کد خبر: 1014592
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
بررسی وضعیت لژیونر‌های ایرانی در گفت‌وگوی «جوان» با خداداد عزیزی، بازیکن اسبق تیم ملی
هر زمان که تیم ملی ما در جام جهانی حضور داشته و عملکرد خوبی ارائه کرده بازیکنان‌مان دیده شده و تعداد لژیونر‌ها افزایش یافته است. هر زمان فوتبال ملی‌مان افت کند به همان نسبت ترانسفر فوتبالیست‌های ایرانی به خارج کاهش می‌یابد
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: فوتبالیست‌های ایرانی شاغل در لیگ‌های اروپایی فصلی موفق را پشت سر گذاشتند. با اینکه کرونا برگزاری لیگ‌های فوتبال را به تعویق انداخت، اما سردار آزمون و مهدی طارمی دو مهاجم ملی‌پوش کشورمان با درخشش در تیم‌های زنیت و ریوآوه عنوان آقای گلی لیگ‌های روسیه و پرتغال را به دست آوردند. گلزنی‌های این دو بازیکن بازتاب زیادی در رسانه‌های اروپایی داشت. به همین بهانه گفت‌وگویی با خداداد عزیزی که تجربه بازی در بوندس‌لیگا را دارد انجام دادیم و شرایط این روز‌های لژیونر‌های کشورمان را بررسی کردیم.

عملکرد لژیونر‌های ایرانی در این فصل از رقابت‌های اروپایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازیکنان ایرانی که در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند به نسبت فصل خوبی را پشت سر گذاشتند. با توجه به عملکردی که آن‌ها داشتند سردار آزمون و مهدی طارمی جزو موفق‌ترین‌ها بودند که هر دو آقای گل شدند، یکی در روسیه و یکی در پرتغال. البته ما لژیونر‌های دیگری نیز در سایر کشور‌ها داریم ولی متأسفانه آن‌ها به اندازه این دو نفر نتوانستند موفق ظاهر شوند. علیرضا جهانبخش در انگلیس بود ولی در لیگ برتر بازی به او نرسید و زیاد سر و صدا نکرد و بقیه نیز نتوانستند موفق باشند. البته یک نکته را مد نظر داشته باشید که به غیر از مهاجمان یک لژیونر موفق دیگر هم داشتیم؛ به نظرم امیر عابدزاده جزو بازیکنانی بود که خوب کار کرد و در اکثر بازی‌های تیمش در ترکیب ثابت بود. چند نفری هم در لیگ قطر بازی کردند که البته فوتبال قطر آن‌قدر حرف و حدیث ندارد که بخواهیم در موردش صحبت کنیم ولی به هر صورت آن‌ها نیز لژیونر محسوب می‌شوند. در کل سردار و طارمی حسابی به چشم آمدند.

حضور فوتبالیست‌های کشورمان در لیگ‌های اروپایی چه تأثیری در پیشرفت سطح فوتبال آن‌ها و همچنین فوتبال ایران دارد؟

قطعاً تأثیر دارد. با این حال من امیدوارم بازیکنان ما بتوانند به لیگ‌های درجه یک اروپا برسند. مثلاً لیگ انگلیس که جهانبخش توانست به آن راه یابد. همان‌طور که می‌دانید بوندس‌لیگا، سری A، لالیگا، لیگ برتر انگیس و تا حدی لوشامپیونه پنج لیگ معتبر فوتبال دنیا هستند. لیگ‌هایی مثل روسیه و پرتغال قابل قیاس با آن پنج لیگ نیستند. برای پیشرفت بیشتر مهدی طارمی و سردار آزمون باید انتخاب‌های خوبی داشته باشند و اگر قرارداد هم دارند امیدوارم باشگاه‌هایشان اجازه دهند آن‌ها بتوانند با بررسی پیشنهاد‌هایی که دارند به بهترین لیگ‌های جهان راه پیدا کنند. این دو نفر هرقدر بیشتر بدرخشند راه برای سایر بازیکنان ایرانی هم هموار می‌شود.

یک فوتبالیست در ابتدای جوانی لژیونر شود موفق‌تر خواهد بود یا بعد از کسب تجربه و چند سال حضور مداوم در لیگ برتر کشورمان؟

معتقدم موفقیت فوتبالیست‌ها ربطی به سن و سال‌شان ندارد. بلکه به نوع و سبک بازی‌شان مرتبط است. ضمن اینکه باید ببینیم با چه اعتماد به نفسی به لیگ کشور‌های دیگر می‌روند و چطور می‌توانند در تیم خارجی حداکثر توان خود را به نمایش بگذارند چراکه بازی کردن در خارج از کشور به طور کلی با بازی در ایران متفاوت است. به ویژه که بازی کردن سخت‌تر هم هست و بازیکن باید حرفه‌ای باشد تا به هدفش برسد. در بحث موفقیت سن نسبت به کارآیی چندان مطرح نیست.

رسیدن به عنوان آقای گلی تا چه اندازه در پیشرفت‌شان مؤثر است؟ آیا گلزنی می‌تواند فاکتوری برای ترقی بیشتر باشد؟

یک بازی یا یک گل خاص مدنظر نیست. باشگاه‌ها و نمایندگان تیم‌هایی که بازیکنان را زیر نظر دارند اصولاً برای بررسی عملکرد بازیکن بازی‌ها و عملکردش در طول یک فصل کامل در نظر گرفته می‌شود تا کارآیی بازیکن خاص مشخص شود. شاید بازیکنی در یک بازی گلزنی کند، اما در کل فصل کارآیی لازم را نداشته باشد به همین خاطر در سطح حرفه‌ای موفقیت به حساب نمی‌آید. مهم این است که در طول یک سال خوب بازی کند تا دیده شود و نظر‌ها را جلب کند.

درخشش بازیکنان ما در سطح بین‌الملل چه کمکی به تیم ملی می‌کند؟

افزایش تعداد بازیکنان لژیونر خیلی خوب است، اما بستگی به این دارد که فوتبالیست‌های ما کجا بروند. به عقیده من رفتن به لیگ‌هایی، چون لهستان و مجارستان هیچ تأثیری ندارد. مهدی طارمی کار بزرگی کرد که در لیگ پرتغال و در تیمی که خیلی معروف نیست توانست عنوان آقای گلی را کسب کند، اما باز هم همه فوتبال پرتغال را با تیم‌های بنفیکا، اسپورتینگ لیسبون و پورتو می‌شناسند. زنیت بهترین تیم لیگ روسیه است و سردار هم در این تیم موفق بوده. رفتن به لیگ‌ها و تیم‌های معتبر قطعاً تأثیر زیادی در فوتبال ملی خواهد داشت.

یعنی اگر بازیکن ما از لیگ‌های درجه ۲ یا ۳ اروپا پیشنهاد داشت بپذیرد یا بهتر است در لیگ برتر خودمان بازی کند؟

معتقدم بازی در استقلال و پرسپولیس به مراتب بهتر از بازی در لیگ‌های مجارستان و سوئد است. البته این نظر شخصی من است و من به همه بازیکنانی که به تیم‌های خارجی می‌روند احترام می‌گذارم. منتها اعتقاد من این است که بازی فوتبالیست‌های ما در تیم‌های استقلال و پرسپولیس بیشتر به چشم می‌آید.

جدا از بحث‌های فنی، بحث‌های مالی هم روی تصمیمات بازیکنان تأثیرگذار است؟

دستمزدی که در مجارستان، سوئد و لهستان پرداخت می‌شود آن‌قدر بالا نیست چراکه آن‌ها سرمایه‌گذاری‌شان کلان نیست. در صورتی که سرمایه‌گذاری در لیگ‌هایی، چون اسپانیا کلان است و بازیکنان را با دستمزد‌های کلان به خدمت می‌گیرند.

حضور در این لیگ‌ها می‌تواند سکوی پرتابی باشد برای رسیدن به لیگ‌های درجه یک؟

باز هم بستگی به شرایط تیم مد نظر دارد. مثلاً پرتغال همیشه سکوی پرش خوبی برای انتقال به تیم‌های بزرگ بوده، نه فقط برای ما بلکه برای همه بازیکنان جهان. انشاءالله که این اتفاق برای مهدی طارمی ما هم بیفتد. حضور در برخی لیگ‌های خارجی خیلی در موفقیت بچه‌های ما تأثیری ندارد.

در برهه‌هایی شاهد حضور تعداد زیادی بازیکن ایرانی شاغل در اروپا بودیم. دلیل این موضوع افت فوتبال ما بوده یا انتخاب‌های نادرست بازیکنان‌مان؟

این موضوع بستگی به فوتبال‌مان دارد؛ هر زمان که تیم ملی ما در جام جهانی حضور داشته و عملکرد خوبی ارائه کرده بازیکنان‌مان دیده شده و تعداد لژیونر‌ها افزایش یافته است. هر زمان فوتبال ملی‌مان افت کند به همان نسبت ترانسفر فوتبالیست‌های ایرانی به خارج کاهش می‌یابد. کارگزاران، ایجنت‌ها و واسطه‌ها بازی‌های جام جهانی را رصد می‌کنند و دنبال بازیکنانی با کیفیت خوب و قیمت پایین‌تر هستند مثل بازیکنان آسیایی. طبیعتاً قیمت بازیکنان ایرانی نسبت به اروپایی‌ها و امریکای جنوبی و حتی آفریقایی پایین‌تر است. به همین خاطر واسطه‌ها اگر بازیکن باکیفیت و بااستعدادی ببینند سعی می‌کنند او را به اروپا ببرند. عملکرد تیم ملی در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا در آینده آن‌ها تأثیرگذار است.

برای رسیدن به بالاترین سطح فوتبال حرفه‌ای بازیکنان ملزم به رعایت چه اصولی هستند؟

باید زندگی حرفه‌ای داشته باشند، خوب استراحت کنند، تغذیه خوب داشته باشند و خوب هم تمرین کنند. قطعاً رعایت این اصول در پیشرفت‌شان اثرات مثبت خواهد داشت. البته در اروپا بازیکنان مجبور به رعایت این مسائل هستند وگرنه کار واقعاً سخت می‌شود. مطمئنم بازیکنان ایرانی وقتی از تیم ملی به اروپا می‌روند قطعاً این نکات را می‌دانند و به آن پایبند هستند. بازی در لیگ‌های درجه یک دنیا سخت است. بازیکنان ما گاهی می‌توانند با این شرایط سخت وفق پیدا کنند و گاهی هم نمی‌توانند. فوتبال داخل و خارج ندارد؛ کسی که می‌خواهد موفق شود چه در ایران و چه در خارج باید زندگی و تفکر حرفه‌ای داشته باشد. در این صورت در تیم داخلی موفق می‌شود، بعد به تیم ملی می‌رسد و از آنجا هم به عنوان لژیونر به راهش ادامه دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار