کد خبر: 1020248
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵

گشتی در چهار مورد از بهترین کتاب های تاریخ معاصر جهان

رپورتاژ آگهی/ تاریخ پر از روایت‌هایی است که دانستن آن‌ها می‌تواند نه تنها آینده فردی؛ بلکه آینده بشریت را نیز متحول کند. بیشتر این روایت‌ها در قالب انواع کتاب، فیلم مستند، فیلم سینمایی و حتی سریال شکلی منسجم به خود گرفته‌اند و می‌توانند عطش علاقمندان به دنیای تاریخ را برطرف کنند. در این مقاله شما را با چهار نمونه از بهترین کتاب‌های تاریخ معاصر جهان که هر کدام در فهرست خواندنی‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخی قرار دارند، آشنا می‌کنیم؛ کتاب‌هایی درباره میشل اوباما، معمر قذافی، جان بولتون و صدام حسین.

حرمسرای قذافی

گشتی در چهار مورد از بهترین کتاب های تاریخ معاصر جهان

یکی از دیکتاتورهای پر حاشیه دنیای تاریخ معمر قذافی است که مدت 42 سال بر لیبی حکمرانی کرد. او معمولا ظاهری ذی صلاح از خود ارائه می‌داد؛ اما بعد از انقلاب لیبی کم‌کم مشخص شد که در خفا هم مرتکب جنایات مهیبی شده است؛ جنایاتی که بخشی از آن در کتاب «حرمسرای قذافی» نوشته آنیک کوژان آمده است.

جریان این کتاب از این قرار است که کوژان که یکی از خبرنگاران جنگی مطرح فرانسه است، در سال 2011 که انقلاب لیبی به سرانجام می‌رسد، وارد این کشور می‌شود و با زنان زیادی برای اینکه بداند نقش زنان در انقلاب چه بوده است، مصاحبه می‌کند. اواخر سفر اول به لیبی، این خبرنگار فرانسوی با دختری زیبا به نام ثریا آشنا می‌شود که رازهایی مخوف را برای کوژان برملا می‌کند. این دختر که ثریا نام داشت برای کوژان تعریف می‌کند که در سنین پایین از مدرسه ربوده شده و به حرمسرای قذافی انتقال داده شده است و انواع آزار جنسی را در این حرمسرا تجربه کرده است.

کوژان بعد از این سفر به فرانسه برمی‌گردد و سخنان ثریا را در یکی از مقاله‌هایش در لوموند فرانسه به انتشار می‌رساند. این اتفاق موج تازه‌ای را رقم می‌زند که مشخص می‌کند آنچه در پس پرده حرمسرا وجود داشته، بسیار سازمان یافته‌تر از تصورات قبلی بوده و قربانیان نیز بسیار بیشتر. کوژان یک بار دیگر به لیبی برمی‌گردد و شروع به تحقیق می‌کند. نتیجه این تحقیقات در کتاب حرمسرای قذافی به چاپ می‌رسد که اکنون یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ معاصر جهان است. خوشبختانه این کتاب به فارسی هم ترجمه شده است. بیژن اشتری نسخه چاپی و الکترونیکی این کتاب را ترجمه کرده و معصومه عزیز محمدی هم خوانش این کتاب را در نسخه صوتی انجام داده است. علاقمندان می‌توانند هر کدام از این نسخه‌ها را که دوست دارند، دانلود کنند.

شدن

یکی دیگر از پرفروش‌ترین کتاب‌‎‌های تاریخ معاصر جهان، کتاب «شدن» نوشته میشل اوباماست. این کتاب که در همان روز اول حدود 700 هزار نسخه به فروش رفت و هم‌اکنون نیز مشغول جذب خوانندگانی تازه است. یکی از نکاتی که «شدن» را خواندنی می‌کند، لحن ساده و صمیمانه میشل اوباما در بیان اتفاقات زندگی‌اش است و این اتفاقات تنها معطوف به دوران ریاست جمهوری همسرش نمی‌شود؛ بلکه از کودکی تا بزرگسالی او به عنوان بانوی اول آمریکا را در برمی‌گیرد. او کتاب را با خاطرات کودکی، خانه و محله‌ای که در آن زندگی کرده است و خانواده‌اش شروع می‌کند. از تلاشش برای ادامه تحصیل می‌گوید و از مشکلاتی که بر سر سیاه پوستان در آمریکا وجود دارد. او روایت زندگی‌اش را با آشنایی‌اش با باراک اوباما ادامه می‌دهد و وارد جریانات کاخ سفید می‌شود که با لحنی خواندنی نوشته شده و در دسترس خواننده قرار گرفته است. این کتاب را علی سلامی به فارسی ترجمه کرده و انتشارات مهراندیش در دسترس خوانندگان علاقمند قرار داده است. 

بازجویی از صدام؛ تخلیه اطلاعاتی رئیس جمهور

گشتی در چهار مورد از بهترین کتاب های تاریخ معاصر جهان

هنگامی که مردی شبیه به صدام حسین در زیر زمینی در یک مزرعه پیدا شد، آمریکا هنوز در ناباوری به سر می‌برد؛ آن‌ها معتقد بودند ممکن است این مرد بدل صدام حسین باشد و صدام حسین واقعی جایی در بیرون مشغول به زندگی. به همین دلیل آن‌ها از جان نیکسون خواستند بیاید و تشخیص دهد آیا شخص دستگیر شده واقعا صدام است یا نه. جان نیکسون نویسنده کتاب «بازجویی از صدام؛ تخلیه اطلاعاتی رئیس جمهور» است که پیش از نوشتن این کتاب و بازداشت صدام حسین سال‌ها درباره او تحقیق کرده بود. او تمام ویدئوهای مربوط به صدام حسین را چه از نظر نوع صدا و چه از نظر تغییرات عضلات صورت بررسی کرده بود و بهتر از هر کسی می‌توانست از هویت فرد دستگیر شده باخبر شود.

می‌گویند زمانی که صدام بازداشت شد خودش را معرفی کرد و گفت خواهان گفت و گو با کسانی است که دستگیرش کردند. نیکسون در بازجویی‌هایی که از فرد دستگیر شده انجام داد، اولا متوجه شد که او صدام حسین است و ثانیا متوجه شد که او واقعا مایل به گفت و گو است. گفته می‌شود صدام حسین با صداقت بالایی جواب سوالات نیکسون را می‌داده، در حدی که در طول مصاحبه نیازی به استفاده از دستگاه دروغ سنج نمی‌شود. برای اطلاعات بیشتر از این مصاحبه ها این مطلب را بخوانید.

خواندن کتاب «بازجویی از صدام» را به عنوان یکی از خواندنی‌ترین کتاب‌های تاریخ معاصر جهان از دست ندهید؛ به ویژه که نسخه صوتی آن هم برای زمانی که در حال سفر یا رانندگی هستید، تهیه شده است.

آنچه در اتاق اتفاق افتاد

درست از روزی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد، وضعیت بسیاری از کشورهای جهان تغییر پیدا کرد. ترامپ از اینکه بی‌منطق عمل کند، واهمه‌ای نداشت و تصمیماتی می‌گرفت که بعضا شوکه کننده بودند و با اعتراض‌های داخلی و بین المللی زیادی رو به رو شدند. ترامپ نه تنها با دنیا سر سازش نداشت؛ بلکه نمی‌توانست با همکارانش در کاخ سفید هم به توافق برسد. به همین دلیل آمریکایی‌ها وقتی متوجه اخراج جان بولتن به عنوان سومین مقام مشاور امنیت ملی آمریکا شدند، خیلی تعجب نکردند؛ بلکه آنچه باعث تعجب آن‌ها شد افشاگری بولتون از اتفاقاتی بود که در کاخ سفید می‌افتاد. بولتون با نوشتن کتاب آنچه در اتاق اتفاق افتاد شروع به فاش کردن اتفاقات پشت پرده سیاست آمریکا کرد و به نوعی دست به تخریب شخصیت ترامپ زد. طولی نکشید که ترجمه کتاب جان بولتون به زبان‌های دیگر هم انجام شد و این کتاب به یکی از کتاب‌های پر فروش دنیا تبدیل شد. این کتاب با ترجمه محمد خجسته و توسط انتشارات نگاه در دسترس فارسی زبانان قرار دارد و ترجمه کتاب جان بولتون از کتاب‌ های جذاب تاریخ معاصر جهان به شمار می‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار