سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حجتالاسلام عبدالله رضایی مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به سختیهای برنامهسازی در دوران کرونا گفت: شرایط روز جامعه و لزوم رعایت دستورالعملهای بهداشتی، رسانه را به سمت برنامهسازی به شیوهای متفاوت برد. رضایی ادامه داد: اینکه در سختترین شرایط هم پرچم حسینی زمین نمیماند و جامعه مشتاق شور و شوق حسینی است، نشانه بلوغ رسانه ملی و کارآمدی آن در شرایط بحرانی است. وی افزود: شبکههای تلویزیون از چند هفته قبل از آغاز محرم، تدارک حسینیهای به وسعت ایران را دیدند تا در ایام کرونا، برای همه نوع موقعیت زمانی و شرایطی برنامه مناسب و ویژهای داشته باشند تا به نوعی مخاطب در پای تلویزیون اقامه عزای حسینی را برپا کند. این کارشناس دینی با اشاره به شکل و قالب برنامههای محرمی گفت: محتوا به خصوص محتوای دینی باید در قالبی ارائه شود که برای مخاطب جذابیت داشته باشد و مخاطب امروزی که در دنیای مدرن زندگی میکند، بتواند پیام را به سرعت جذب و از آن استفاده کند. محمدهادی صلحجو، سرپرست گروه تلاوت و نغمات شبکه قرآن و معارف سیما و مجری برنامه «حسینیه ایران» با اشاره به دشواری تولید برنامه در شرایطی که برای اولین بار تجربه میشود، گفت: امسال باید با سازمانهای مختلف هماهنگ میشدیم تا آنچه از رسانه ملی پخش میشود مغایرتی با دستورالعملهای بهداشتی نداشته باشد، شبکههای تلویزیونی خیلی خوب توانستند خود را با این شرایط هماهنگ کنند. حجتالاسلام ابراهیم بهاری، کارشناس مذهبی و منتقد رسانه با اشاره به عزاداریهایی که در مراکز استانها روی آنتن رفت، گفت: در برنامههای معارفی و مناسبتی، از جمله آثار ساخته شده برای ماه محرم، مطالب باید مستند و مستدل بیان شود و ما شاهد این دقت در برنامههای شبکههای مختلف سیما بودیم. وی انتخاب مجری برای برنامههای محرمی را مهم دانست و گفت: مجری برنامههای محرمیکسی است که خودش از فضای ارتباطات سنتی برخاسته است و باعث اعتبار آن رسانه میشود، این فرد دیگر مجریگری نمیکند بلکه خودش است و میتواند یک حسینیه را به خانههای مخاطبان ببرد. بهاری به ضرورت نقد برنامههای مناسبتی اشاره کرد و گفت: باید از نظرات دیگران بهرهمند شد تا کمو کاستیهای هر برنامه پس از اینکه روی آنتن رفت، مشخص شود. مرتضی یعقوبی، تهیهکننده برنامه «تکیه خانه» نیز با تشریح جزئیات این برنامه گفت: هنگام طراحی این برنامه چگونگی زنده نگهداشتن آیین عزای حسینی و استطاعت هر شخص نسبت به عزاداری امام حسین (ع)، حتی به اندازه نصب یک بیرق یا پرچم عزا در کنار رعایت دستورالعملهای بهداشتی برایمان مهم بود. وی افزود: امسال ما و همکارانمان محرم متفاوتی را پشت سر گذاشتیم و تجربیات خوبی برای تغییر در برنامهسازی کسب کردیم. یعقوبی انتخاب مجری مناسبتی را بسیار مهم دانست و تأکید کرد: تسلط مجری بر محتوا، توانایی در خوانش اشعار و مراثی و حتی شناخت کاملی که از وعاظ و مداحان دیگر دارد، به نحوه اجرا کمک میکند. این تواناییها سبب دیده شدن برنامه و موفقیت مجری و آنتن خواهد شد. عبدالرحمان نظام اسلامی، مجری برنامه «تکیه خانه» نیز از تدارک رسانه ملی برای تولید برنامههای مناسبتی از رمضان سال گذشته گفت و متذکر شد: ما در حالی برنامههای محرمی را میخواستیم اجرا کنیم که هنوز ستاد ملی کرونا به یک انسجام در برخورد با این ویروس در ماه محرم نرسیده و دستورالعملی برای نحوه عزاداری به ما ارائه نکرده بود، اما مجریان و برنامهسازان توانستند با این پدیده به درستی کنار بیایند و به دلیل عشق همه به سیدالشهدا (ع) انعکاسدهنده این شورآفرینی معنوی شدند.
در ادامه حسین سلطانمحمدی، منتقد با اشاره به اجراهای مناسبتی گفت: انتخاب مجری برای برنامههای مناسبتی بسیار مهم است و مجری باید این توانایی را داشته باشد که خود کارگردانی برنامه را بر عهده بگیرد.
وی افزود: در برخی از برنامهها مخاطب دوست دارد حال و هوای معنوی و روحانیاش حفظ شود، اما ورود بیموقع مجری به فضای مرثیه و نوحهخوانی حال و هوای مخاطب را تغییر میدهد.