کد خبر: 1013088
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
گزارش «جوان آنلاین» از گرانی بسته‌های اینترنتی و گلایه مردم
در این روزهای افزایش شیوع کرونا و درست زمانی که اینترنت به زندگی روزمره مردم گره خورده است، اپراتور‌های ایرانسل و همراه اول اقدام به حذف بسته‌های بلند مدت خود کرده و به جای آن بسته‌های کوتاه و گران قیمت قرار دادند!
سرویس جامعه جوان آنلاین - مهسا گربندی: در روز‌هایی که کرونا می‌تازد و سلامت و جان هموطنان را به خطر می‌اندازد، مسئولان به مردم توصیه می‌کنند که تا حد امکان در خانه بمانند و به جای حضور در فروشگاه ها، بانک‌ها و دیگر مراکز شلوغ از اینترنت استفاده کنند. حالا که دیگر خرید و آموزش آنلاین بخشی از زندگی روزمره بسیاری از مردم شده و برخی از کارمندان در خانه دورکاری می‌کنند، دو اپراتور ایرانسل و همراه اول اقدام به کار عجیبی کردند! آن‌ها بسته‌های بلند مدت خود را از اپلیکیشن هایشان حذف کردند و به جای آن بسته‌های گران قیمت و کوتاه مدت قرار دادند! مسئله‌ای که بار مالی خانواده‌ها را بیشتر و جیب آن‌ها را نشانه رفت!

هنوز از یاد‌ها نرفته است که در ایام نوروز سال جاری، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تشویق مردم به ماندن در خانه و جلوگیری از شیوع کرونا، بسته‌های رایگان ۱۰۰ گیگابایتی را به صورت بسته‌های هدیه برای اینترنت‌های ثابت خانگی فعال کرد. اما حالا ایرانسل و همراه اول خوشی این بسته‌های رایگان را ناخو‌ش و هزینه‌های بسیاری را بر دوش آن‌ها تحمیل کردند.

واکنش کاربران در فضای مجازی به گرانی بسته‌های اینترنتی

مسئله حذف بسته‌های اینترنتی بلند مدت ایرانسل و همراه اول، موجی از انتقادات را در فضای مجازی به راه انداخت. حمیدرضا در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره گرانی بسته‌های این دو اپراتور نوشت: «اپراتورها، تعرفه‌هاشون رو حدود ۲۵۰ درصد گرون کردن. به این صورت که ۸۰ درصد حجم همه‌ی بسته‌ها رو به اینترنت داخلی اختصاص دادن و ۲۰ درصد رو به خارجی. دقت کنید همه جای دنیا اینترنت سال به سال ارزون‌تر و پرسرعت‌تر میشه، اینجا، اما دقیقا برعکسه!

کاربری با نام حاج مهدی نیز توئیت زد: «یک روز اگه بتونم ایرانسل و همراه اول رو برای همیشه کنار بذارم، لحظه‌ای آنی صبر نمی‌کنم...»

یکی دیگر از کاربران توئیتر با نام وطن نیز در اینباره نوشت: «جریمه دو میلیارد تومانی به ایرانسل و همراه اول ابلاغ شد» اگه ۶۰ میلیون ایرانی مشترک اینترنت همراه باشن و اپراتور‌ها از هر کدوم در هر ماه ۱۰ هزار تومان اضافه گرفته باشن، می‌کنه به عبارتی ماهانه ۶۰۰ میلیارد تومان که اگه دو میلیاردشو به وزارت ارتباطات جریمه بدن، ۵۹۸ میلیارد میشه!

یگانه نیز توئیت زد: «سه روزه همش خرید بسته ماهانه همراه اول اخطار میده، بقیه بسته هاشون هم یکی از یکی داغون تر، تکلیف منی که روزی دو گیگ و شاید بیشتر مصرفمه چیه؟ هر دو روز یه بار بخوام ۲۰تومن واسه ۲ گیگ بدم که ورشکست میشم، چه پیگیری ایی کردید آخه؟»

پیمان کمالی نیز در بخش نظرات سایت نوشته: «نکته جالبش اینجاست که هر دو اپراتور همزمان با افزایش قیمت بسته‌های ماهانه، بسته‌های بلند مدت رو از اپلیکیشنا حذف کردن، ولی تو سایتشون این بسته هارو با همون قیمت قبلی میفروختن، بعدم با وایرال کردن یه پیام کلی ادمو تشویق کردن به خرید بسته‌های بلندمدت! شارلاتانیزم مارکتینگ؟!»

یکی دیر از مخاطبان سایت با نام سهند نیز درباره گرانی بسته‌های اینترنتی نظر داده: «همه جای دنیا رقبا سعی میکنن با عرضه محصولات با کیفیت وارزان مشتری‌های هم دیگه رو قاپ بزنن، ولی اینجا متأسفانه رقبا با هم دست به یکی میکنن وقتی محصولات یا خدمات بی کیفیت میشه همگی با هم اینکارو میکنن و وقتی گرون میشه با هم و هماهنگ گرون میکنن. ۲ میلیارد جریمه درآمد ۵ دقیقه شونه.»

جریمه ۲ میلیارد تومانی بی فایده!

افزایش بسته‌های اینترنتی همراه اول و ایرانسل منجر به واکنش حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز شد. فلاح جوشقانی اعلام کرد بالابردن قیمت اینترنت همراه بدون هماهنگی با رگولاتوری تخلف بوده و برخورد قانونی با اپراتور‌ها آغاز شده است.

همچنین ۲۰ تیرماه بود که محمدجواد آذری‌جهرمی با شرکت در برنامه‌ی رادیویی «رادیو تهران» با بیان اینکه همراه اول و ایرانسل برای بالابردن تعرفه و تغییر بسته‌های اینترنتی تبانی کرده‌اند، گفت آن‌ها توجیه می‌آورند که با سهام‌داران خود در‌این‌باره به اتفاق‌نظر رسیده‌اند؛ حال آنکه آن‌ها حق ندارند مقررات جاری کشور را زیر سؤال ببرند.

جهرمی درادامه گفت: کاری که این دو اپراتور کردند این است که برخی بسته‌ها را حذف و بسته‌های جدیدی اضافه کرده‌اند، بعد هم کلاه شرعی درست کرده‌اند که هنوز بسته‌های قبلی روی سایت است و تنها تغییرات در اپلیکشن‌های همراه اول و ایرانسل من و درگاه‌های ستاره مربع آن‌ها اتفاق افتاده است.

به‌گفته‌ی جهرمی، اخطار لازم به این دو اپراتور ازطریق رگولاتوری، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تعزیرات داده شده و اگر آن‌ها ظرف ۱۰ روز از تخلف خود رفع اثر نکنند، پرونده‌شان وارد کمیته‌ی جرایم شده و برخورد جدی با آن‌ها صورت خواهد گرفت.

جهرمی گفت درصورتی‌که اپراتور‌ها نخواهند پول اضافی که از کاربران‌شان گرفته شده را به آن‌ها پس بدهند، وزارت ارتباطات این اختیار و قدرت را دارد تا در این زمینه با اپراتور‌ها برخورد و پول مردم را بازگرداند.

به گفته معاون وزیر ارتباطات به دلیل برنگشتن تعرفه اینترنت به حالت اولیه از سوی اپراتور‌ها و تداوم تخلفی که صورت گرفته است، صبح روز شنبه جریمه دو میلیارد تومانی به دو اپراتور ایرانسل و همراه اول ابلاغ شد. جریمه نقدی قدم اول برای برخورد با تخلف صورت گرفته است و در صورت استمرار این مساله، قطعا روال‌های دیگر را در پیش خواهیم گرفت. تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، مصوبه‌های قانونی است که می‌توان با استناد به آن‌ها تخلفات را پیگیری کرد.

درنهایت در حالی که مهلت ۱۰ روزه‌ای که به اپراتور‌ها داده بودند، تمام شد، به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فلاح جوشقانی از ابلاغ جریمه دو میلیارد تومانی به اپراتور‌ها خبر داد و گفت: به‌دلیل برنگشتن تعرفه اینترنت به حالت اولیه از سوی اپراتور‌ها و تداوم تخلفی که صورت گرفته است، جریمه دو میلیارد تومانی به دو اپراتور ایرانسل و همراه اول ابلاغ شد.

آنطور که مشخص است سود اپراتور‌ها از بسته‌های اینترنت آنقدر دلچسب بود که تهدید جریمه دو میلیارد تومانی هم نتوانست مانع از اجرای سیاست‎های آن‌ها برای تغییرات بسته‎های اینترنتی شود.

اخطار دوم برای دو اپراتور متخلف

روز چهارشنبه بود که حسین فلاح جوشقانی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «دو روز قبل، دادگاه رسیدگی به تخلف گرانفروشی اپراتور‌های تلفن همراه، در تعزیرات حکومتی، برگزار شد و منتظر صدور حکم هستیم. طبق روال پروانه، اخطار دوم هم برای اپراتور‌های متخلف صادر شده و در صورت ادامه تخلف، کاهش مدت پروانه را اعمال خواهیم کرد.»

حال باید منتظر ماند و دید که در این روز‌های کرونایی که مردم اکثر کار‌های روزمره شان را با اینترنت انجام می‌دهند، تا چه زمانی همراه اول و ایرانسل می‌توانند به قلدری ادامه دهند و پول‌های کلانی از این راه به جیب بزنند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار