کد خبر: 1014286
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
حاجی‎ میرزایی:
وزیر آموزش و پرورش گفت: از لحاظ کمیت نیرو در آموزش و پرورش مشکل داریم لذا باید بررسی کنیم که آیا توزیع کنونی نیروی انسانی یک توزیع بهینه است و چطور می‌توانیم توزیع بهتری داشته باشیم.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع استان‌ها که با عنوان ششمین نشست تغییر و تحول آموزشی و به صورت ویدئوکنفرانس در ساختمان شهیدرجایی برگزار شد، با اشاره به اهمیت حوزه پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع به‌عنوان ستون اصلی هر دستگاه، اظهار کرد: هدف این جلسات تنها طرح مسائل و مشکلات نیست و نباید به آن بسنده کرد، بلکه هدف این است که باهم اندیشی بیشتر با استان‌ها بتوانیم تبیین متفاوتی از مشکلات داشته باشیم. همچنین کار‌هایی را که می‌توانیم بر اساس واقعیت‌های موجود انجام دهیم تا در حل مشکلات تأثیرگذار باشد یا کار‌های خلاقانه‌ای که در یک استان انجام شده و نتایج خوبی را در برداشته است، با دیگر معاونان و سایر استان‌ها در میان بگذاریم تا در انتهای جلسه بتوانیم برای نظام تعلیم و تربیت در حوزه پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی گامی مثبت و روبه‌جلو برداریم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه موضوعات مربوط به نیروی انسانی طی دهه‌های گذشته به‌عنوان یک مشکل در آموزش و پرورش مطرح بوده است، گفت: مسائل مربوط به حوزه نیروی انسانی همیشه به‌عنوان اصلی‌ترین چالش در آموزش‌وپرورش بیان شده است لذا برای حل آن‌ها نیازمند به‌کارگیری از افراد خلاق و خوش‌فکری هستیم که قادرند تبیین درستی از مسأله و راه‌حل‌های آن ارائه دهند؛ بنابراین امیدواریم این جلسات ما را به درک درست و یکسان از مسائل و راه‌حل‌ها هدایت کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: از تمام مشکلات حوزه پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آگاه هستم و پیچیدگی کار در این حوزه را می‌دانم. مسائل حل نخواهد شد مگر اینکه در کنار هم و با جدیت در این مورد فکر کنیم؛ مسأله نیروی انسانی در هر سازمان، مسأله بزرگی است که به‌سادگی قابل‌حل نیست و پیدا کردن نقطه بهینه کار بسیار پیچیده و سخت است و به هم‌اندیشی نیاز دارد تا رضایت همه ذی‌نفعان آموزش و پرورش را جلب کند.

وی با اشاره به اینکه پیدا کردن این نقطه بهینه در شایستگی هریک از ما در توانایی حل مسأله مربوط خواهد شد، گفت: هر چند آموزش و پرورش در کمیت، کیفیت و توزیع نیروی انسانی مشکل دارد، اما مهم‌ترین مسأله رضایت شغلی نیروی انسانی است، زیرا کار و خلاقیت محصول رضایت است. مطمئناً با مجموعه‌ای که رضایت کافی ندارد، نمی‌توان کار کرد. به همین دلیل از تمام همکارانم تقاضا دارم که فکر کنند، چگونه می‌توانیم اقداماتی در جهت تبدیل آموزش و پرورش به یک مجموعه شاداب و خلاق انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: خلاقیت محصول توجه، احترام و دیده شدن افراد است لذا باید به‌عنوان مسؤولان دستگاه این حس را به معلمان بدهیم که به آن‌ها احترام می‌گذاریم و آن‌ها را کانون توجه قرار داده‌ایم. اطمینان دارم که این کار باهمت همکارانم، شدنی است.

وی ادامه داد: از مدیران‌کل استان‌ها تقاضا دارم به موضوع کرامت و ارتقای جایگاه معلمان و همکاران استانی خود فکر کنند و آن را مهم بدانند؛ لذا در جلسات شورای معاونین و با همکاران و مدارس این موضوع را مطرح کنند تا بتوانیم لایه به لایه پیش برویم و به نتایج و ثمرات ارزنده‌ای در این زمینه برسیم تا کیفیت حضور معلمان را در نظام تعلیم و تربیت افزایش دهیم.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت میدانی فراخ و متنوع است که در آن به هر علم و هنری نیاز است، گفت: این فرصت غنی شغلی در اختیار کمتر فردی قرار می‌گیرد و به عقیده من، غنی‌ترین شغل دنیا معلمی است، زیرا بر روی انسان‌ها و شکل‌دهی هویت و شخصیت آن‌ها کار می‌کند. از این رو کیفیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش بسیار بااهمیت است.

وی با اشاره به توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار کرد: از لحاظ کمیت نیرو در آموزش و پرورش مشکل داریم، لذا باید بررسی کنیم آیا توزیع کنونی نیروی انسانی یک توزیع بهینه است و چطور می‌توانیم توزیع بهتری داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از اسامی روز قیامت یوم الحسره است که این حسرت از هر آتشی سوزنده‌تر است، گفت: باید به‌گونه‌ای در دوران خدمت خود عمل کنیم که بعد از بازنشستگی بتوانیم نقاط روشنی را در خاطرات ۳۰ ساله خدمت پیدا کنیم و این اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه با هوشیاری کامل و خلاقیت در کار وارد شویم.

حاجی میرزایی با اشاره به ارزشیابی‌هایی که صورت می‌گیرد، گفت: لازم است نسبت به ارزیابی همکاران و نوع ارزشیابی آن‌ها دقت بیشتری داشته باشیم و یکی از معیار‌های ارزیابی را بهره‌مندی همکاران از دانش علمی و خلاقیت در حل مسائل در نظر بگیریم.

وی افزود: در شرایط امروز باوجود ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، وارد زیست‌بوم جدیدی شدیم لذا لازم است بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم از این فضا بهترین استفاده را ببریم و چطور می‌توانیم خلاقیت معلمان را در فضای مجازی پرورش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید بر مأموریت سازمانی خود متمرکز شویم، گفت: بودجه یکی از مسائل مهم معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع است لذا تقاضا دارم هرکس بنابر توانمندی‌های شخصی خود در این مورد بیندیشد و در صورت یافتن راه‌حل، آن را به مقام مسؤول خود ارائه دهد و پیگیر اجرای آن شود.

وی بحث مولدسازی منابع را یکی از مباحث معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع دانست و ادامه داد: نوع عملکرد ما در برخورد با اموال عمومی از نوع عملکردمان در برابر اموال شخصی مهم‌تر است. در مراقبت از اموال عمومی مانند اموال شخصی خود عمل کنیم و حتی در مقابل اموال عمومی، حساسیت بیشتری خرج دهیم.

حاجی میرزایی گفت: امیدوارم این نشست و طرح برخی از موضوعات باعث رخ دادن اتفاقات خوبی در استان‌ها شود و این حس را به ما و همکارانمان بدهد که باید بیشتر از قبل در مسیر برگزاری چنین نشست‌هایی تلاش کنیم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار