کد خبر: 1018341
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
وزارت آموزش و پرورش بر حضوری بودن امر آموزش تأکید دارد؛ مسئله‌ای که برخلاف ابراز نگرانی‌های گذشته مسئولان وزارت بهداشت و اظهارات برخی کارشناسان، هیچ واکنشی از سوی این وزارتخانه در پی نداشته است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: بازگشایی مدارس در روز‌هایی که آمار کرونا کاهش چشمگیری نداشته است، به دغدغه جدی مردم و برخی مسئولان تبدیل شده است؛ دغدغه‌ای که به نظر می‌رسد آن طور که باید مورد توجه مسئولان وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت قرار نگرفته است.

چند روز پیش، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش، ضمن اعلام نگرانی و هشدار در مورد بازگشایی حضوری مدارس و تبعات ناشی از آن، اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور را درخواست کرد. ظفرقندی در این نامه، علت این تصمیم غیرمنتظره (بازگشایی مدارس) را نامشخص خوانده و از نگرانی شدید جامعه پزشکی از این بازگشایی‌ها خبر داده است.

با وجود این، مسئولان آموزش و پرورش همچنان بر بازگشایی حضوری مدارس تأکید دارند و وزیر آموزش و پرورش نیز این بازگشایی را در تفاهم با وزارت بهداشت دانسته و وزارت بهداشت نیز نسبت به این اظهار نظر، تاکنون پاسخ روشنی نداده است!

تفاهم وزارت بهداشت و آموزش و پرورش بر سر بازگشایی مدارس در حالی مطرح شده است که اظهارنظر‌های مقامات بهداشتی درباره بازگشایی مدارس در ماه‌های اخیر، مغایر وضعیت جاری بازگشایی مدارس است. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در اردیبهشت ماه سال جاری در جمع خبرنگاران گفته بود: اولین جایی که باید بسته شود مدارس است و آخرین جایی که باید باز شود نیز باز هم مدارس است.

وی همچنین با اشاره به روند نزولی کرونا در آن برهه زمانی، اعلام کرده بود که اگر این روند نزولی ادامه دار باشد، در آن صورت در ستاد ملی مقابله با کرونا بحث بازگشایی مطرح خواهد شد.

دکتر علی اکبر حقدوست؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درباره شرایط لازم برای بازگشایی مدارس گفته بود: از نظر علمی احساس می‌کنیم زمانی می‌توان اقدام به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کرد که در منطقه مورد نظر حداقل ۱۰ روز شاهد روند کاهنده ویروس باشیم.

وی همچنین عنوان کرده بود که زمانی می‌توان درباره بازگشایی مدارس صحبت کرد که در آن زمان R۰ زیر یک باشد یعنی میزان سرایت بیماری در منطقه از فردی به فرد دیگر به زیر یک کاهش یافته باشد.

حال بازگشایی مدارس در حالی صورت گرفته است که ابتلا و بستری و فوتی‌های کرونا در کشور، در این مدت نه تنها یک روند ثابت نزولی نداشته است بلکه حتی شاهد افزایش میزان مرگ و میر کرونایی در برخی از روز‌های سال بوده ایم؛ بنابراین این بازگشایی، در مغایرت با گفته‌های اخیر مقامات بهداشتی کشور بوده است.

وزیر بهداشت در خرداد ماه سال جاری ضمن انتقاد از ضعف در زیرساخت‌های ناوگان حمل و نقل عمومی، شرط اجرای طرح ترافیک را عدم افزایش بار ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان کرده بود؛ وی با بیان این که من در زمینه سلامت مردم با احدی رودربایستی ندارم، در واکنش به اجرای طرح ترافیک اظهار کرده بود: اگر ببینم که حتی دو درصد بار مسافر مترو و اتوبوس افزایش یافته و به این دلیل فاصله‌گذاری‌ها به هم می‌ریزد، قطعاً اعلام می‌کنم که وضعیت طرح ترافیک به قبل بازگردد.

نگرانی وزیر بهداشت از افزایش دو درصدی بار ناوگان حمل ونقل عمومی در پی اجرای طرح ترافیک در حالی است که در نخستین روز بازگشایی مدارس، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو از افزایش ۱۰ درصدی مسافران متروی پایتخت در نخستین روز آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد؛ وی پایان تعطیلات و بازگشایی مدارس را عامل این افزایش دانست، اما حتی افزایش ۱۰ درصدی بار مسافران مترو در اولین روز بازگشایی مدارس هم نتوانست واکنش و نگرانی وزارت بهداشت نسبت به امر بازگشایی را برانگیزد!

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی نیز هشدار داده است که ستاد کرونا باید مسئولیت باز کردن مدارس را رسماً به‌عهده بگیرد تا اگر فردا مشکلی پیش آمد نگویند "ما نبودیم دیگری تصمیم گرفت! "

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این تصمیم ستاد ملی کرونا و وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی حضوری مدارس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش آموزان دبستانی در مدرسه را یک "شوخی" خوانده و نسبت به وضعیت سلامت دانش آموزان ابراز نگرانی کرده است.

علیرغم اینکه بسیاری از کارشناسان و متخصصین نسبت به افزایش آمار ابتلا به کرونا اظهار نگرانی کرده و هشدار داده اند و مسئولان وزارت بهداشت نیز پیش از این بازگشایی‌های زودهنگام راعامل افزایش آمار کرونا دانسته اند، وزارت آموزش و پرورش بر بازگشایی حضوری مدارس تأکید جدی دارد و به نظر می‌رسد این هشدار‌ها از دید مسئولان این وزارتخانه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا مغفول مانده است؛ غفلتی که اگر بیش از این ادامه یابد، ممکن است یک فاجعه انسانی را رقم بزند.

البته همانطور که در گزارش "چرا ورق به نفع بازگشایی مدراس به یکباره برگشت" گفته شد، به دلیل عدم دسترسی دانش آموزان در تمام نقاط کشور به فضای مجازی، ضعف‌های موجود در این زمینه و عدم تمکن مالی برخی خانواده‌ها برای خرید گوشی‌های هوشمند، نمی‌توان انتظار داشت که در این مدت اندک باقیمانده تا مهرماه، تمام زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی صدردرصدی برای همه دانش آموزان فراهم شود، اما این مسئله، توجیه‌کننده بی توجهی مقامات وزارت آموزش و پرورش و بهداشت، نسبت به ابراز نگرانی‌ها و جلوگیری از بروز پیک مجدد کرونا نیست.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار