کد خبر: 1016262
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
رئیس سابق مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان با بیان اینکه یک سوم مدارس سمپاد در مناطق محروم هستند گفت: کار‌های بزرگی، چون گسترش المپیاد‌ها و تسری آن به حوزه علوم انسانی و ... انجام شده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: فاطمه مهاجرانی، رئیس سابق مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان در برنامه پرسشگر با بیان اینکه خانم دکتر یاوری از نیرو‌هایی هستند که تحویل دادن کار به ایشان لذت بخش بود و سمپاد را با طیب خاطر به ایشان تحویل دادم، درباره اقداماتی که از این پس باید برای سمپاد انجام شود گفت: چند آسیب در رویکرد تفکیک وجود دارد و چاره‌ای هم نیست. وقتی از تفکیک استفاده میکنیم آسیب‌هایی در درون آن نهفته است از جمله اینکه، چون بچه‌ها با خودشان در ارتباط هستند کمتر همزیستی با بقیه را تمرین میکنند.

وی افزود: یکسری برنامه‌ها و مهارت‌های نرم باید دراین حیطه تعریف شود. در حوزه مهارت‌های سخت هم سمپاد مهارتی راه افتاده بود اگر کار‌هایی از این دست ادامه یابد خوب است. خداوند را شاکرم که این کار‌ها با دست و پای بسته انجام شد.

مهاجرانی تاکید کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید به آن توجه کرد شناسایی آسیب‌های تفکیک و طراحی برنامه‌هایی برای کاهش این آسیب هاست.

رئیس سابق مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان با بیان اینکه یک سوم مدارس سمپاد در مناطق محروم هستند گفت: کار‌های بزرگی، چون گسترش المپیاد‌ها و تسری آن به حوزه علوم انسانی و ... انجام شده است.

وی در واکنش به نمایش یک نمودار آماری درباره آمار ثبت نامی المپیاد‌های دانش آموزی که حاکی از نرخ ثبت نام بسیار پایین در استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان و ایلام بود (ایلام یک نفر، هرمزگان یک نفر و سیستان و بولچستان سه نفر) گفت: این امار مربوط به ثبت نام اولیه نیست بلکه احتمالا آمار ارائه شده شما مربوط به قبولی‌های مرحله دوم است. هرچند به جهت تمرکز قبولی المپیاد‌ها در مراکز استان‌ها بخصوص تهران یک بازتولید ناعدالتی آموزشی در مناطق محروم داریم، اما به معنای این هم نیست یک نفر در ایلام ثبت نام کند.

وی ادامه داد: نکته این است که اگر نگاه ما بهبود فرایند‌ها نباشد نمیتوانیم این وضع را درست کنیم. زمانی که سمپاد تضعیف شد قبولی شهرستان‌ها دچار یاس شدند و این یاس بازتولید شد و باعث شد استان‌های برخوردار هم قبولی شان پایین بیاید. با این حال در المپیاد جغرافیا که تازه شروع شده هر چهار نفر تیم ملی، از شهرستان‌ها بودند.

مهاجرانی با بیان اینکه امروز داشتن مدرسه سمپاد انتخاب نیست بلکه یک الزام است و راهی جز آن وجود ندارد گفت: امیدوارم به قدری اقتصاد آموزش و پرورش ما پیشرفته بشود که نیازی به تفکیک به این شکل نداشته باشیم، اما باید تلاش بشود آسیب‌های سمپاد کم بشود و انتخاب دانش آموزان برای ورود به سمپاد صحیح باشد. انتخاب صحیح انتخاب فرایندی است نه اینکه یک ازمون برگزار شود. باید بچه‌هایی وارد شوند که نیازمند مدرسه تخصصی باشند و نه مدرسه خاص.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار