کد خبر: 1011463
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵
وقتی قرار باشد یک مغرض دشمنی و حماقتش را یکجا بروز بدهد تا یک قرارداد اقتصادی را که هنوز جزئیاتش مشخص نیست مخدوش جلوه دهد، مینیاتور قرن دهم ایرانی را با اثری چینی اشتباه می‌گیرد.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: طی روز‌های اخیر شایعه کاملاً دروغین واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها حاشیه‌ساز شده است. برخی دشمنان نادان و بی‌سواد با انتشار گسترده یک نقاشی که سازمان منطقه آزاد کیش از آن برای اقدامی تبلیغی جهت ترغیب و تشویق شهروندان جزیره کیش به استفاده از ماسک بهره برده است خود را بی‌آبرو‌تر می‌کنند چراکه طرحی که چینی وانمود شده اساساً اثری از هنر قرن دهم ایران است. دشمنان انقلاب اسلامی مدام نشان می‌دهند که مرز‌های حماقت توسط آن‌ها در حال گسترش است. اگر چه این تابلوی تبلیغی یک نقاشی مینیاتوری ایرانی است، اما به دلیل شباهت ظاهری شخصیت نقاشی شده به چهره چینی‌ها و مردم شرق آسیا، در شبکه‌های اجتماعی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. در واقع برخی فعالان ضدنظام در فضای مجازی که هیچ حد و مرزی برای بلاهت و کینه‌توزی آن‌ها نسبت به مردم و کشور ایران وجود ندارد و عمدتاً با بی‌شمار‌پنداری جمع چند نفره‌شان که در یک ویلای ساحلی جمع شده‌اند، قصد براندازی نظام اسلامی را دارند همه تلاش خود را کرده‌اند که با انتشار این تصویر بگویند هر گردی گردو است!

ذکر چند نکته در مورد این تصویر و دیگر تصاویر نقاشی‌شده در سبک مینیاتوری برای روشن‌تر شدن ابعاد بی‌سوادی و دشمنی کینه‌توزانه منتشرکنندگان چنین اخباری لازم است. در تصاویر نقاشی مینیاتور ایرانی که سابقه شکل‌گیری آن به زمان حضور ایلخانان مغول به ایران و اوج‌گیری آن در دوران زمامداری سلسله صفویه می‌رسد، عمدتاً چهره‌های نقاشی‌شده به همین شکل است، اما اینکه چرا عده‌ای اصرار دارند در زمین بازی برخی دشمنان کشور و ملت به جمله معروف «هر کی سبیل داشت باباته» اقتدا کنند و به خودشان زحمت یک جست‌وجوی اینترنتی را هم ندهند، بحث جدی و علمی در حوزه سواد رسانه‌ای را می‌طلبد که در این مقال نمی‌گنجد.

جمله پایانی اینکه این تابلو نقاشی مینیاتور که برای به انحراف کشاندن افکار عمومی و فعالان فضای مجازی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، یک تابلوی نقاشی مینیاتور مکتب اصفهان، اثر استاد مشهور نگارگری محمد یوسف (قرن۱۰) متعلق به عصر صفوی است و هیچ ربطی هم به هیچ قرارداد، معاهده یا پیمان سیاسی، اقتصادی، نظامی و ... بین ایران و دیگر کشور‌ها ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار