سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: از جمله وظایف رسانهها عبارت است از یاددهی و یادگیری، اندیشه پروری، هدایت و راهنمایی، افزایش آگاهیهای اجتماعی و رشد اجتماعی در ابعاد مختلف. تمام سعی و تلاش رسانههای جمعی، رسیدن به اهداف و مقاصدی است که در عین حال، هر کدام به نحوی دارای رنگ و صبغه تربیتی اند؛ زیرا این رسانهها در اموری نظیر رشد شخصیت افراد در ابعاد مختلف، ایجاد ارتباط بین افراد و جامعه، کمک به افراد در فرایند سازگاری با جهان متغیر پیرامون و... دخالت دارند.
تحقیقات جدید نشانگر این امر است که تمام افراد - چه کوچک و چه بزرگ - در برابر محصولات تولیدی رسانهها منفعل و متأثر محض نیستند؛ بلکه این محصولات پس از دریافت توسط مخاطبان عاقل و براساس اندوختههای ذهنی به یک فهم و درک و معرفت تبدیل میشود. بنابراین انسان به کمک اعتقادات، گرایشها، ارزشها و دیدگاههای خاصی که دارد، این محصولات رسانهای را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میدهد و در نهایت به یک فهم جدید عقلانی که جهت دهنده یک رفتار از او میباشد، میرسد.
ورود به عصر ماهوارهها و قدم گذشتن حریف قدری مانند اینترنت و شبکههای اجتماعی گرچه تا حد زیادی جایگاه تلویزیون در ایران و جهان را فروکاسته، اما رسمیت، اتقان، و همچنین دسترسی رایگان و قانونی همچنان صدا و سیما را به عنوان فراگیرترین رسانه عمومی مطرح میکند. به عقیده نگارنده واکنشهای بزرگی که به ویژه در شبکههای اجتماعی نسبت به کوچکترین وقایع تلویزیون (حتی در ساعات پرت یا شبکههای کم مخاطب وجود دارد) نشان میدهند، رسانه ملی حتی میان منتقدین آن که اعتقاد دارند سالهاست آحاد جامعه این رسانه را نمیبیند، طرفداران و دنبال کنندگان ثابت خودش را دارد.
همواره آمار منتشره در نظرسنجیهای مرکز تحقیقات رسانهملی دربارهی آن که مردم چه میبینند و چه تولیداتی در صدر خواست و رضایت مردم قرار دارد به مبحثی چالش برانگیز تبدیل شده است.
آنچه در نظرسنجی منتشره اخیر به عنوان یک شاخصه مهم جلوه گر است این نکته را مشخص میسازد که مخاطبان در ایامی که همزمان با اوقات فراغت تابستانی و به دلیل همه گیری بیماری کرونا، بیشتر در منزل هستند همچنان جنگها و برنامههای سرگرمی را پسندیده و انتخاب کرده اند. تنوع هرکدام از عناوین دارای رتبه بالای این نظرسنجی نشان دهنده این واقعیت است که اساساً هر شبکه تلویزیون کشورمان برنامههایی با ساختارهای متفاوت دارند که هر یک را مشابه دیگری نمیسازد. اما آنچه در همه آنها یکسان است همان وجه غالب سرگرمی است.
در رتبه نخست پربینندهترین برنامههای رسانه ملی، نام «دورهمی» با اجرای مهران مدیری دیده میشود. این برنامه محصول شبکه نسیم، همواره یکی از سه برنامه پربیننده سیما بوده و رتبههای بعدی مربوط به مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» محصول شبکه سه سیما، «گلچین خندوانه» و «کودک شو» باز هم متعلق به شبکه نسیم است که با توجه به شرایط دشوار فعلی در جامعه توفیق نسبی در ماموریت محوله داشته است.
در زمانی که رویکرد شبکهها به سمت تخصصی بودن رفته و ماموریت هر یک به شکل خاص تعریف میشود، شبکه نسیم، حتی به لطف برنامههای پرسابقه و تکرار شده اش (اعم از تکرار یک ایده مثل دورهمی که فصل به فصل آب رفته و کم آیتمتر شده است) و چه برنامههایی که عینا تکرار گذشته اند (مانند خندوانه با حاشیههایی که رامبد جوان در مسیر تولید آن داشت) و کودک شو در جمع ۴ برنامه پربیننده قرار دارد. با نگاهی به آمار منتشره مشخص میشود برنامه ورزشی این شبکه، (شوتبال)، نیز که بیش از جنبه تخصصی ورزشی اش، یک برنامه سرگرم کننده با تم ورزشی و تحرک است که باز هم به توفیقاتی دست یافته و توسط مخاطبان دیده شده و در ردیف پرمخاطبان ذکر شده است. این همان وجه غالب سرگرم کنندگی این شبکه است که موفقیت آمیز بودن مرجعیت این شبکه نسبتا نوپا در حوزه نشاط و سرگرمی را نشان میدهد که تامین و تداوم مخاطب را بنا بر آمار منتشر شده در یکساله گذشته به همراه دارد. به گونهای که در یکسال گذشته این شبکه همواره حداقل سه یا چهار برنامه در میان ۱۰ برنامه پرمخاطب تلویزیون داشته است.
خلاقیت و تنوع قالب و محتوا و در برگیری اقشار و موضوعات مختلف و رویکرد ایجابی به فضای مجازی به نحوی که بتواند هم از فضای مجازی سوژه و مطلب دریافت کند و هم برای آن خوراک تولید کنند همه در ردیف و جهت به سرانجام رساندن ماموریت شبکهای است که پیشتر به آن اشاره شد.