کد خبر: 1021889
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا خبر داد
سرهنگ پاشایی به شهروندان نسبت به کلاهبرداری افراد سودجو با ترفند راه اندازی سایت‌های همسر یابی و صیغه یابی هشدار داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا پلیس اظهار داشت: همه روزه تعدادی پرونده قضایی مرتبط با اقدامات مجرمانه افراد سودجو در این پلیس تشکیل می‌شود که در آن تمامی شاکیان از راه‌های مختلف مورد اخاذی، تهدید و کلاهبرداری مالی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ گونه مجوزی از سوی نهاد‌های مرتبط از جمله وزارت ورزش و جوانان در خصوص فعالیت سایت‌های مجاز همسر یابی در کشور صادر نشده و صرفا چند سایت و موسسه، مجوز ارائه خدمات مشاوره‌ای در خصوص همسریابی، همسان گزینی و سایر خدمات مشاوره‌ای را دارند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا بیان کرد: نحوه اقدامات این سایت‌های غیر مجاز عمدتا به دو روش عمده صورت می‌گیرد، در نوع اول ضمن تبلیغات دروغین با فریب متقاضیان و دریافت مبالغ مختلف از درخواست کنندگان، افراد سودجو از طعمه‌های خود کلاهبرداری مالی می‌کنند و هیچ گونه خدمات خاصی به آن‌ها ارائه نمی‌دهند.

این مقام مسئول افزود: در نوع دوم که به صورت اقدام‌های تیمی و سازمان یافته متشکل از همکاری مجرمان آقا و خانم صورت می‌گیرد؛ با اغفال متقاضیان و جلب اعتماد آنان، پس از تهیه و دریافت تصویر خصوصی و شخصی قربانیان، با تهدید به افشا و انتشار تصاویر آنان بحث اخاذی مالی و سایر سوء استفاده‌های دیگر نیز مطرح می‌شود.

سرهنگ پاشایی گفت: خوشبختانه با رصد فضای مجازی و دریافت شکایت و گزارش‌های متعدد مردمی مبنی بر برخورد با این سایت‌ها و افراد سودجو که امنیت کاربران و خانواده‌ها در فضای مجازی را تهدید می‌کنند، تاکنون ضمن اقدامات پیش دستانه و شناسایی مجرمان در این حوزه با هماهنگی مقام قضایی تعدادی از این افراد مجرم دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده اند.

این مقام مسئول با توجه به آسیب‌های روحی و روانی ارتباطات فضای مجازی که می‌تواند تهدید کننده امنیت کاربران باشد، از شهروندان خواست: به هیچ عنوان فریب وعده‌های دروغین افراد ناشناخته در فضای مجازی که می‌توانند با هویت جعلی و دروغین مخاطرات زیادی را برای فرد و خانواده او ایجاد کنند را نخورند و به افراد غریبه اعتماد نکنند.

وی خاطر نشان کرد: در بند "ث" ماده یک آیین نامه ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره؛ در راستای ماده ۴۳ قانون برنامه پنجم با موضوع " دریافت خدمات مشاوره ای" ازدواج و تحکیم خانواده به صورت حضوری و غیر حضوری مورد تصریح قرار گرفته است.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در ادامه برطرف کردن خلاء‌های قانونی و مشخص شدن زمینه‌های ارائه خدمات از سوی مراکز مجازی را یکی از نیاز‌های لازم و ضروری ارائه خدمات قانونی در فضای مجازی برشمرد و تصریح کرد: در نبود ساز و کار‌های قانونی، فرصت مناسبی برای جولان افراد سود جو و کلاهبردار که گاهی اوقات با جعل نام و عنوان مراکز مذهبی، فرهنگی و سایر شخصیت‌های شناخته شده مبادرت به کلاهبرداری می‌کنند، فراهم شده است.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: نظارت مستمری بر عملکرد سایبری فرزندان خود در فضای مجازی داشته باشند و همواره آنان را از خطرات اطمینان به افراد غریبه و ارسال تصاویر شخصی و خصوصی آگاه کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک، پیشنهادات و یا نیاز به دریافت مشاوره به سایت رسمی پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir قسمت ثبت گزارشات مردمی مراجعه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار