کد خبر: 1021276
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۱
چانه‌زنی ورزش برای احیای اقتصاد ژاپن
المپیک باید برگزار شود، حتی اگر به قیمت جان ده‌ها و صد‌ها ورزشکار از سراسر دنیا تمام شود. این را می‌توان از صحبت‌های اخیر باخ و توجیهات ژاپنی‌ها به عنوان میزبان این رقابت‌ها دریافت که به نظر می‌رسد این روز‌ها به چیزی جز برگشت هزینه‌های هنگفتی که متحمل شده‌اند فکر نمی‌کنند.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: کمیته بین‌المللی المپیک هنوز تصمیم صریحی در این راستا اتخاذ نکرده، اما اینکه باخ تأکید می‌کند که حتی بدون واکسن هم می‌توان این رقابت‌ها را برگزار کرد، یعنی این کمیته نگاه منفی به برگزاری رقابت‌های المپیک بعد از تعویق یک‌ساله ندارد. اظهارنظری که می‌تواند میزبان این رقابت‌ها را نیز امیدوارتر کند. شاید هم به همین منظور است که یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر جدید ژاپن مدعی شده برپایی المپیک ثابت می‌کند که بشریت کرونا را شکست داده است!

نادیده گرفتن ۳۳ میلیون مبتلا

زمان زیادی باقی نمانده؛ مرداد‌ماه سال آینده المپیک توکیو بعد از یک‌سال برگزار می‌شود البته اگر تصمیم دیگری در این راستا اتخاد نشود. این در حالی است که تاکنون و طی چند ماه گذشته که جهان درگیر کووید ۱۹ شده، بیش از ۳۳ میلیون نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در این بین ۸۰ هزار نفر از این مبتلایان در ژاپن هستند. در اصل ژاپن در شرایطی برای برگزاری المپیک در مرداد‌ماه دست و پا می‌زند که چهل و پنجمین کشور دنیاست که بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ را دارد.

دولت ژاپن و کمیته بین‌المللی المپیک مدعی هستند که سلامت و ایمنی ورزشکاران، برگزار‌کنندگان و مهمانان از ژاپن و سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما به‌رغم اینکه کارشناسان پزشکی در ارزیابی خود اعلام کرده‌اند که کووید ۱۹ در تابستان ۲۰۲۱ همچنان خطر محسوب می‌شود، به گفته سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، آن‌ها در تلاشند تا این رقابت‌ها را در مرداد‌ماه سال آینده برگزار کنند؛ «بازی‌های المپیک توکیو باید ارزان‌تر و ساده‌تر از زمانی که پیش از این برنامه‌ریزی شده بود برگزار شود. با وجود این ژاپن مصمم است میزبان المپیک و پارالمپیک توکیو باشد تا ثابت کند بشریت ویروس کرونا را شکست داده است و به هیچ وجه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد تا از شما در بازی‌های امن و مطمئن استقبال کنم.»

راهکار‌های کاهش خطر

صدالبته که برای کاهش خطر کرونا، راهکار‌هایی نیز اندیشیده شده است، از کاهش حضور مقامات تا حذف مراسم خوشامدگویی تیم‌ها، تصمیماتی که جان کوتس، مسئول کمیسیون هماهنگی IOC و کمیته برگزاری المپیک توکیو در جلسات مجازی آن را مطرح کرده است: «۵۰ اقدام تصویب شده که این اقدامات شامل کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی حضور مقامات در بازی‌های المپیک و ساده‌سازی برگزاری المپیک و کاهش روز‌ها و نفرات برای حمل مشعل المپیک است. همچنین مراسم استقبال تیم‌ها که به طور سنتی در دهکده ورزشکاران برگزار می‌شد نیز از این بازی‌ها کنار گذاشته شده است، حتی ممکن است نیاز به برخی تغییرات در قوانین فدراسیون‌های بین‌المللی نیز داشته باشیم که اگر یک ورزشکار به توکیو بیاید و آزمایش کرونای او مثبت شود بتوان آن ورزشکار را از بازی‌ها خارج و ورزشکار دیگری را جایگزین کرد.»

برگزاری المپیک بدون واکسن

در واقع استارت مسابقات مختلف در دنیا بعد از شش، هفت ماه تعطیلی ژاپنی‌ها را به برگزاری المپیک امیدوار‌تر کرده است. مسئله‌ای که باخ نیز صراحتاً به آن اشاره کرده بود: «برگزاری مسابقات مختلف از جمله توردوفرانس به ما و جهان نشان می‌دهد که می‌توانیم رقابت‌های ورزشی را به صورت ایمن بدون واکسن کرونا برگزار کنیم، اما واکسن و پیشرفت در آزمایشات، برگزاری بازی‌ها را تسهیل می‌کند.»

جان ورزشکاران فدای اقتصاد ژاپن

اما بی‌تفاوتی IOC به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در گوشه و کنار دنیا و بالا رفتن تعداد جانباختگان این تصور را ایجاد می‌کند که قرار است جان ورزشکاران سراسر جهان قربانی احیای اقتصاد ژاپن شود. طی چند ماه اخیر به واسطه شیوع کرونا اقتصاد دنیا به شدت تحت تأثیر قرار گرفته، اما در این بین ژاپنی‌ها به واسطه میزبانی المپیک و هزینه‌های هنگفتی که کرده‌اند و قرارداد‌هایی که با اسپانسر‌های خود بسته‌اند بیش از هر کشور دیگری متضرر شده‌اند. تعویق یک‌ساله المپیک این کشور را با چالشی جدی مواجه کرد و همین کافی است تا ژاپنی‌ها تمام تلاش خود را برای مقابله با منتفی شدن برپایی این رقابت‌ها به کار گیرند. اگرچه نظرسنجی‌های صورت گرفته در این کشور نشان می‌دهد که شهروندان و کمپانی‌ها امیدی به برگزاری المپیک آن هم در بحران کرونا ندارند، اما ژاپن درصدد است با برگزاری المپیک اقتصاد آسیب‌دیده خود را احیا کند و یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر جدید ژاپن هم گردشگری را مسئله‌ای مهم در احیای اقتصاد آسیب‌دیده می‌داند و تأکید دارد که المپیک مرداد‌ماه باید برگزار شود، اما به چه قیمت؟ این سؤالی است که شخص باخ باید در مورد آن پاسخگو باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار