کد خبر: 1011458
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۷
دمشق روز یک شنبه سومین انتخابات پارلمانی را از آغاز بحران داخلی و اولین انتخابات بعد از فروکش بحران را همچنان با حضور بشار اسد در سمت رئیس‌جمهور سوریه برگزار کرد آن‌هم در شرایطی که برخی طرف‌های غربی حامی کناره‌گیری اسد، مدت‌هاست عرصه فعالیت سیاسی را ترک کرده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سوریه دیروز بار دیگر پس از بحرانی شدن اوضاع داخلی این کشور، عرصه برگزاری انتخابات پارلمانی بود. پس از دو بار تعویق انتخابات به دنبال شیوع ویروس کرونا، روز شنبه رئیس کمیته عالی انتخابات سوریه با استناد به ماده ۵۸ قانون انتخابات، از آغاز سکوت انتخاباتی ۲۴ ساعتی در این کشور و آمادگی مراکز رأی‌گیری برای برگزاری سومین انتخابات پارلمانی از آغاز ناآرامی‌ها از سال ۲۰۱۱ در این کشور خبر داد. هزار و ۶۵۶ نامزد در این رقابت شرکت کردند و در نهایت ۲۵۰ نماینده به پارلمان راه خواهند یافت. در میان آن‌ها نام برخی سرمایه‌گذاران مطرح سوری که اسامی‌شان در فهرست تحریم‌های غرب است، نیز به چشم می‌خورد.

برگزاری انتخابات در سایه ترور

رسانه‌های سوریه شامگاه شنبه از وقوع انفجار تروریستی در شهر دمشق، پایتخت سوریه، خبر دادند. انفجار دو بمب در نزدیکی مسجد جامع انس‌بن‌مالک واقع در نزدیکی رودخانه عیشه شهر دمشق یک کشته و یک زخمی برجای گذاشت. عبدالرحمن مصطفی، نخست‌وزیر دولت وابسته به معارضان سوری، انتخابات را نمایشی بیهوده خواند. نصر الحریری، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه هم گفت که این انتخابات مشروعیت ندارد، زیرا بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مشروعیتش را از دست داده است و این انتخابات منعکس‌کننده خواسته مردم سوریه نیست. با این حال، به منظور برگزاری این انتخابات که نمادی از برقراری ثبات در سوریه است، ۷ هزار و ۴۰۰ مرکز در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه و مراکزی ویژه رأی‌دهندگان در مناطق تحت اشغال گروه‌های مسلح نیز در نظر گرفته شده بود. مردم سوریه نیز در استان‌های مختلف از ابتدای صبح دیروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پای صندوق‌های رأی رفتند. بشار اسد، همسرش اسما اسد و حسین عرنوس، نخست‌وزیر سوریه در این انتخابات شرکت کردند. ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه هم پس از اینکه رأی خود را در صندوق انداخت، برگزاری انتخابات در کشورش را نشانی از تحقق حاکمیت سوریه و مخالفت با هر مداخله خارجی دانست. وی ادامه داد: «برگزاری انتخابات، پیروزی برای سوریه و یکی از گام‌های مطلوب برای بازسازی کشور است.»

چرخش مواضع درباره آینده اسد

در طول سال‌های گذشته و با اوج گرفتن وخامت اوضاع داخلی سوریه، بسیاری از مقامات جهانی بر کناره‌گیری اسد از قدرت پافشاری می‌کردند. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در جریان سفر به استان کردنشین اورفا و بازدید از اردوگاه آوارگان سوری در حالی که معاذ الخطیب، رئیس شورای ائتلافی مخالفان سوری نیز کنار وی ایستاده بود، گفت: «در حال حاضر ۱۰۰ کشور دنیا این برادر ما را پذیرفته و او و یارانش را به عنوان نماینده مردم سوریه شناخته‌اند و این یعنی اینکه بشار اسد باید برود و سوریه‌ای‌ها دولت جدید خود را تشکیل دهند.»

باراک اوباما و جان کری، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه پیشین امریکا که مدت‌هاست قدرت را به تیم جمهوریخواهان واگذار کرده‌اند، دیگر حامیان کناره‌گیری اسد بودند. اوباما پس از نشستی با شماری از مقامات از جمله کری گفته بود: «بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نمی‌تواند بخشی از آینده این کشور باشد و برکناری وی تنها راه پایان بخشیدن به جنگ داخلی و متحد ساختن سوری‌ها علیه تروریسم است.» کری هم در یکی از دیدار‌های خود با فیلیپ هاموند، همتای انگلیسی خود گفته بود: «بشار اسد باید کنار برود، اما درباره زمان کنار رفتن وی در مذاکرات تصمیم‌گیری می‌شود.»

با وجود چنین موضع‌گیر‌هایی و در شرایطی که حدود ۸۰ درصد خاک سوریه در اختیار دولت قرار دارد، مدت‌هاست دیگر حرفی از لزوم کناره‌گیری اسد به میان نمی‌آید. جیمز جفری، نماینده ویژه دولت امریکا در امور سوریه گفته است: «ما پیروزی همه‌جانبه نمی‌خواهیم. نمی‌گوییم اسد باید برود، می‌گوییم اسد یا هر کس دیگری که عهده‌دار قدرت در آن دولت است باید رفتارش را تغییر دهد.» بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس هم در سخنانی خطاب به کمیته امور خارجه مجلس عوام انگلیس ضمن تأکید بر توانمندی رئیس‌جمهور سوریه تصریح کرد که شعار اسد باید برود، دیگر قابل اجرا نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار