر رئیس‌جمهور شود چطور می‌تواند به نفع ما باشد و بتواند یک گروهی را در ایران سر کار بیاورد بحث مهمی است. آن گروهی که بخواهد با پشتوانه رئیس‌جمهور امریکا سر کار بیاید، معلوم است چه گروهی خواهد بود و چه کار‌هایی خواهد کرد.

وی افزود: تفکری که برای دستیابی به موفقیت، چشم امید به انتخابات امریکا دارد، به تفکر «ما می‌توانیم» باور نکرده است. وقتی قرار بود نفت در ایران ملی شود، رزم‌آرا گفت وقتی ما آفتابه هم در کشور نمی‌توانیم بسازیم، چطور می‌خواهیم نفت را اداره کنیم؟! تفکری هم در سال‌های اخیر می‌گفت ما فقط می‌توانیم آبگوشت بزباش در کشور بپزیم. همچنین لطف‌الله فروزنده معاون اسبق رئیس‌جمهور در گفتگو با فارس با تأکید بر اینکه امسال ۱۳ آبان شروع فروپاشی امریکاست، گفت: همان‌طور که کمابیش اخباری با خساست بیرون می‌دهند، دعوای درونی‌شان شروع شده و به هیچ وجه هیچ‌کدام حاضر نیستند زیر بار شکست در انتخابات بروند و حرکت‌های ایذایی می‌کنند و خبر‌هایی مبنی بر پیروزی خود می‌دهند و این همان کاری است که اصحاب فتنه در کشور ما در سال ۸۸ انجام دادند.
وی ادامه داد: من تعجب می‌کنم چرا باید به کشوری که در حال افول و در اختلاف است و استراتژی‌اش هم نابودی جمهوری اسلامی است اعتماد کرد و چرا برخی در کشور اعتماد می‌کنند؛ در حالی که رفتند و فرصت‌ها را سوزاندند و فکر کردند با برجام می‌توانند مشکلات را حل کنند و امروز شاهد هستیم که مشکلات شدید اقتصادی به خاطر این رویکرد ناکارآمد است و سؤال این است که چرا تغییر موضع نمی‌دهند.

شوق به سرانجام رسیدن یک توطئه!

جماعت غرب‌باور داخلی معتقدند راهی که نظام و جامعه را با مشقت و تلاش‌های طاقت‌فرسا در آن طی هفت سال اخیر قرار داده‌اند نباید نیمه‌کاره رها شود و با ذوق‌زدگی از پیروزی احتمالی جو بایدن راه آمده را به سرانجام برسانند و آن «تغییر ماهیت انقلاب اسلامی» با تحمیل توافقاتی در آینده نزدیک است که با اصول و مبانی ابتدایی استقلال کشور و اصل انقلاب در تناقض است و راه تحمیل چنین توافقاتی موفقیت انتخاباتی نامزد آن‌ها در آوردگاه ۱۴۰۰ است؛ جو بایدن می‌تواند یکی از راه‌های تضمین چنین موفقیت انتخاباتی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار