کد خبر: 1014477
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
استاد دانشکده طب سنتی گفت: کسانی که مدعی تاثیر داروی امام کاظم (ع) هستند، باید کار‌های مربوط به ثبت آن را انجام دهند و از طریق واحد‌های پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی این درخواست را ارائه دهند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: این روز‌ها کرونا در همه دنیا یکه تازی می‌کند و بسیاری را روانه بیمارستان‌ها کرده و پرونده زندگی تعداد زیادی را مختومه کرده است. محققان و دانشمندان در کشور‌های مختلف دنیا به شدت سرگرم فعالیت و تلاش برای پیدا کردن واکسن و داروی درمانگر این بیماری خطرناک هستند و متخصصان و صاحب نظران بسیاری در حوزه طب مدرن و رایج و طب سنتی نیز در کشورمان سخت در تلاش هستند تا بتوانند دارو و واکسن موثربر این بیماری را کشف کنند.

یکی از دارو‌هایی که مورد تأکید عده‌ای از صاحب نظران حوزه طب سنتی قرار گرفته، داروی منتسب به امام کاظم (ع) است و این افراد معتقد هستند که این دارو اثربخشی بسیار زیادی در درمان بیماران مبتلا به کرونا دارد و باید مورد توجه وزارت بهداشت و مراکز علمی و پزشکی قرار گیرد.

برای بررسی این موضوع با چهار نفر از متخصصان حوزه طب سنتی به گفتگو نشستیم تا از کم و کیف این دارو و میزان اثر گذاری آن بیشتر مطلع شویم.

وحید فراهانی، مهندس صنایع و مدرس و درمانگر طب سنتی (حکیم) درباره «داروی امام کاظم (ع) و اثرات آن در درمان بیماران کرونا»، اظهار داشت: باید داروی امام کاظم (ع) را از ۲ جهت بررسی کنیم؛ یکی از جهت مباحث طب سنتی و دیگری از جهت طب مدرن. ما در ایام عید و موج اول کرونا برای پیدا کردن راهکار یک نسخه جامع در همایشی که وزارت بهداشت برگزار کرده بود روی داروی امام کاظم (ع) بسیار بحث کردیم.

داروی هلیله سیاه پایه اصلی داروی امام کاظم (ع) است. در تحقیقات طب مدرن و نیز در مقالات ISI که جست‌وجو کردیم مقاله‌ای پیدا کردیم که اثرات هلیله سیاه روی تقویت سیستم ایمنی موش‌ها را بررسی کرده بوده و به نتیجه مثبت رسیده بودند. ما نیز این تحقیق و مقاله را کنار داروی امام کاظم (ع) گذاشتیم و شروع به بررسی آن کردیم. در فصل گرم وجود رازیانه و در فصل سرد مستکی در این دارو، به این دلیل است که خوردن هلیله سیاه به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند و اگر همراه با رازیانه و مستکی باشد، این موضوع برطرف می‌شود.

از داروی امام کاظم (ع) توقع داشتیم تا بتواند سیستم ایمنی بدن را زیاد کند؛ البته در طب سنتی ما چیزی به نام سیستم ایمنی نداریم و به جای آن از تعادل بدن یاد می‌کنیم؛ می‌گوییم اگر بدن در تعادل باشد، آنقدر توان دارد که در برابر بیماری‌های هجومی از خود دفاع کند.

وقتی بحث هلیله سیاه که در مقالات ISI مطرح شده را در کنار حدیث امام جواد (ع) که البته از امام موسی کاظم (ع) نقل کرده‌اند، قرار می‌دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که هلیله سیاه موجود در این، دارو و گیاه پایه است؛ یعنی دارویی است که کار اصلی را انجام می‌دهد و در کنار آن شکر سرخ که همراه با دارو است، باعث جذب کبدی دارو شده و باعث می‌شود دارو بهتر به بدن برسد. در کنار این، وجود رازیانه در دارو در فصل گرم و مستکی در فصل سرد به این دلیل است که، چون هلیله سیاه باعث آسیب رساندن به دستگاه گوارش شده و به معده و روده آسیب می‌رساند از این موضوع جلوگیری کند.

وقتی این دو ماده در کنار دارو قرار می‌گیرند، به آن مصلح این دارو می‌گویند. در مجموع، این سه ماده در کنار هم باعث می‌شوند هلیله سیاه در بدن کار خود را انجام دهد؛ اما اینکه چرا موضوع داروی امام کاظم (ع) ثبت نشده و ساخته شدن دارو پیگیری نمی‌شود، باید گفت به سیاست‌های وزارت بهداشت بر می‌گردد.

البته فقط این نوع دارو نیست، بلکه در ۳-۴ ماه اخیر که با دوستان همکاری داشتیم و در جلسات آن‌ها شرکت کردیم، در این جلسات افراد متعددی بودند که از سراسر کشور آمده بودند؛ مانند گیاه‌پزشک، طب سنتی و دانشگاهی؛ این افراد بیان می‌کردند که به کرات دارویی را طراحی و تولید کرده و از آن جواب مثبت گرفته‌اند. بنده نیز معجونی درست کرده‌ام که برای هر بیمار کرونایی که این معجون تجویز شد، حال این بیمار ۳-۴ روزه روبه‌راه شد.

**آیا شما پروپوزال خود را درباره این دارو به وزارت بهداشت داده‌اید؟

همان زمان که با دوستان در حال فعالیت بودیم، خیلی پیگیر این موضوع شدیم، اما آنقدر دیوار‌ها بلند و گوش‌ها ناشنواست که انسان بیشتر احساس خستگی می‌کند و می‌گویم همین مقدار کاری که از دست‌مان برمی‌آید انجام می‌دهیم و دیگر مهم نیست. ایراد اصلی اینجا است که وزارت بهداشت نمی‌خواهد از گیاه و داروی گیاهی استفاده کند.

وزارت بهداشت در حوزه کرونا بدون مجوز سازمان بهداشت جهانی اجازه آب خوردن هم ندارد؛ یعنی اگر امروز مثلاً در مجموعه تحقیقاتی رازی واکسن که هیچ، درمان اصلی آن را هم پیدا کنیم، وزارت بهداشت آن را نمی‌بیند و توجه نمی‌کند؛ فقط به این دلیل است که سازمان بهداشت جهانی اجازه نمی‌دهد.

آن‌ها (بهداشت جهانی) می‌گویند واکسن‌ها باید اینجا بیاید و ما روی آن تحقیقات انجام دهیم و وقتی ما اجازه دادیم، شما می‌توانید استفاده کنید؛ یعنی یک سیستم از بالا به پایین وجود دارد و این‌ها در خدمت مردم نیستند، بلکه خودشان در خدمت دیگری هستند و واقعیت این است که مردم به خصوص در کشور‌های مستضعف و جهان سوم، موش آزمایشگاهی هستند که باید واکسن روی آن‌ها تست شود و بعد ببینند تست جواب مثبت می‌دهد یا خیر!

در وزارت بهداشت اراده‌ای نیست که بخواهد کاری انجام دهد، فراتر از آنچه دستور دارند و فقط اجازه دارند زیر نظر سازمان بهداشتی جهانی فعالیت کنند.

نعمت‌الله مسعودی، استاد طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) اظهار داشت: کرونا متأسفانه برای بسیاری بازار شده و کاسبان کرونا چه در طب سنتی، اسلامی و ... وجود دارند. بیماری تعریف دارد و درمان و تشخیص نیز تعریف خود را دارد؛ مثلاً ما سیستم دعا درمانی داریم؛ یعنی فردی بیمار است و فردی دیگر، در جایی دیگر او را دعا می‌کند. خب حالا در این شرایط آیا ما باید بیاییم و بگویم که تمام بیماری‌ها با دعا خوب می‌شوند؛ که البته باید بگوییم، خیر.

همچنین این موضوع را برای خیلی از بیماری‌ها داریم که مثلا داروی مفرد و مرکبی را برای درمان بیماری مطرح کرده‌اند؛ از آب تا دارو‌های قوی مثل گزنه و شوکران که حتی برخی از آن‌ها سم هستند، اما به عنوان دارو استفاده می‌شوند، اما نمی‌توانیم بگوییم این‌ها برای همه بیماری‌ها تجویز شود.

در طب سنتی اصولاً به بیمار دارو داده می‌شود نه به بیماری؛ به نظرم این یک اشتباه خیلی استراتژیک است که اگر بخواهیم طب سنتی را مثل طب کلاسیک این طور ببینیم که برای هر بیماری دارویی را کشف کنیم؛ همچنین به نظرم اشتباه است که روی یک دارو دست بگذاریم و آن را مطرح کنیم؛ مگر اینکه افراد مطرح کننده بیایند و به شکل بالینی روی آن کار کنند.

برای نمونه بگویند مثلا در یک شهری این دارو روی بیماران کرونایی آزمایش شده و این طور جواب داده و در شهری دیگر که در منطقه مقابل این شهر بوده، جواب دیگری را داده است؛ البته باید گفت داروی امام کاظم (ع) می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ چراکه بالاخره این یک داروی گیاهی است و در آن ترکیبات هلیله، رازیانه و مستکی و ... وجود دارد.

اکنون افرادی هستند که در صورت مصرف این دارو دچار افت فشار خون می‌شوند، در صورتی که اگر ما در خصوص این دارو کار بالینی کنیم، این آزمایش‌ها ثبت می‌شود. البته ناگفته نماند که مافیای دارو‌های شیمیایی وجود دارد و این‌ها مانع چنین کار‌هایی می‌شوند و باید این موضوع را نیز مدنظر داشته باشیم که برخی از مافیا اجازه نمی‌دهند دارو‌های سنتی به اصطلاح پا بگیرد.

البته بهتر از این دارو نیز وجود دارد؛ یعنی مواد دارویی و گیاهی که در خود ایران تولید می‌شود؛ مانند عناب، بابونه و ... به نظر بنده در کل، اگر در خصوص دارویی که مدعی می‌شویم، موضوع علمی و منطقی مطرح کنیم، عاقلانه‌تر است.

علیرضا یارقلی، متخصص طب سنتیگفت: بنده هم برای خیلی افراد بیمار این دارو را توصیه کرده‌ام و خیلی‌ها جواب مثبت گرفته‌اند و علائم‌شان بهتر شده، اما بسیاری از بیماران نیز هیچ تغییری نکرده‌اند. اصولاً وقتی بخواهیم دارویی را تست کنیم، اول باید این دارو یک مسیر پژوهشی را طی کند و کد اخلاق بگیرد. البته داروی امام کاظم (ع) خیلی ضرر ندارد و افراد عادی هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

اینکه این دارو را مستند کنیم و به حضرات معصومین نسبت داده و از اسم امام کاظم (ع) استفاده کنیم؛ درست نیست. در حالی که می‌دانید در حوزه علمیه، سندیت انتساب این دارو به امام کاظم (ع) خیلی مورد قبول بسیاری از محققین نیست و مقداری از این اسم سوء استفاده می‌شود. اما اینکه این دارو قطعاً مؤثر است، این جمله، جمله اشتباهی است؛ یعنی اگر ما با این قوت می‌توانستیم در خصوص درمان کرونا حرف بزنیم، به راحتی می‌توانستیم بگوییم که ما راه درمان کرونا را پیدا کرده‌ایم.

پشت سر بسیاری از افرادی که این موضوع را مطرح می‌کنند، بحث‌های مادی وجود دارد؛ وگرنه هیچکس بدش نمی‌آید که موضوع داروی موثر در درمان کرونا را مطرح کند و این افتخاری برای ایران و شیعه است که ما یک داروی خوب و مفیدی برای کرونا پیدا کنیم. سؤال ما هم این است که چرا این افرادی که این دارو را مطرح می‌کنند نیامده‌اند و بگویند ما می‌خواهیم در کارآزمایی بالینی، پژوهشی انجام دهیم. موقعی که دولت و دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد که هرکس در طب سنتی طرحی در خصوص درمان کرونا دارد، بیاید و از آن دفاع کند، چرا کسی نرفت ادعا کند.

موضوع دیگر اینکه هرکس چیزی را در جعبه‌ای گذاشته و معلوم نیست چیست و اسم آن را داروی امام کاظم (ع) گذاشته و چندین مدل دارد؛ در حالی که هیچکدام شناسنامه‌ای ندارند و معلوم نیست در کجا تهیه شده و بر روی آن برچسبی می‌زنند. باید هرکس در این خصوص ادعا دارد وزارت بهداشت برود و آن را مطرح کند. ابتدا از آن دفاع کند و بعد از تایید آن، کد اخلاق می‌گیرد.

علی آراسته، درمانگر طب اسلامی اظهار داشت: به صورت تجربه مشاهده کردم که این دارو برای درمان سرماخوردگی صددرصد موثر است. کرونا هم یکی از ویروس‌های مجموعه سرماخوردگی است. البته حالت‌های مقاومی دارد که نمی‌توانند برای آن واکسن درست کنند؛ ضمن اینکه بدن هم نمی‌تواند با آن مقابله کند و طول دوره کرونا دو یا سه هفته است تا اینکه ویروس از بدن خارج شود.

همان درمانی که ما در طب اسلامی برای سرما خوردگی داریم، برای ویروس کرونا هم به شدت موثر است. البته داروی امام کاظم (ع) یکی از دارو‌های ما در درمان بیماران کروناست و در کنار این دارو، یک داروی جامع امام رضا (ع) است که از آن نیز استفاده می‌کنیم.

** اگر به صورت بالینی امتحان کرده‌اید، آیا نمونه‌های خود را ثبت کرده‌اید؟»

ما بر روی نمونه‌های زیادی این دارو را تست کردیم، اما اینکه این موارد تست شده را ثبت کرده و آن را تبدیل به تحقیق و مقاله کرده باشیم، این کار را انجام نداده‌ایم.

**چرا شما اثرگذاری این دارو را به صورت پروپوزال به وزارت بهداشت ارائه نداده‌اید؟

اتفاقا این کار صورت گرفته است. فردی که دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، این موضوع را در قالب پایان نامه خود ارائه داده و کد اخلاق هم گرفته است. بنده اگر خواسته باشم درباره تأثیر این دارو به شکلی که تجربه شده باشد، بگویم، باید گفت داروی امام کاظم (ع) برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و کرونا عالی بوده است؛ البته ما این دارو را به تنهایی به بیمار نمی‌دهیم؛ بلکه به فردی که به کرونا مبتلا شده داروی امام کاظم (ع) و داروی جامع امام رضا (ع) را به همراه عسل تجویز می‌کنیم تا مصرف کند.

همچنین به بیمار می‌گوییم تا دو قطره روغن بنفشه را در داخل بینی بریزد و عسل و سیاه دانه نیز برای بیمار تجویز می‌شود؛ یعنی این مجموعه، شامل ۴ دارو است؛ این دارو‌ها برای پیشگیری از ابتلا و نیز درمان کرونا در سطح خیلی عالی جواب داده است.

**تاکنون چند نفر را با این دارو درمان کرده‌اید؟

اگر خواسته باشم به صورت حدودی بگویم، شاید برای ۳۰۰ نفر از افراد با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونا تجویز کرده‌ایم و نوعا این افراد راضی بوده‌اند؛ البته گاهی نیز بعضی از این افراد به کرونا مبتلا می‌شوند و ما از این دارو برای درمان آن‌ها استفاده می‌کنیم که نتیجه آن نیز بسیار عالی بوده است.

**چرا شما این دارو که اثرپذیری مثبت آن را مشاهده کرده‌اید به وزارت بهداشت ارائه نمی‌کنید؛ با توجه به اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده است هر فردی درباره درمان کرونا مدعی دارویی است، آن را ارائه دهد و از آن فرد حمایت می‌کنیم؟

این موضوع و انجام فعالیت تحقیقاتی نیاز به یک کار جمعی، تشکیلاتی و بودجه دارد. وقتی درباره این دارو پروپوزال طرح می‌شود و به شورای بررسی می‌رود، باید کمیته اخلاق نیز آن را بررسی کند تا مطمئن شود که این دارو برای افرادی که قرار است روی آن‌ها تست شود، ضرر نداشته باشد.

همان طور که در ابتدا گفتم، این دارو در دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح شده و خوشبختانه کمیته اخلاق این دارو را تایید کرده و به آن کد اخلاق داده است؛ یعنی در انتقال آزمایش این دارو روی نمونه‌های انسانی مشکلی وجود ندارد. این موضوع بزرگترین مانع بود که برطرف شد. البته قبلا پروپوزال داروی امام کاظم (ع) در دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (ع) مطرح شده و با آن مخالفت شده بود.

با توجه به اظهار نظرات کارشناسان حوزه طب سنتی و اسلامی درباره تأثیرات داروی امام کاظم (ع)، این موضوع قابل توجه و تأکید است که وزارت بهداشت باید برای بررسی اثرات این دارو در درمان بیماری کرونا به صورت رسمی از افراد مطرح کننده این دارو دعوت کرده و نظرات آن‌ها را بشنود. این دارو را به بوته آزمایش بگذارد و پس از بررسی آن، نتایج آن را اعلام کند تا نقطه ابهامی در اذهان جامعه مبنی بر بی توجهی احتمالی وزارت بهداشت به مطرح کنندگان این دارو باقی نماند.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
2
0
با سلام بنده بیشتر از ۴ سال است از داروی امام کاظم استفاده میکنم. برای پیشگیری از سرما خوردگی سه شب وبرای درمان ده شب واینکه هرکس استفاده کند به کرونا مبتال نمی شود.من هرسال هم سرما می خورم وهم اینکه همین الان به کرونا مبتلا هستم. وهیچ تاثیری از این دارو ندیدم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار