کد خبر: 1021703
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
گفت‌و‌گوی «جوان» با ره‌یافته فعال مسلمان به بهانه اهانت به ساحت پیامبر اعظم
اخیراً باز حرمت‌شکنی‌هایی از سوی نشریه فرانسوی شارلی ابدو به بهانه آزادی بیان به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) صورت گرفت که باعث خشم و اعتراضات گسترده مسلمانان شد. «جوان» دیدگاه و نظرات دکتر سهیل اسعد را دراین‌باره جویا شده است.
معصومه طاهری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «ادگاردو روبین» آرژانتینی که بعد از مسلمان شدن نام «سهیل اسعد» را بر خود گذاشت، مستبصری است که دامنه فعالیت‌های تبلیغی‌اش تا مرکز اروپا و قلب امریکا هم می‌رسد. او نه‌تن‌ها خودش شیعه شد، بلکه سال‌هاست زندگی‌اش را وقف ترویج مکتب اهل بیت (ع) کرده است. وی دارای دکترای تمدن اسلامی از دانشگاه بیروت و همچنین دانش‌آموخته فلسفه و عرفان اسلامی از دانشگاه جامعه‌المصطفی است. مبلغی بین‌المللی که مراکز اسلامی در امریکای لاتین تأسیس کرده است. اخیراً باز حرمت‌شکنی‌هایی از سوی نشریه فرانسوی شارلی ابدو به بهانه آزادی بیان به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) صورت گرفت که باعث خشم و اعتراضات گسترده مسلمانان شد. «جوان» دیدگاه و نظرات دکتر سهیل اسعد را دراین‌باره جویا شده است.

نظر شما درباره زنجیره اهانت‌ها و توهین‌های غرب به ساحت پیامبر اسلام به بهانه آزادی بیان چیست؟

در بررسی جریان‌شناسی اهانت به ساحت پیامبر اعظم (ص) نمی‌توان اتفاقات را جدا از هم بررسی کرد؛ مثلاً اینکه در فلان کشور فلان نشریه یا فلان نویسنده به ایشان یا کتاب قران اهانت کرده است، به طور قطع همه این‌ها مرتبط به هم و کاملاً برنامه‌ریزی شده هستند و یک هدف را دنبال می‌کنند، آن هم تضعیف اسلام، مسلمانان، جبهه مقاومت و اسلام ناب محمدی است؛ البته این نوع اهانت‌ها یک تاریخ ممتد از صدر اسلام دارد و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را به عنوان اتفاقی در دنیای امروز یا حتی چند قرن قبل محدود دانست، لذا موضع‌گیری‌ها نباید به‌گونه‌ای باشد که این روندی نوظهور و جدید است؛ چراکه قضیه بسیار عمیق‌تر و ریشه‌دارتر از اینهاست که نگاهی محدود به آن داشته باشیم. آنچه امروز شاهد آن هستیم امتداد همان برنامه‌های صدر اسلام است که در هر برهه‌ای از زمان به شیوه‌های مختلف ارائه می‌دهند. در این راستا دولت‌های مؤثر دنیا یکسری قوانینی را ایجاد کرده‌اند تا ابزار‌هایی به عنوان پشتوانه حمایتی از این اهانت‌ها داشته باشند. مثل آزادی بیان، حقوق بشر و خشونت‌طلبی تا به کمک آن بتوانند توهین‌های خود را توجیه قانونی کرده باشند.

رسانه ها‌ی غربی دراین‌باره چه نقشی ایفا می‌کنند؟

نقش رسانه‌ها انتشار این اهانت‌ها در یک لحظه واحد در سطح جهانی است. در واقع حمایت رسانه‌های وابسته از چنین اهانت‌هایی برای آن است که اگر کسی نتوانست از طریق قانون موفق شود به واسطه رسانه‌ها آرای افکار عمومی را جذب کند و در اختیار داشته باشد، به نوعی از رسانه‌ها به‌عنوان سپر اطلاعاتی استفاده می‌شود تا موج اعتراضات عمومی مسلمانان را تضعیف و کمرنگ نشان بدهند.

دانشگاه‌ها و مراکز علمی در این توطئه علیه ساحت پیامبر اسلام چگونه عمل می‌کنند؟

این همان بعد علمی و معرفتی است که توسط مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز علمی پیاده می‌شود. آن‌ها در تمام سطوح علمی برنامه‌های دقیقی دارند تا اهانت‌ها اساس علمی پیدا کند؛ یعنی اگر کسی به ساحت پیامبر اسلام توهین کرد با توجیهات علمی و سفسطه‌گرایی آن را تأیید کنند. در برنامه‌های آموزشی تربیتی هم این فضاسازی ایجاد شده است؛ مثل کتاب قصه پیامبران که ما برای همه پیامبران خدا احترام و ادب کامل قائل هستیم، اما آن‌ها به پیامبر بی‌ادبی و توهین می‌کنند. در کتاب درسی ابتدایی اسپانیا و آرژانتین درباره همه پیامبران مؤدبانه مطلب آورده‌اند، ولی درباره پیامبر اسلام بی‌ادبانه و سخیف نوشته‌اند. البته برای کتاب‌های درسی و آموزشی در خیلی از مدارس می‌گویند منبع دارند که خدا می‌داند از کجا می‌آورند. در کنار آن برخی مستشرقان هم به‌عنوان الگو و منبع معتبر مورد تأییدشان هستند؛ همچنین افرادی که در مسیر و هدف مشترک با مدارک بالای دانشگاهی مطرح می‌شوند این‌ها در یک فرایند بسیار پیچیده تربیت می‌شوند تا حرف‌ها و مطالبشان پشتوانه حمایتی اهانت‌کنندگان باشد.

در این راستا از ابزار صنعت و تجارت هم استفاده می‌شود؟

بله، این‌ها هم در همان فضای اهانت به ساحت پیامبر اعظم، قران و اسلام ناب محمدی از صنعت و تجارت هم استفاده می‌کنند و با تولید یکسری کالا‌هایی که انتقال‌دهنده پیام موردنظرشان باشد، عمل می‌کنند؛ مثل لباس مدل‌های بین‌المللی که نیمه عریان هستند و روی برخی از آن‌ها آیات قرآنی، احادیث و اسماء الهی آورده می‌شود یا روی وسایل حمام و دستشویی که عکس کعبه و مقدسات اسلامی دارد یا ته کفش ورزشی اسم پیامبر اسلام را می‌گذارند؛ همه این‌ها هدایت شده با برنامه‌ریزی هستند.

از قرار با چنین شیوه‌هایی به دنبال قبح‌شکنی و عادی‌سازی هستند.

بله، دقیقاً. آن‌ها می‌خواهند از تکنیک عادی‌سازی اهانت استفاده کنند؛ چراکه تکرار و عمومی کردن توهین‌ها در یک امتداد زمانی و با یک شیوه فرهنگی کم‌کم اهمیت موضوع را کم می‌کند و این همان زنگ خطر عادی‌سازی است؛ مثل برخی ضرب‌المثل‌های اسپانیولی که پیامبر و قرآن و اسلام را دستمایه قرار داده است و افراد از همان بچگی نادانسته تکرار می‌کنند و نمی‌دانند چه موضوعات مهمی را مبنای اهانت قرار داده‌اند؛ این همان روند عادی‌سازی است.

به نظر می‌رسد که بهاییت در چنین موضوعی فعالیت زیادی دارد.

بله، بهاییت دین خودساخته و جعلی است که فعالیت‌های بین‌المللی زیادی دارند. آن‌ها از امکانات مالی و حمایتی بالایی هم برخوردار هستند؛ همین چند سال پیش در شیلی بزرگ‌ترین معبد بهایت در قاره امریکای لاتین ساخته شد که برای آن ۳۶ میلیون دلار هزینه کردند. در بهترین نقطه سانتیاگو پایتخت شیلی زمینی چند هکتاری را در اختیار گرفتند؛ درحالی‌که جمعیت بهاییت خیلی کم است و گرایشی هم به آن نیست، به همین خاطر معبد بیشتر مکانی تفریحی و توریستی به شمار می‌رود؛ مکانی بسیار زیبا و دلنشین و جالب که آنجا فیلم، بروشور، سخنرانی و برنامه‌هایی از این دست دارند در نتیجه معلوم است هدف‌شان تبلیغ بهاییت نیست، بلکه تأسیس پایگاه است و می‌خواهند چنین پایگاه‌هایی را در نقاط بکر جهان تأسیس کنند تا پروژه‌های بعدی صهیونیسم را پیگیری کرده باشند.

چرا شیلی؟

یکی از پروژه‌های صهیونیسم در جنوب شیلی است. آن‌ها یکسری زمین‌هایی را خریداری کرده‌اند. تقریباً یک استان کامل را در اختیار دارند که اگر روزی اسرائیل نتوانست در فلسطین دوام بیاورد، نیرو‌های خود را به این منطقه انتقال دهد، بنابراین به دنبال ایجاد پایگاه‌هایی در آن منطقه برای حمایت و دفاع از صهیونیسم و جریان اهانت به اسلام و مقدسات آن هستند. آن‌ها در کنگره‌های بین‌المللی علمی حضور پیدا می‌کنند و فعال هستند؛ حتی دانشگاهی به نام نور در بولیوی هم تأسیس کرده‌اند و تاکنون ۵ هزار سرخپوست را بهایی کرده‌اند، چون خود را دینی مخالف خشونت و درگیری معرفی می‌کنند.

آیا فعالیت و حضور در فضای مجازی می‌تواند در دفع این توطئه‌ها مؤثر باشد؟

اگر افرادی بدون علم و سواد رسانه‌ای و اشراف به موضوع در فضای مجازی وارد شوند، نتیجه معکوس دارد و بدتر به ضرر اسلام هستند، چون افرادی که ذهنی خالی دارند ممکن است مطالبی را قبول کنند، اما همه اینگونه نیستند؛ برخی ذهنی خالی ندارند و تأثیری نمی‌گیرند، بنابراین ممکن است تأثیرات بدتری هم در آن‌ها ایجاد شود، اما در این میان عده‌ای هم هستند که چیزی نمی‌دانند، ولی دغدغه و کنجکاوی زیادی دارند و به غیر از اینترنت و فضای مجازی به دنبال تحقیق و مطالعه هم می‌روند؛ مانند حادثه ۱۱ سپتامبر که باعث کنجکاوی و گرایش خیلی‌ها به اسلام و قرآن گردید، به‌طوری‌که قرآن یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در اروپا و امریکا شد.

به نظر شما اعتراضات و تظاهرات عمومی مسلمانان چقدر می‌تواند جریان اهانت به پیامبراعظم را تبیین و روشنگری کند؟

مسلمانان نباید بی‌تفاوت و منفعل باشند، اما در کنار این همه ما باید رفتار، منش و اخلاق پیامبر اسلام (ص) را به عنوان مسلمان الگوی خود قرار دهیم و در عمل پیامبر اسلام (ص) را به جهانیان معرفی کنیم؛ مثلاً رفتار و گفتار فلان تاجر مسلمان باعث شده تا عده‌ای مسلمان شوند؛ در واقع هر مسلمان باید یک تریبون و مبلغ باشد، آن هم از طریق رفتار و گفتار محمدی تا تأثیرات تبلیغات منفی علیه پیامبراعظم (ص) را غیرمستقیم خنثی کند. این یکی از راهکار‌های مؤثر برای دفاع از پیامبر بزرگ اسلام است و ما به‌عنوان پیرو آن حضرت در زندگی خصوصی، خانوادگی و اجتماعی باید رعایت کنیم و خود را مسئول بدانیم و کوتاهی نکنیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
0
بسیار عالی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
درست حالیمون نمیشه
منظور همه هستند یا استثنا هم دارید
یعنی مسئولین هم باید ؟؟؟
شوخی میکنی
یعنی با مسئولین هم باید؟؟
شوخی خوبی نبود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار