کد خبر: 1025273
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
۸۶ میلیون تا صبح امروز در انتخابات امریکا شرکت کرده‌اند
به گزارش «جوان» تا غروب دیروز ۸۴ میلیون‌و ۶۷۹ هزارو ۴۱۱ امریکایی رأی دادند که از این تعداد، ۳۰ میلیون‌و ۸۱ هزارو ۴۸ نفر با حضور در پای صندوق رأی داده‌اند و ۵۴ میلیون‌و ۵۹۸ هزارو ۳۶۳ نفر هم رأی خود را پستی ارسال کرده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سه روز مانده به انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان)، شمار امریکایی‌هایی که رأی زودهنگام داده‌اند به حدود ۸۵ میلیون نفر رسیده است، این یعنی اینکه بیشتر از ۳۵ درصد از حدود ۲۴۰ میلیون واجد شرایط انتخابات امریکا تاکنون رأی داده‌اند که البته اگر طبق پیش‌بینی‌ها، میزان مشارکت در انتخابات امریکا را ۶۵ درصد (حدود ۱۵۶ میلیون) در نظر بگیریم، تا الان بیش از نصف رأی‌دهندگان، رأی داده‌اند. شرایط ظاهراً به نفع بایدن است و خود بایدن هم مدعی است ترامپ تسلیم شده ولی هیچ کس نمی‌داند تا روز آخر چه اتفاقی می‌افتد. تنها چیزی که درباره آن توافق نسبی وجود دارد، احتمال ناآرامی‌هاست که به خصوص موضع‌گیری‌های پی‌در‌پی ترامپ درباره نپذیرفتن نتایج انتخابات به آن دامن زده است. حالا دیگر جریان‌های چپ حامی بایدن هم به صحنه آمده‌اند؛ اتحادیه‌های کارگری تهدید کرده‌اند اگر ترامپ ببازد و باختن خودش را قبول نکند، دست به اعتصاب گسترده‌ای خواهند زد.

به گزارش «جوان» تا غروب دیروز ۸۴ میلیون‌و ۶۷۹ هزارو ۴۱۱ امریکایی رأی دادند که از این تعداد، ۳۰ میلیون‌و ۸۱ هزارو ۴۸ نفر با حضور در پای صندوق رأی داده‌اند و ۵۴ میلیون‌و ۵۹۸ هزارو ۳۶۳ نفر هم رأی خود را پستی ارسال کرده‌اند. این آمار تا صبح امروز احتمالا از ۸۶ میلیون نفر هم عبور خواهد کرد و تا روز پیش از انتخابات، احتمالاً رکورد تاریخی ۱۰۰ میلیون نفر را هم پشت سر خواهد گذاشت. ورود رأی‌دهندگان به کانال ۸۶ میلیون نفر، معنی‌اش این است که اگر میزان مشارکت در انتخابات امریکا همسطح با میزان مشارکت در سال ۲۰۱۶ باشد، تاکنون بیش از ۶۰ درصد امریکایی‌ها در انتخابات شرکت کرده‌اند. این میزان مشارکت، هر چند در ظاهر برای دموکراسی امریکایی ایده‌ال به نظر می‌رسد، ولی در جامعه‌ای مانند امریکا که بیشترین میزان مشارکت مردمی در انتخابات از سال ۱۹۰۸ تاکنون ۶۵ درصد بوده، نشانه‌دهنده میزان تحریک‌شدگی جامعه بر اثر شکاف‌های داخلی است. این چالش، هر چه به روز انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، بیشتر قابل مشاهده است. طی روز‌های اخیر، منابع بیشتری درباره احتمال بروز خشونت‌های پساانتخاباتی صحبت می‌کنند. دنیل بایمن و کالین پی کلارک در فارین‌پالیسی نوشتند که امریکایی‌ها همواره انتظار دارند بی‌ثباتی مربوط به انتخابات در کشور‌های دیگر رخ دهد، اما این بار این موضوع گریبانگیر خودشان شده است. آن‌ها گزینه محتمل‌تر را به خشونت و ارعاب رأی‌دهندگان «در چند حوزه اخذ رأی» محدود دانسته‌اند ولی تأکید می‌کنند: «خطر وقوع حملات خونین‌تر، به ویژه از سوی افراط‌گرایان سفیدپوست و ضد دولت، علیه جوامع اقلیت و سیاستمداران وابسته به حزب دموکرات وجود دارد.» این موضوع باعث شده است مقام‌های ایالتی در وضع آماده‌باش قرار بگیرند. «موریل بوزر» شهردار واشنگتن روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری گفت که مقامات شهری در حال آماده‌سازی برای پاسخگویی به هر گونه ناآرامی مدنی پس از انتخابات ریاست جمهوری در سوم نوامبر هستند. «پیتر نیوشام» رئیس اداره پلیس متروپولیتن نیز گفته که نگران است در روز انتخابات در واشنگتن ناآرامی‌های داخلی ایجاد شود، بنابراین کل نیرو‌های پلیس شهر از سوم نوامبر و روز‌های بعدی در آماده‌باش خواهند بود. «تونی اورز» فرماندار ویسکانسین نیز اعلام کرده که حدود ۴۰۰نیروی گارد ملی از مقامات محلی انتخابات در روز انتخابات و روز‌های آتی بعد از آن پشتیبانی می‌کنند. حساسیت‌ها درباره بروز خشونت‌های انتخاباتی به حدی تشدید شده که شرکت زنجیره‌ای «وال مارت» یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های امریکا روز پنج‌شنبه اسلحه و مهمات را از لیست فروش خود حذف کرد. کری لاندبرگ سخنگوی شرکت وال مارت در بیانیه‌ای اظهار داشت: ما برخی ناآرامی‌های داخلی را مشاهده و همانند چند سال اخیر برای ایمنی همکاران و مشتریان خود اسلحه و مهمات را از لیست فروش خارج کرده‌ایم.

بایدنی‌ها هم اعتصاب می‌کنند

تا الان تصور‌ها بر این بود که آشوب‌های پساانتخاباتی عمدتاً به حامیان ترامپ محدود خواهد ماند ولی طی روز‌های اخیر مشخص شده که جریان‌های نزدیک به بایدن نیز البته به شیوه‌ای متفاوت خود را برای سناریو‌های آشوب آماده می‌کنند. اتحادیه‌های مختلف امریکا روز پنج‌شنبه اعلام کردند در نظر دارند اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور شکست بخورد ولی به طور مسالمت‌آمیز از قدرت کناره‌گیری نکند، دست به اعتصاب بزنند؛ اتفاقی که از سال ۱۹۴۶ تاکنون بی‌سابقه است. فدراسیون کارگری منطقه روچستر در نیویورک اولین اتحادیه‌ای است که در این خصوص اعلام آمادگی کرده است و پس از آن نیز اتحادیه‌های سیاتل و غرب ماساچوست نیز از چنین اقدامی اعلام حمایت کرده‌اند. «دن ملونی» رئیس اتحادیه کارگری روچستر گفت، ۱۰۰هزار نفر از اعضای این اتحادیه در حال مذاکره با چیزی حدود ۵/۱۲ میلیون نفر هستند. ملونی در این‌باره گفت: این اتحادیه به آمادگی برای «اعتصاب عمومی تمامی اقشار کارگر» رأی داده است تا در خصوص انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تحت شروط قانون اساسی اطمینان حاصل شود. این سناریو به خصوص در شرایطی قوت گرفته که بعد از دو مرتبه آتش زدن صندوق‌های رأی طی دو هفته اخیر، دیروز هم برای اولین بار فاش شد هزاران برگه آرای پستی که برای رأی‌دهندگان در بخشی از ایالت پنسیلوانیا ارسال شده است، هنوز به دست آنان نرسیده و مفقود شده‌اند. شبکه خبری سی. بی. اس با یادآوری اینکه رأی‌دهندگان منطقه باتلر تا روز سه‌شنبه فرصت زیادی ندارند، اما کمیسیونر انتخابات این منطقه از آن‌ها خواست یا شخصاً به پای صندوق‌های رأی بروند یا برگه‌های پستی مربوط به خود را بار دیگر از طریق پست دریافت کنند. این در حالی است که خدمات پستی امریکا نیز در پی انتشار این خبر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از گم شدن برگه‌های آرای رأی‌دهندگان منطقه باتلر بی‌خبر است. تارنمای خبری هیل (TheHill) نیز گزارش داد: با توجه به ۴۰هزار رأی‌دهنده ثبت‌نام شده در منطقه باتلر ایالت پنسیلوانیا تاکنون تنها یک چهارم از این تعداد گفته‌اند که برگه‌های رأی‌گیری پستی را دریافت و آرای خود را از طریق پست ارسال کرده‌اند، این پایین‌ترین میزان آرای دریافتی در این بخش از ایالت پنسیلوانیا به شمار می‌رود.

بایدن فعلاً وضع بهتری دارد

از تعداد ۵۶ میلیون‌و ۴۲۹ هزارو ۵۲۰ رأی حزبی که تاکنون به عنوان رأی حزبی ثبت شده (همه آرای ثبت شده حزبی نیست) ۲۴ میلیون‌و ۹۱۲ هزارو ۴۴۰ نفر مربوط به دموکرات‌ها و ۱۴ میلیون‌و ۷۸۳ هزارو ۱۶۹ نفر نیز برای جمهوریخواهان است و البته ۱۶ میلیون‌و ۳۶۱ هزارو ۳۲ نفر نیز غیرحزبی است. این نشان می‌دهد تا اینجای کار، انتخابات به نفع دموکرات‌هاست. تازه‌ترین نظرسنجی از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا حاکی است جو بایدن نامزد حزب دموکرات در سه ایالت کلیدی فلوریدا، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی پیشتاز است، کارشناسان جبران این فاصله در مدت زمان کوتاه باقی مانده تا انتخابات را برای ترامپ بعید می‌دانند. فلوریدا در این بین نقشی کلیدی دارد. بایدن دیروز در جمع هوادارانش گفت: «قدرت در دست شماست. اگر فلوریدا آبی شود، کار تمام است.» هر چند تا روز پنج‌شنبه پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌های سطح ملی پایدار بوده و خود او هم گفته که «ترامپ تسلیم شده» ولی برتری بایدن در ایالت‌های تعیین کننده مانند فلوریدا که در نهایت نامزد برنده را انتخاب خواهند کرد، نامطمئن‌تر به نظر می‌رسد. در مقابل، دونالد ترامپ هشدار داد چنانچه جو بایدن در انتخابات پیروز شود، «حملات وحشتناک» همچون حمله اخیر همراه با سر بریدن در فرانسه به امریکا خواهد رسید. ترامپ گفته است: «او (بایدن) دریچه سیل‌گیر مقابل «تروریسم» را باز خواهد کرد و شما سه روز پیش دیدید که سر بریدن در فرانسه اتفاق افتاد و امروز هم مجدداً این اتفاق افتاد.» ترامپ بامداد جمعه هم در پیامی توئیتری نوشت: «این انتخابات انتخابی میان رؤیای امریکایی و کابوس سوسیالیستی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار