کد خبر: 1020719
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
انتخاب رشته کنکور ۹۹ امروز از طریق سایت سازمان سنجش آغاز می‌شود و داوطلبان برای انتخاب رشته باید برخی نکات ضروری را مورد توجه قرار دهند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: فرآیند انتخاب رشته کنکور ۹۹ از امروز آغاز می‌شود و داوطلبان تا روز شنبه ۵ مهر برای انتخاب رشته فرصت دارند.

در صورت اتمام فرایند انتخاب رشته حتماً شماره رسید ۱۵ رقمی توسط سیستم در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

در صورتیکه در زمان ثبت‌نام، اعلام علاقه‌مندی به رشته‌های با آزمون دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی صورت نگرفته است با پرداخت مبلغ ۱۸۶.۰۰۰ ریال از طریق درگاه سازمان سنجش می‌توان نسبت به اعلام علاقه‌مندی به رشته‌های مذکور اقدام کرد.

در صورتیکه در کارنامه مجاز به انتخاب رشته‌های دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی شده‌اید، در این مرحله با پرداخت هزینه مربوط به علاقه‌مندی به رشته‌های این دانشگاه‌ها به مبلغ ۹۳.۰۰۰ ریال از طریق درگاه سازمان می‌توانید اعلام علاقه‌مندی خود را اعلام کنید.

داوطلبان برای انتخاب رشته باید حتماً دفترچه راهنمای انتخاب رشته را به طور کامل مطالعه کنند، آگاهی از قوانین و مقررات دفتر چه ضروری است.

برخی نکات مورد نیاز داوطلبان برای انتخاب رشته عبارتند از:

بر اساس بیست و دومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، پذیرش در چهار رشته‌های پرمتقاضی پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی دانشگاه آزاد به صورت متمرکز و همزمان با پذیرش دوره‌های روزانه، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه‌های دولتی با انتخاب رشته متمرکز در دفترچه انتخاب رشته شماره ۲ انجام می‌شود.

رشته‌های دانشگاهی را بر اساس علاقه و توانمندی خود انتخاب کنید.۴ عامل تعیین کننده در پذیرش داوطلبان شامل نمره کل اکتسابی در هر یک از زیر گروه‌ها، سوابق تحصیلی معدل کتبی دیپلم رشته‌های پذیرش با سوابق تحصیلی، استان بومی و سهمیه داوطلب است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

کارنامه نتایج اولیه آزمون، وضعیت علمی و رتبه شما را در بین شرکت‌کنندگان گروه آزمایشی و سهمیه مربوط به شما را نشان می‌دهد از اطلاعات آن و موارد مهمی مانند رتبه کشوری، رتبه در سهمیه و رتبه در زیرگروه‌ها شناخت کاملی به دست آورید.

سهمیه مربوط به خود را که در کارنامه درج شده است شناسایی کنید.

نوع گزینش رشته‌های دوره روزانه با توجه به ماهیت رشته و دانشگاه‌های پذیرنده از نوع بومی "استانی، ناحیه‌ای، قطبی و کشوری" است بنابراین با توجه به نوع گزینش رشته و استان بومی شانس قبولی بیشتر می‌شود.

نوع گزینش رشته‌های دوره شبانه از نوع بومی استانی است بنابراین در انتخاب رشته‌های شبانه شانس قبولی در استان بومی بیشتر است.

نوع گزینش رشته‌های موسسه‌های غیرانتفاعی از نوع بومی ناحیه‌ای است بنابراین در انتخاب این رشته‌ها شانس قبولی در استان‌های واقع در ناحیه مربوطه بیشتر است.

نوع گزینش در رشته‌های دوره‌های نیمه حضوری از نوع بومی استانی است.

نوع گزینش در رشته‌های دوره‌های مجازی و پردیس‌های خودگردان از نوع گزینش کشوری است بنابراین گزینش بومی در این گونه رشته‌ها صورت نمی‌گیرد.

نوع گزینش رشته‌های مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی "پزشکی، داروسازی، دندان پزشکی و دامپزشکی" از نوع گزینش کشوری است.

توجه داشته باشید که برای انتخاب هر مجموعه از رشته‌ها باید مجاز به انتخاب آن رشته‌ها باشید. در کارنامه به شما اطلاع داده می‌شود که در انتخاب چه مجموعه رشته‌هایی مجاز هستید.

در صورت علاقه به انتخاب رشته‌های خاص یا بورسیه حتماً شرایط و ضوابط این رشته‌ها را در انتهای دفترچه شماره دو مطالعه کنید و در صورت داشتن شرایط لازم این رشته‌ها را انتخاب کنید.

اگر در بیشتر از یک گروه آزمایشی شرکت کرده‌اید و در میان آن‌ها نیز مجاز به انتخاب رشته شده‌اید فقط یک فرم انتخاب رشته اینترنتی با ۱۵۰ انتخاب در اختیار شما قرار می‌گیرد بنابراین در اولویت بندی کد‌های انتخابی دقت کنید.

در انتخاب رشته به جز اطلاعات دفترچه راهنمای انتخاب رشته دفترچه شماره ۲ حتماً اطلاعیه‌های تکمیلی را که در سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود پیگیری و مطالعه کنید در بعضی از این اطلاعیه‌ها فرصت‌های تازه برای شما پیش می‌آید.

در وارد کردن کد رشته محل‌های خود در فرم انتخاب رشته دقت کافی کنید علاوه بر کد عددی حتماً عنوان رشته و دانشگاه مربوط به کد انتخابی را هم کنترل کنید.

اگر در کافی نت انتخاب رشته می‌کنید حتماً با گرفتن پرینت، کد و عنوان رشته‌های انتخابی و دیگر اطلاعات فرم انتخاب رشته خود را کنترل کنید. آمار سازمان سنجش نشان می‌دهد بیشتر اشتباهات انتخاب رشته که معمولاً بعد از اعلام نتایج نهایی و قبولی افراد مشخص می‌شود مربوط به داوطلبانی بوده است که انتخاب رشته خود را به کافی نت‌ها یا به آشنایان خود واگذار کرده‌اند و خودشان در ثبت یا کنترل نهایی دخالتی نداشته‌اند.

در اولویت بندی رشته‌ها به مقطع رشته‌های انتخابی خود "دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی" توجه کنید.

در انتخاب رشته‌ها به دانشگاه و شهر محل تحصیل در هر رشته توجه کنید باید بدانید بعد از اعلام نتایج نهایی تغییر رشته، دانشگاه و شهر محل تحصیل دارای فرآیند بسیار طولانی بوده یا بعضاً امکان پذیر نیست.

در انتخاب شهر محل تحصیل و دانشگاه مورد نظر به امکانات خوابگاهی، فاصله از شهر محل سکونت، موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوای محل تحصیل توجه کنید. داوطلبان خانم به این موضوع بیشتر توجه کنند.

در انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌هایی که در شهرستان یا استان محل اقامت شما نیست حتماً از پیش شرایط خانوادگی، هزینه‌های تحصیلی و اقامتی، محدودیت‌های شخصی و خانوادگی را مد نظر قرار دهید.

در اولویت‌بندی رشته‌های انتخابی خود توجه کنید که هزینه تحصیلی تنها در رشته‌های دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی رایگان است و برای تحصیل در دوره‌های دیگر باید هزینه بپردازید.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار