کد خبر: 1023902
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شهرداری تبریز آن گونه که باید انتظارات در این حوزه را برآورده نکرده است، گفت: عملکرد شهرداری در حوزه پدافند غیرعامل ضعیف است.

محمدباقر آقایی در جمع خبرنگاران، افزود: از شهرداری تبریز انتظار داریم با ارائه راهکارهای اساسی از توسعه حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق پرخطر جلوگیری کرده و از صدور مجوز ساخت و ساز در مناطقی که روی گسل زلزله قرار دارند به شدت اجتناب کند.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر شهرداری باید برنامه اساسی و عملیاتی در راستای ایجاد پایگاه های امدادی و محل اسکان اضطراری به مرحله اجرا در آورد و روی هم رفته برنامه ریزی دقیق و اساسی برای مواجه با مواقع بحرانی ارائه کند که متاسفانه تا به حال انتظارتمان از شهرداری تبریز آن طور که باید تامین و برآورده نشده است.

آقایی به اهمیت و جایگاه مهم پدافند غیرعامل در طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی، ساخت و سازها و طرح‌های توسعه شهری اشاره و اضافه کرد: در این موارد باید سعی شود رویکرد مناسبی به مسائلی نظیر ساخت و سازهای غیرمجاز، استفاده از مصالح غیر استاندارد، رعایت مسائل زیست محیطی، برنامه ریزی برای دفن بهداشتی و اصولی زباله‌های شهری در مناطق حاشیه‌ای اتخاذ شود تا بتوان ضمن استفاده بهینه از اراضی واقع شده در این مناطق ضریب امنیت و ایمنی دفاعی شهرها را نیز ارتقا داد.

وی ادامه داد: یکی از نقاط پرخطر و مورد تاکید و توجه پدافند غیرعامل مناطق حاشیه نشین شهرها است که با بروز سانحه در این مناطق و مواقع اضطراری، امداد و نجات با مشکلات عدیده ای مواجه می شود و باید شناسایی و بازگشایی مسیرهای امدادرسانی به این مناطق در دستور کار قرار بگیرد.

آقایی اجرای دقیق و رعایت اصول پدافندی و مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان و اخذ نظر و مجوز پدافند غیرعامل برای طرح های توسعه ای و زیرساختی را امری ضروری دانست و گفت: مهندسان باید بر مبحث ۲۱ اشراف کامل داشته باشند و بر روند اجرای دقیق آن به خصوص در طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ ملی که برعهده راه و شهرسازی و شهرداری‌ها است، نظارت کامل کنند.

وی صیانت از جان و مال مردم و زیرساخت‌های حساس و مهم کشور را از اهداف مهم پدافند غیرعامل برشمرد و گفت: برای تحقق این هدف باید آسیب‌ها و تهدیدها در تمامی حوزه‌ها شناسایی و احصا شده و برای رفع آنها راهکارهای مناسب اتخاذ شود که در این باره اقدامات اساسی در سازمان پدافند غیرعامل صورت گرفته است.

آقایی ایجاد سپر پدافند غیرعامل در تمامی حوزه‌ها را  بسیار حائز اهمیت برشمرد و افزود: سپر پدافند غیرعامل در هر حوزه‌ای همانند حوزه سایبری باعث خواهد شد تا از زیرساخت‌ها در برابر هرگونه خطرات و تهدیدهای احتمالی حفاظت شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها