کد خبر: 1022849
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
از جولان کووید ۱۹ در پایتخت تا اصرار فدراسیون‌ها بر برگزاری مسابقات لیگ
ورزشکاران کشورمان در روز‌های اوج کرونا در معرض ابتلا و انتقال آن به خانواده و اطرافیان‌شان هستند. در شرایطی که ستاد ملی مقابله با کرونا از افزایش شدید میزان مبتلایان و فوت‌شدگان در پایتخت ابراز نگرانی می‌کند، برخی فدراسیون‌ها همچنان بر برگزاری لیگ‌های ورزشی، آن هم به بهانه تأمین معیشت ورزشکاران اصرار دارند!
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: بنا بر اعلام استانداری تهران تمامی محدودیت‌های کرونایی این هفته نیز در پایتخت ادامه دارد. در ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا بر تداوم تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه تأکید شده است. این در حالی است که مسابقات لیگ هندبال مردان از دیروز در تهران آغاز شده و مسابقات لیگ کشتی فرنگی هم آخر هفته برگزار می‌شود. تصمیمات نسنجیده و احساسی در این زمینه قطعاً عواقب تلخی را برای ورزش ایران رقم خواهد زد.

پربرخورد مثل کشتی

کشتی‌گیران از زمان شیوع کرونا و تعطیلی ورزش با مشکلات معیشتی شدیدی روبه‌رو شده‌اند، تا جایی که بسیاری از مدال‌آوران و ملی‌پوشان این رشته در مصاحبه‌های‌شان بار‌ها به این موضوع اشاره داشتند. فدراسیون هم بعد از مدت‌ها تلاش موفق شد مجوز‌های لازم برای برگزاری لیگ را بگیرد. دور رفت رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی در شرایطی به صورت متمرکز و بدون حضور تماشاگر در سالن آزادی در حال برگزاری است که کرونا بار دیگر در کشورمان و به‌ویژه در تهران اوج گرفته است، به حدی که مسئولان، پایتخت را منبع انتقال کرونا به سایر نقاط ایران می‌دانند. با وجود این فدراسیون کشتی روز گذشته رسماً اعلام کرد مسابقات دور رفت گروه «ب» لیگ فرنگی چهارشنبه و پنج‌شنبه برگزار می‌شود!

خوشبختانه هنوز تست هیچ‌کدام از کشتی‌گیران، مربیان و داوران حاضر در لیگ مثبت نشده، اما پرواضح است که کشتی به عنوان رشته‌ای پربرخورد از کرونا در امان نیست و احتمال شیوع ویروس بین اهالی کشتی بسیار زیاد است.

والیبال بالاخره تعطیل شد

بالا رفتن تعداد کرونایی‌ها سرانجام باعث شد فدراسیون والیبال، رقابت‌های لیگ برتر را دو هفته به تعویق بیندازد. از همان ابتدا که این فدراسیون تصمیم گرفت لیگ مردان را در این اوضاع کرونایی به صورت غیرمتمرکز و به میزبانی تیم‌های شرکت‌کننده برگزار کند، ابتلای گروهی بازیکنان، مربیان و کادر تیم‌ها به کووید ۱۹ قابل پیش‌بینی بود. نکته عجیب، اما این است که برخی از تیم‌های شرکت‌کننده در این دوره در هفته‌های اخیر بار‌ها نسبت به شیوع کرونا بین بازیکنان و انتقال آن از تیمی به تیم دیگر هشدار دادند، اما گویا گوش شنوایی نبود تا جلوی چرخه انتقال کرونا را حداقل در والیبال بگیرد. شهرام عظیمی، سرپرست کمیته مسابقات والیبال آرامش تیم‌ها را دلیل لغو دو هفته‌ای لیگ عنوان کرد: «به خاطر اینکه تیم‌ها بتوانند با آرامش بیشتر و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به تمرینات و رقابت‌های خود ادامه دهند، کمیته برگزاری رویداد‌ها و مسابقات فدراسیون تصمیم گرفت لیگ برتر مردان را به مدت دو هفته به تعویق بیندازد. در همین راستا، تیم‌ها مجازند در صورت تمایل، تمرینات خود را با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی ادامه دهند.»

اگرچه والیبالیست‌ها و مربیان زیادی به خاطر برگزاری لیگ به کرونا آلوده شده‌اند، ولی برخی‌ها در مصاحبه‌های‌شان از لغو مسابقات گله کرده‌اند و نسبت به در خطر بودن منافع باشگاه‌ها هشدار داده‌اند.

مصطفی کارخانه، سرمربی سایپا در گفتگو با ایسنا ضمن درست خواندن لغو بازی‌ها با اشاره به ضرر‌های مالی تیم‌ها گفت: «از این جهت که کرونا در جمع تیم‌ها خیلی فراگیر شده بود، تصمیم درستی گرفته شد. با این شرایط اگر قرار باشد همه تیم‌ها هر هفته بگویند نمی‌شود بازی کنیم، این تصمیم عاقلانه بود. البته بهتر بود که از باشگاه‌ها هم نظر‌خواهی می‌کردند. این باشگاه‌ها هستند که هزینه می‌کنند و لیگ متعلق به باشگاه‌هاست، پس در مقابل خدماتی که می‌دهند انتظاراتی هم دارند. امیدوارم منافع باشگاه‌ها متضرر نشود. بخش‌های خصوصی در این شرایط هزینه نمی‌کنند. بهتر است هماهنگی وجود داشته باشد تا والیبال ضرر نکند.»

تندروان، سرمربی تیم صدرنشین فولاد سیرجان هم در گفتگو با مهر از اینکه فدراسیون با مربیان مشورت نکرده است، انتقاد کرد: «دوستانی که تمایل به تعطیلی مسابقات داشتند بالاخره کارشان را انجام دادند. اصلاً مشورتی با ما انجام نشد. تیم‌هایی که با برنامه پیش رفتند بیشترین ضرر را دیدند.»

درمان با ویتامین C

رقابت‌های قهرمانی دوومیدانی کشور در دو بخش مردان و زنان هفته گذشته طی سه روز برگزار شد و به‌رغم خوشحالی مسئولان این رشته از شروع دوباره مسابقات بعد از ماه‌ها تعطیلی، اخبار ضدونقیضی از ابتلای تعدادی از دوومیدانی‌کاران به کرونا در رسانه‌ها منتشر شده است. علی سهرابی، عضو تیم سپاهان که در رشته پرش ارتفاع شرکت کرده بود در گفتگو با ایسنا مدعی شد برخی شرکت‌کنندگان با وجود ابتلا به کرونا در مسابقات حضور داشتند: «چند نفر از ورزشکاران بین ما مریض بودند و ما آن‌ها را می‌دیدیم، حتی خود سرپرست هم گفت یکی از ورزشکاران مریض است، اما می‌گفت سرماخوردگی دارد. علاوه بر این هم‌اتاقی من هم مریض بود. وقتی مسابقات تمام شد، گفتند خودتان را به ویتامین C ببندید. من، اکبر بابایی (مربی سپاهان)، رضا قاسمی و نوید سلیمی‌پور همه مریض شده‌ایم. نوید روز مسابقه حالش خوب نبود، اما وقتی گرم می‌کرد سرپرست به او گفت برو با بقیه دست بده و عادی رفتار کن.»

هندبال هم آمد

مراسم آغاز فصل جدید لیگ هندبال دیروز با حضور معاونان وزیر ورزش در تالار هندبال تهران برگزار شد. در همین ابتدای کار بازی دو تیم ستارگان دشستان و نفت و گاز گچساران به علت مثبت شدن تست کرونای چند نفر از دشستانی‌ها لغو شد. پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال، اما از اجرای پروتکل‌های بهداشتی سخن گفت: «زمانی که مجوز ما برای برگزاری اردو‌ها و مسابقات صادر شد، پروتکل جامعی را تهیه و به مسئولان ارائه کردیم که خوشبختانه به تصویب رسید. تمام تیم‌ها پیش از شروع مسابقات دو نوبت تست کرونا دادند و نفراتی که مشکوک بودند تیم‌های خود را همراهی نکردند.»

آینده نامعلوم

کسی نمی‌داند در صورت تداوم برگزاری لیگ‌های مختلف چه آینده‌ای در انتظار ورزشکاران خواهد بود. ضمن اینکه استارت لیگ‌های بسکتبال و والیبال بانوان نیز از اول آبان زده خواهد شد. در روز‌های اوج‌گیری کرونا و بی‌توحهی مسئولان به سلامت ورزشکاران، متأسفانه افزایش روزافزون ورزشکاران مبتلایان به کرونا دور از انتظار نخواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار