کد خبر: 1019665
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
پیش‌شرط‌های جو بایدن برای توافق با طرف ایرانی در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا آب سردی بود بر پیکره جریان غرب‌زده داخلی؛ جریانی که ماه‌هاست تلاش می‌کند همانند گذشته افکار عمومی را به این باور برساند محسنات یک رئیس‌جمهور دموکرات قابل قیاس با معضلات یک رئیس‌جمهور جمهوریخواه نیست.
سعيد همتی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در حالی جریان غرب‌زده ماه‌هاست به امید روی کارآمدن نامزد دموکرات‌ها در امریکا دل‌خوش کرده است که جو بایدن رسماً اعلام کرده شروط چندگانه‌ای را برای بازگشت به توافق هسته‌ای در دستور کار قرار خواهد داد؛ شروطی که تفاوت ماهوی با خواسته‌های دونالد ترامپ و باراک اوباما نداشته و تنها در قالب ادبیاتی متفاوت عنوان شده است.

سانسور دشمنی‌ها

روزنامه‌های زنجیره‌ای وابسته به جریان غرب‌زده داخلی روز گذشته اظهارات مهم نامزد دموکرات‌ها را سانسور کردند یا به صورت جهت‌دار به آن پرداختند، به طوری که هیچ کدام از روزنامه‌های مشهور این جریان که طی ماه‌های گذشته بار‌ها اظهارات و موضع‌گیری نامزد دموکرات‌ها یا سایر شخصیت‌های این حزب را در صفحات خود برجسته می‌کردند، به سخنان بایدن نپرداختند. رفتار این گروه از رسانه‌ها طی چند سال گذشته به کرات اتفاق افتاده است، به طوری که در تمام ایام مذاکرات هسته‌ای هر جایی که افراد وابسته به حزب دموکرات اعم از اوباما، کری، شرمن و سایرین موضع ضدایرانی یا رفتار توأم با گستاخی علیه جامعه ایرانی نشان می‌دادند، رسانه‌های وابسته به این طیف آن را سانسور کرده و در مقابل اتفاقات دست چندمی مانند پیاده‌روی ظریف- کری یا تبریک تولد یکی از وابستگان مذاکره‌کننده کشورمان توسط یک مقام امریکایی در فرایند مذاکرات را برجسته می‌کردند! به عنوان نمونه روزنامه اعتماد روز گذشته با درج تیتر «بازگشت به برجام، جبران شکست ترامپ» می‌نویسد‌: «جو بایدن یا دونالد ترامپ؟ کدام یک در انتخابات نوامبر ایالات‌متحده امریکا پیروز میدان خواهند بود؟... با این همه انتخابات ۲۰۲۰ برای ایران و البته بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درگیر با پرونده تنش ایران و امریکا از اهمیت دوچندانی برخوردار است. هرچند در ۴۰ سال گذشته رابطه تهران و واشنگتن همواره پرتنش و پرفراز و فرود بوده، اما آنچه در چهار سال اخیر در سایه دولت دونالد ترامپ رخ داده عملاً ایران و امریکا را در چند بازه زمانی متفاوت در آستانه درگیری نظامی و جنگ قرار داده است. با این همه حمله، تهدید و ارعاب پایه‌های سیاست دولت امریکا در مقابل ایران در قریب چهار سال گذشته بوده است. در چنین شرایطی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و نتیجه آن نه فقط برای ایران بلکه برای بازماندگان در برجام و شرکای تجاری و اقتصادی ایران که فعلاً از بیم تحریم‌های یکجانبه امریکا بار سفر از بازار‌های ایران بسته‌اند، اهمیت فوق‌العاده‌ای یافته است.» در ادامه این متن آمده است: «در بستر رابطه پرتنش ایران با تیم ترامپ، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات از راهکار متفاوتی در قبال ایران در صورت پیروزی سخن گفته است. در حالی که ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای و تنبیه کمپانی‌ها و نهاد‌های مالی غیرامریکایی در صورت ارتباط با ایران عملاً از متحدان اروپایی امریکا فاصله گرفته و خود را در گوشه رینگ انزوا قرار داده، بایدن مبنای سیاست اعلامی خود در برابر ایران را تلاش برای بازگرداندن اجماع در پرونده ایران می‌داند. جو بایدن که در زمان حصول توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ وقت، جامه معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده امریکا را بر تن داشت، همچنان خود را مقید به حفظ برجام به عنوان میراث مافوق پیشین خود می‌داند و بر همین اساس به صراحت اعلام کرده در صورت پیروزی به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد.»

بایدن مشکلات را به حداقل می‌رساند!

پیش از این روزنامه شرق در گزارشی که بازتاب فراوانی را نیز در فضای داخلی کشور به همراه داشت، نوشت: «با پیروزی «بایدن» بحران اقتصادی کنونی ایران به تدریج فروکش خواهد کرد و درآمد دولت و مردم افزایش خواهد یافت. ارزش برابری دلار به تدریج کاهش خواهد یافت. قیمت مسکن و اجاره‌بها نیز پایین خواهد آمد. کالا‌های مورد نیاز مردم ارزان می‌شود و روابط تجاری ایران با کشور‌های اطراف و اروپا و خاور دور بهبود خواهد یافت.»

شرم از بیان شروط بایدن

یکی از مباحثی که طی روز‌های گذشته جماعت غرب‌زده روی آن مانور رسانه‌ای و تبلغاتی دادند، اظهارات جو بایدن درباره وضعیت خاورمیانه در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات پیش رو بود. جو بایدن در اظهاراتی می‌گوید: «جنگ‌ها را پایان می‌دهیم، اما نیرو‌ها را در خاورمیانه نگه می‌داریم.»، اما پرسش این است که جو بایدن چه شروطی را برای بازگشت روند آغاز مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد که غرب‌زده‌های داخلی از بیان آن عاجز شدند؟

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در یادداشتی در سی‌ان‌ان سیاست‌های دولت احتمالی خود در مقابله با کشورمان را در سه محور ارائه داده است: «ما با اقدامات ثبات‌زدای ایران که تهدیدی برای دوستان و شرکای ما در منطقه است به مقابله خواهیم پرداخت. ما به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم و برنامه موشک‌های بالستیک ادامه خواهیم داد.» وی سه‌گانه خود را اینگونه تشریح می‌کند: «۱- من به شکل تزلزل‌ناپذیری متعهد می‌شوم که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنم. ۲- به ایران یک مسیر معتبر بازگشت به دیپلماسی پیشنهاد خواهم کرد. اگر ایران به تعهدات خود به برجام به صورت کامل برگشت، امریکا نیز به عنوان نقطه آغازی برای مذاکرات آتی به توافق بازخواهد گشت. ما با متحدانمان برای کاهش تنش‌ها و کمک به اتمام درگیری‌های منطقه‌ای به خصوص جنگ یمن کار خواهیم کرد. مطمئن خواهم شد که تحریم‌های امریکا مانعی برای مقابله ایران با کرونا نخواهد بود. ممنوعیت سفر اتباع چند کشور اسلامی به امریکا را لغو خواهم کرد. ۳- ما با اقدامات ثبات‌زدای ایران که تهدیدی برای دوستان و شرکای ما در منطقه است به مقابله خواهیم پرداخت. ما به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم و برنامه موشک‌های بالستیک ادامه خواهیم داد.»

انتخاباتی که به جان غرب‌زده‌ها پیوند خورده است

همانگونه که انتخابات ریاست جمهوری کشور برای جریان غرب‌زده داخلی دارای اهمیت و اعتبار است، به همان میزان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نیز در چشم آن‌ها دارای ارج و قرب فراوان است تا جایی که با سیاه و سفید کردن نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری امریکا، در داخل کشور برای خود تولید رأی کرده و حیات سیاسی خود را سروسامان می‌دهند. اگر چه حدود ۴۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا باقی مانده است، اما جماعت غرب‌زده داخلی از ماه‌ها قبل و حتی از روزی که دونالد ترامپ شروع به دشمنی علنی با برجام کرد، رهبران عناصر و رسانه‌های پرشمار وابسته به این جریان نوید شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا را در برابر نامزد دموکرات‌ها داده و هم اکنون با توجه به نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات این کشور از کاهش مشکلات داخلی در صورت پیروزی جو بایدن سخن به میان می‌آورند.

دوقطبی‌سازی تصنعی

جماعت غرب‌زده داخلی همواره معتقدند میان دشمنی دموکرات‌ها با جامعه ایرانی و کیفیت دشمنی جمهوریخواهان تفاوت اساسی وجود دارد، به طوری که دموکرات‌ها از دشمنی با ایران دست برداشته و تلاش دارند با تفاهم و مدارا با جمهوری اسلامی ایران سازش کنند و در مقابل جمهوریخواهان هر روز سطح و گستره دشمنی خود با ایران را افزایش می‌دهند که نمونه اخیر آن را اقدامات دونالد ترامپ عنوان می‌کنند. در تمام هشت سالی که دولت باراک اوباما در امریکا روی کار بود، همین جریان به اشکال مختلف اقدامات و رفتار‌های دولت دموکرات اوباما را سفیدنمایی کرده و اینگونه القا می‌کردند که دموکرات‌ها علاقه‌ای به گسترش دشمنی‌ها با طرف ایرانی ندارند و در پی آن هستند با برجام‌های هسته‌ای و منطقه‌ای و حقوق بشری روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را عادی‌سازی کنند!
به زعم غرب‌زده‌های داخلی شکل‌دهی دوقطبی‌سازی مورد اشاره می‌تواند آرای نامزد‌های این جریان در انتخابات ریاست جمهوری را افزایش دهد، با توجه به شکل‌گیری این باور که «غرب‌زده‌های داخلی بهتر می‌توانند با دموکرات‌ها کنار بیایند و آن‌ها را متقاعد کنند که برجام‌های دیگری را با طرف ایران منعقد کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار