کد خبر: 1025317
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
انتقاد عضو هیأت رئیسه مجلس از آموزش و پرورش:
عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: سال تحصیلی می‌توانست از اول ‏مهر که یک نوستالوژیک بود و کلی داستان و شعر ساخته شده بود، شروع شود، اما از ۱۵ ‏مهر بدون برنامه ریزی شروع شد و چند روز بعد هم تعطیل شد. ‏
سرویس جامعه جوان آنلاین: علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس در برنامه ‏پرسشگر که جمعه شب‌ها از شبکه آموزش پخش می‌شود، درباره‬ سند‬ تحول‬ بنیادین‬ اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک چارچوب است که مبنای‬ همه‬ فعالیت‬ ها‬ در عرصه تعلیم و تربیت است‬ و بر‬ مبنای آن‬ قرار‬ است‬ در سال ۱۴۰۴، در‬ حوزه‬ آموزشی‬ و‬ علمی‬ کشور اول در ‏منطقه باشیم.

وی در ادامه به نقش رسانه در اجرایی شدن سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: سند تحول ۸ فصل ‏دارد که در بند ۱۵ فصل دوم که گزاره‌های ارزشی است به «نقش تربیتی اماکن مذهبی، نهاد‌های مردمی، اجتماعی و رسانه ها» و در بند ۱۷ هم به «جایگاه و نقش تعلیم و تربیت ‏نهاد رسانه و فناوری‌های ارتباطی و بهره گیری هوشمندانه از آن و مواجهه فعال و آگاهانه ‏جهت پیشگیری و کنترل آثار و پیامد‌های نامطلوب آن» اشاره شده است. ‬ اینجاست که نقش رسانه پر رنگ می‌شود. این‬ روزها‬ زیست‌بوم جدید بر دنیا حاکم شده است و کرونا انسان‌ها را به ‏ارتباط و آموزش از راه دور سوق داده است و نقش رسانه‬ هم پررنگ تر‬ شده است. یعنی آنچه دنیا از آن به عنوان سواد رسانه‌ای اشاره می‌کند. ‏

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: اینکه چگونه از فرصت مجازی ‏استفاده کنیم، سواد رسانه‌ای است و باید این‬ را‬ به‬ دانش‬ آموزان‬ یاد‬ داد‬ که‬ ‏درست انتخاب کنند‬ و سراغ هر چیزی در فضای مجازی نروند. ‏

کریمی فیروزجایی به سامانه «شاد» اشاره کرد و بیان‬ کرد: ما‬ مجبور‬ بودیم‬ به‬ سمت‬ ‏استفاده از فرصت‌های جدید برویم و استفاده از فضای مجازی نیز برای پرکردن خلأ آموزشی ‏بود. از همان اسفند و فروردین که دستگاه تعلیم و تربیت قرار بود به سمت فضای ‏مجازی حرکت‬ کند، دغدغه‬ این‬ را‬ داشتیم که بخش زیادی از مناطق کشور، از پوشش اینترنت ‏بهره‌مند نیستند. ‏‬ شاید نصف روستا‌های کشور دسترسی به اینترنت ‏نداشته باشند و بقیه‬ هم اینترنت پر سرعت ندارند. ‏البته این تکلیف آموزش و پرورش نیست و باید دولت و وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات ‏ورود کند. ‏

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه حجم استفاده از اینترنت زیاد شده است و شبکه‌ها ‏قادر به سرویس دهی به این همه مخاطب نیستند، گفت: در حال حاضر اپراتور‌ها سود کلان ‏می‌برند و باید در گسترش شبکه در سراسر کشور کمک کنند. ‏‬ امیدواریم دولت کمک کند تا اعتبار مورد نیاز برای شرکت مخابرات تأمین شود ‏و بخشی از بودجه مورد نیاز از محل سود‌های کلان اپراتور‌ها می‌تواند باشد. ‏

کریمی فیروزجایی به عدم دسترسی ۳ تا ۵ میلیون دانش آموز به اینترنت و وسیله برای ‏حضور در «شاد» اشاره کرد‬ و گفت: خانواده‌ها باید کمک کنند و در کنار آن نهاد‌ها و دستگاه ‏ها نیز مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان حضور یابند و البته از ظرفیت ‏خیرین نیز باید استفاده کرد. یادمان نرود که یک روز نیاز به مدرسه سازی بود که البته اکنون ‏هم نیاز است، اما اولویت ساخت مدرسه نیست بلکه گوشی هوشمند برای تحصیل دانش آموز در ‏فضای مجازی است. با رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور هم صحبت کردیم که اگر بشود ‏بخشی از قانون دولت برای خیرین در این راستا و برای خانواده‌های کم بضاعت هزینه شود. ‏

وی با انتقاد از آغاز سال تحصیلی در ۱۵ شهریور گفت: سال تحصیلی می‌توانست از اول ‏مهر که یک نوستالوژیک بود و کلی داستان و شعر ساخته شده بود، شروع شود، اما از ۱۵ ‏مهر بدون برنامه ریزی شروع شد و چند روز بعد هم تعطیل شد. ‏

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به موضوع محتوا در شبکه «شاد» اشاره کرد و ‏افزود: باید از چند رسانه‌ای و اسلاید استفاده شود؛ اگر محتوا جاذبه نداشته باشد، دانش آموز ‏گریزان است و در شبکه «شاد» نمی‌ماند یعنی اول کلاس، حاضری می‌زند و دوباره آخر ‏کلاس می‌آید و معلوم نیست که این وسط کجاست؟ در حال حاضر محتوا ضعیف است و ‏سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید بخشی از توان خود را برای تأمین محتوای ‏هوشمند بگذارد. ‏

وی با اشاره به لزوم توانمندسازی معلمان، گفت: اشکالات شبکه «شاد» را نمی‌توان نادیده ‏گرفت و این‬ شبکه ضعف عملیاتی دارد مثلاً گاهی اوقات انتقال یک فیلم انجام نمی‌شود و این ‏موضوع موجب مشکلات دیگری می‌شود یعنی معلمان به دلیل مشکل فنی شاد مجبور می ‏شوند از واتس آپ و تلگرام استفاده کنند و فیلترشکن در اختیار دانش آموز قرار می‌گیرد و ‏معلوم نیست که در این صورت دانش آموز کجا می‌رود؟

کریمی فیروزجایی با اشاره به امضای نامه توسط بیش از ۱۹۰ نفر از نمایندگان مجلس برای ‏تقدیر از صدا و سیما در برنامه مدرسه تلویزیونی و قرائت آن از تریبون‬ مجلس، اظهار ‏داشت: سیگنال‌های تلویزیون در دورترین مناطق کشور در دسترس مردم است و نظرمان این ‏است که آموزش و پرورش در کنار استفاده از شبکه «شاد»، از تلویزیون هم باید استفاده کند ‏چرا که تلویزیون از قدیم هم برای دانش آموزان جاذبه داشته است. البته آموزش و پرورش باید ‏نظامی را طراحی کند که بچه‌ها پای برنامه تلویزیون بیایند و مشکلات آموزشی خود را در ‏شبکه شاد رفع کنند و باید آموزش و پرورش قوی‌تر با صدا و سیما همکاری کند. ‏

وی درباره لایحه رتبه بندی معلمان هم گفت: ۲۸ مهر، پیش نویس لایحه رتبه بندی معلمان ‏به هیأت دولت ارسال شد و در نوبت بررسی کمیسیون اجتماعی دولت است و از رئیس ‏جمهور و معاون اول وی تقاضا داریم که با قید اولویت بررسی شود و مجلس هم آماده بررسی ‏سریع آن تبدیل لایحه به قانون است؛ اگر دولت تعلل نکند و تا یک ماه دیگر به مجلس ارسال ‏شود، مجلس نیز در سال ۹۹، آن را به سرانجام می‌رساند. ‏
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار