کد خبر: 1019802
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
به دنبال هتاکی چندباره نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» به مقام پیامبر نور و رحمت (ص) و موضع‌گیری قاطعانه رهبر معظم انقلاب در مواجهه با این هتاکی، فرهنگسرای رسانه با راه‌اندازی پویشی به نام «جرم بزرگ» با دعوت از اهالی رسانه، هنرمندان و اقشار مردم، پاسخی رسانه‌ای به عمل وقیحانه هتاکان غربی تهیه کرده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مهدی محمدی، مدیر فرهنگسرای رسانه که بانی ایجاد پویش «جرم بزرگ» شده است، در گفتگو با «جوان» ضمن محکوم کردن دوباره اقدام «شارلی ابدو» می‌گوید: با توجه به فعالیتی که این نشریه فرانسوی دارد و اهانت‌های مکرر آن به عقاید دیگران، آن هم چنین اهانت بزرگی که غیرقابل بخشش است، دیگر نمی‌شود به «شارلی ابدو» عنوان رسانه را دارد. از نظر ما این نشریه فرانسوی دیگر رسانه نیست، حتی اگر به غلط نام رسانه را با خود یدک بکشد.

محکومیت جرم بزرگ

محمدی با اشاره به محکومیت گسترده اقدام «شارلی ابدو» در ایران ادامه می‌دهد: خوشبختانه در ایران، همه رسانه‌ها نسبت به توهین نشریه فرانسوی واکنش نشان دادند، در این میان فرهنگسرای رسانه به عنوان یک کانون رسانه‌ای به دنبال یک واکنش جدی و بزرگ فرهنگی بود. مدیر فرهنگسرای رسانه تأکید می‌کند: سخنان مقام معظم رهبری در محکومیت توهین به پیامبر (ص) و تعبیر دقیق ایشان از واژه «جرم بزرگ» برای اقدام شارلی ابدو، باعث شد ما با ایجاد هشتگ «جرم بزرگ» و همچنین هشتگ‌های «تروریسم رسانه‌ای» و «شارلی ابدو رسانه نیست» به چند زبان زنده دنیا از جمله فارسی، عربی، فرانسوی و انگلیسی و دعوت از مدیران و فعالان رسانه، خبرنگاران، اساتید ارتباطات و همه کسانی که دغدغه فرهنگ و رسانه را دارند، این پویش را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم.
محمدی با اشاره به هشتگ «تروریسم رسانه» که از جمله هشتگ‌های پویش «جرم بزرگ» است، بیان می‌کند: تروریسم انواع و اقسام مختلفی دارد که تروریسم رسانه یکی از آنهاست. غربی‌ها در انواع تروریسم ید طولایی دارند و علاوه بر ترور فیزیکی اشخاص، بار‌ها از تروریسم رسانه‌ای برای هدف قرار دادن افکار و عقاید استفاده کرده‌اند. آن‌ها صاحبان عقیده و افکار را از طریق رسانه هدف تیر‌های خود قرار می‌دهند.

وی درباره وضعیت استقبال از پویش «جرم بزرگ» می‌گوید: ما تنها سه روز است که این پویش را معرفی و راه‌اندازی کرده‌ایم و به نوعی اکنون در نقطه اوج فعالیت‌های خود هستیم. هدف ما در این پویش علاوه بر محکومیت اقدامات «شارلی ابدو» در هتاکی به مقام پیام اسلام (ص) که مظهر صلح و دوستی است، باید آنقدر این پویش را محکم و همه‌جانبه پیش ببریم و در محکومیت آن پافشاری کنیم که دیگر مزدوران صهیونیسم بین‌الملل جرئت و اجازه تکرار چنین توهین‌هایی را نداشته باشند.

حضور اهالی رسانه در پویش

رئیس فرهنگسرای رسانه درباره چگونگی حضور اهالی رسانه و مردم علاقه‌مند در این پویش توضیح می‌دهد: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وب سایت فرهنگسرای رسانه یا صفحه ما در اینستاگرام، درخواست حضور در این پویش را با ارسال عکسی از خود اعلام کنند تا پوستر اختصاصی آن‌ها از سوی همکاران ما طراحی شود و برای انتشار در اختیار آن‌ها قرار گیرد و نام‌شان در ذیل محکوم‌کنندگان اقدام توهین‌آمیز نشریه فرانسوی درج شود.

محمدی با اشاره به استقبال اهالی رسانه از حضور در پویش «جرم بزرگ» می‌گوید: روز گذشته آقای خدادی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به این پویش پیوستند، درخواستی هم برای وزیر ارشاد فرستاده‌ایم و از وی دعوت کرده‌ایم به پویش «جرم بزرگ»، بپیوندد، همه مدیران سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران نیز به پویش پیوسته‌اند.

جا دارد از طریق روزنامه «جوان» نیز از همه مردم ایران دعوت کنم برای محکومیت هتاکی به پیامبر اسلام (ص)، به این پویش بپیوندند، ما آمادگی این را داریم که برای همه درخواست‌کنندگان پوستر‌های اختصاصی طراحی کنیم.

دعوت از متفکران غربی برای مشارکت در پویش

رئیس فرهنگسرای رسانه در پاسخ به این سؤال که در بعد بین‌الملل برای دعوت از اهالی رسانه و متفکران خارجی برای حضور در کمپین «جرم بزرگ» چه اقدامی صورت گرفته است، می‌گوید: در حال مکاتبه با چندین چهره بین‌المللی در خارج از ایران هستیم و اطلاعات پویش «جرم بزرگ» برای آن‌ها ارسال شده است. همچنین با چندین چهره رسانه‌ای در فرانسه ارتباط برقرار کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم اقدام شارلی ابدو را در خود فرانسه نیز محکوم کنیم.

وی با بیان اینکه در چند روز ابتدایی آغاز پویش «جرم بزرگ» استقبال از آن فراتر از حد انتظار بوده است، می‌افزاید: اکنون به شدت در حال پیگیری طراحی پوستر‌های اختصاصی هستیم و در روز‌های آینده اطلاعات در زمینه میزان حضور و مشارکت در پویش اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محمدی تأکید می‌کند: پیامبر اسلام (ص) پیامبر مهربانی است و در همه ادیان اسلامی با این صفت نیکو شناخته می‌شود، اقدامات مذبوحانه‌ای، چون هتاکی به پیامبر (ص) بیشتر از آنچه بخواهد به مقام والای رسول خدا آسیبی بزند، عین پاشیدن خاک به خورشید و ماه کمترین اثری ندارد، اما این چیزی از وظیفه ما به عنوان افرادی که غیرت دینی داریم کم نمی‌کند، ما موظف هستیم با پیگیری این اقدامات هتاکانه و محکوم کردن آن‌ها به روش‌های مناسب، جلوی هتاکی‌ها و بی‌حرمتی‌ها را بگیریم. رئیس فرهنگسرای رسانه در پایان می‌گوید: آنچه در کمپین «جرم بزرگ» در حال رخ دادن است، پاسخی است رسانه‌ای و فرهنگی که به نظر مناسب‌ترین نوع پاسخ به تروریسم رسانه‌ای غرب است، امیدواریم این پویش تا نتیجه نهایی با قدرت ادامه پیدا کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار