کد خبر: 1024157
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
دولت نیم‌بند سودان که از وعده‌های دونالد ترامپ برای خروج از لیست تروریسم به وجد آمده بود، به خفت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تن داد و در کنار امارات و بحرین، در جایگاه سوم سازشکاران عرب قرار گرفت؛ توافقی که هرچند قرار است طی روز‌های آتی اعلام رسمی شود، این بار با باج ۳۳۵ میلیون دلاری برای کاخ سفید همراه بود تا ترامپ هم از این میانجیگری‌ها عایدی به جیب بزند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از چند هفته انکار مقامات سودانی برای سیاست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، دیروز نشانه‌هایی از این توافق به طور علنی آشکار شد. عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان روز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: «مبلغی را که واشنگتن برای خط زدن نام سودان از فهرست کشور‌های حامی تروریسم درخواست کرده، به این کشور حواله شده است». به گزارش شبکه روسیاالیوم، حمدوک در این باره اعلام کرد که خسارت مربوط به قربانیان انفجار دو سفارت امریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ برای حذف نام سودان از فهرست تروریستی امریکا حواله شده است. نخست‌وزیر سودان همچنین در پاسخ به توئیت ترامپ ضمن تشکر از او، گفت: «بسیار منتظریم که ترامپ رسماً این مسئله (حذف نام سودان) را به کنگره ابلاغ کند». حمدوک افزود: «آنچه امروز با گفتگو‌های مستمر با دولت امریکا به دست آوردیم، آن بود که غرامت را از ۱۰ میلیارد دلار به چند صد میلیون دلار کاهش دادیم. حذف نام سودان از فهرست کشور‌های حامی تروریسم زمینه گسترده‌ای را برای بازگشت کشور به جامعه جهانی ایجاد می‌کند». این اقدام سودان پس از آن است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، شامگاه دو شنبه در توئیتی نوشت: «یک خبر فوق‌العاده! دولت جدید سودان که در حال حرکت در مسیر پیشرفت‌های بزرگ است با پرداخت ۳۳۵میلیون دلار به قربانیان و خانواده‌های قربانی تروریسم موافقت کرد. به محض پرداخت این مبلغ نام سودان را از لیست کشور‌های حامی تروریسم حذف می‌کنم». این درحالی است که خروج سودان از لیست تروریسم در ازای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام شده است که مقامات واشنگتن در هفته‌های اخیر به شدت به مقامات خارطوم فشار می‌آوردند تا این مسئله را به سرانجام برسانند. در همین راستا، فیصل محمد صالح، وزیر اطلاع رسانی سودان هم در گفتگو با شبکه الجزیره جزئیاتی درباره روند سازش این کشور با رژیم صهیونیستی فاش کرد. محمد صالح در این خصوص گفت: «برای سازش با اسرائیل تحت فشار زیادی هستیم». فیصل محمد صالح در ادامه گفت: «در مقایسه با سودی که از برداشته شدن نام سودان از فهرست کشور‌های حامی تروریسم عایدمان خواهد شد، آنچه به واشنگتن ارائه خواهیم کرد، ارزش چندانی ندارد». رسانه‌های صهیونیستی هم به نقل از مقامات ارشد این رژیم که نام‌شان فاش نشده، اعلام کردند که انتظار می‌رود دونالد ترامپ خبر عادی‌سازی روابط سودان را به زودی اعلام کند. این منابع اعلام کردند، بیانیه‌ای که ترامپ اعلام خواهد کرد ظرف چند روز صادر می‌شود.

ترامپ در دو ماه گذشته خبر عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی را علنی کرد و این بار با تطمیع مقامات سودان، این کشور را به اردوگاه سازشکاران عربی وارد کرده است. ترامپ تلاش می‌کند همه کشور‌های عربی را به سمت سازش با رژیم صهیونیستی سوق دهد و امنیت این رژیم را در منطقه بالا ببرد. اخیراً برخی منابع خبری از احتمال عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل خبر داده‌اند و حتی ترامپ گفته که مقامات سعودی این مسئله را با جدیت بررسی می‌کنند. ترامپ که در سیاست خارجی خود کارنامه درخشانی از خود بر جای نگذاشته است، درصدد است از عادی‌سازی اعراب و رژیم صهیونیستی به عنوان برگ برنده‌ای برای خود در مناظره‌های انتخاباتی استفاده کند. ترامپ که در توافقات امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، نقش میانجیگری داشت، در عادی‌سازی روابط سودان با تل‌آویو هم این نقش را به خوبی ایفا کرد، ولی این بار در ازای خدمات خود ۳۳۵ میلیون دلار به بهانه حمایت از خانواده‌های قربانیان تروریسم، سود خالص به جیب زد تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کمک خرجی برای تبلیغات شود.

هرچند مقامات سودان پیش‌تر ادعا کرده بودند که به هیچ وجه عادی‌سازی با اسرائیل در دستور کار دولت این کشور قرار ندارد، اما در قبال وعده خروج از لیست تروریسم، سیاست خود را تغییر دادند. نام سودان از سال ۱۹۹۳ در لیست دولت‌های حامی تروریسم وزارت خارجه امریکا قرار گرفته است. پس از برکناری عمرالبشیر، رئیس‌جمهور سابق سودان از قدرت در سال گذشته، دولت جدید این کشور به ریاست عبدالله حمدوک تلاش دارد با بهبود روابط خارجی خارطوم و خروج از انزوا، بر تنگنا‌های اقتصادی این کشور که حاصل دهه‌ها تحریم‌های بین‌المللی است، فائق آید. سودان پس از امارات و بحرین، سومین رژیم عربی است که در ماه‌های اخیر به سازش با اسرائیل تن داده است. دولت سودان که به شدت به منابع مالی نیازمند است، در سال‌های اخیر تابع سیاست‌های ریاض و ابوظبی در منطقه بوده و نزدیک شدن به اسرائیل هم در این راستا انجام شده است. سعودی‌ها در سال‌های گذشته ائتلاف با صهیونیست‌ها در منطقه را در رأس اولویت‌های سیاست خارجی خود قرار داده‌اند و به احتمال زیاد در آینده نزدیک خبر هم‌خوابگی با صهیونیست‌ها را علنی خواهند کرد، چرا که نمی‌خواهند در قافله عادی‌سازی از دیگر اعراب عقب بمانند.

سفر هیئت امارات به تل‌آویو

پس از امضای توافق‌سازی امارات با رژیم صهیونیستی، منابع خبری دیروز گزارش دادند که اولین هیئت رسمی امارات وارد فلسطین اشغالی شده است. منابع خبری گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای استقبال از هیئت اماراتی در فروگاه حاضر شده است. پیش‌تر مقامات اماراتی اعلام کرده بودند که هیئت اماراتی را حمید عبید الطایر، وزیر مشاور این کشور در امور دارایی و عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد این کشور ریاست خواهند کرد. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، مسئولان رژیم صهیونیستی اعلام کردند که هیئتی اماراتی با حضور وزرای دارایی و اقتصاد این کشور به تل‌آویو سفر کرده‌اند تا توافق لغو ویزا برای سفر‌ها میان دو طرف را امضا کنند. براساس این توافق، شهروندان اماراتی و اسرائیلی می‌توانند بدون نیاز به درخواست صدور ویزا سفر کنند. البته این توافق پس از امضا باید به‌طور رسمی در نهاد‌های اجرایی و قانونگذاری دو طرف تصویب شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار