کد خبر: 1018600
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
در دو دهه اخیر رشد اقتصادی ژاپن به‌شدت کاهش یافته است یک دلیل آن این است که ژاپن امروز سالمندترین کشور دنیاست! با ادامه روند افزایش جمعیت سالمندان، در کمتر از سه قرن آتی، نسل مردم ژاپن منقرض خواهد شد، اما چطور؟! در این مطلب می‌خوانیم.
سرویس جامعه جوان آنلاین: ژاپن در دهه‌های اخیر در عرصه تکنولوژی، گوی سبقت را از آمریکا ربود و به یکی از ثروتمندترین کشور‌ها و یکی از پررونق‌ترین اقتصاد‌ها در سطح دنیا دست پیدا کرد، اما در طول سال‌های توسعه خود از تهدید مهمی غافل ماند!

شاید عجیب به‌نظر برسد، آمار‌ها نشان می‌دهد میراث ژاپنی‌ها برای فرزندانشان، بدهی و رکود اقتصادی خواهد بود! ژاپن امروز سالمندترین کشور دنیاست! در زمان حاضر هر نیروی کار ژاپنی به‌جز هزینه خود و خانواده‌اش با پرداخت مالیات بالا مخارج یک سالمند دیگر را نیز تأمین می‌کند؛ در نسل‌های آینده، این تعداد به دو سالمند افزایش پیدا می‌کند!

با ادامه این روند جوانان ژاپنی حتی اگر بیست و چهار ساعته کار کنند، قادر به تأمین مخارج سالمندانشان نخواهند بود!

نرخ باروری کشور ژاپن در سال ۱۹۷۵ بیش از ۲.۱ فرزند به‌ازای هر زوج بود و پس از آن به ۱.۴ فرزند کاهش پیدا کرد؛ این به آن معناست که با از دنیا رفتن هر ۱۰۰ نفر در ژاپن تنها ۷۰ نفر جایگزین آن‌ها می‌شوند؛ با از دنیا رفتن ۷۰ نفر، ۵۰ نفر جایگزین می‌شوند و با از دنیا رفتن ۵۰ نفر در نسل سوم، تنها ۳۵ نفر جای آن‌ها را خواهند گرفت!

ژاپن رشد اقتصادی بالایی را در دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ تجربه کرده است؛ ژاپن در دهه ۱۹۶۰ به طور متوسط ۱۰ درصد، در دهه ۱۹۷۰ به‌طور متوسط ۵ درصد و در دهه ۱۹۸۰ به‌طور متوسط ۴ درصد رشد داشته است؛ رشد اقتصادی ژاپن در دو دهه اخیر به‌شدت کاهش یافته است به‌طوری که در دهه ۱۹۹۰ به‌طور متوسط ۱.۵ درصد بوده است؛ با افزایش جمعیت سالمندان، در کمتر از سه قرن آتی، نسل مردم ژاپن منقرض خواهد شد!

اوضاع سالمندی جمعیت ژاپن در حالی است که برآورد‌های اخیر نشان می‌دهد در کشور ما سطح باروری از ۶.۳ فرزند در سال ۱۳۵۵، به دو فرزند به‌ازای هر زن در سال منتهی به سال سرشماری ۱۳۹۵ و در ادامه به کمتر از ۱.۸ فرزند به ازای هر زن در اواخر دهه ۹۰ کاهش یافته است؛ گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ نیز به‌عنوان چشم‌انداز جمعیت جهان نیز نشان می‌دهد که نرخ باروری کشورمان در طول ۳۰ سال گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است!
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار