کد خبر: 1011086
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در دیدار با مقامات کابل تأکید کرد که روند مذاکرات صلح در افغانستان باید طوری باشد که در آن مشارکت فراگیر گروه‌های مختلف از جمله طالبان مشاهده شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با ادامه تلاش‌های بین‌المللی برای از سرگیری مذاکرات صلح طالبان با دولت افغانستان، ایران نیز آمادگی خود را برای حل بحران در افغانستان اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری جمهور افغانستان، سیدعباس عراقچی که به کابل سفر کرده است، روز پنچ شنبه در نشست چشم‌انداز روابط ایران و افغانستان، چالش‌ها و فرصت‌ها، درباره مذاکرات صلح افغانستان گفت: «روند مذاکرات صلح در افغانستان باید مسیری را طی کند که در آن شاهد مشارکت فراگیر گروه‌های مختلف موجود در افغانستان از جمله طالبان باشیم، طالبان یک واقعیت در افغانستان است و باید روند مذاکرات صلح در افغانستان به سمتی برود که این گروه نیز به سهم و تناسب خود در قدرت سهم داشته باشد و در چارچوب قانون اساسی افغانستان و دولت افغانستان و در فضایی همراه با آرامش و صلح حرکت کند».

عراقچی با بیان اینکه البته تصمیم‌گیران نهایی در این زمینه دولت و ملت افغانستان هستند و تهران دخالتی در امور افغانستان نمی‌کند، در خصوص سند جامع همکاری ایران و افغانستان که مقامات دو کشور در حال رایزنی در ارتباط با آن هستند، گفت: «برای تهیه این سند پنج کمیته تشکیل شده است که شامل کمیته‌های اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی اتباع و آب است. کار در سه کمیته فرهنگی، آب و اتباع به پایان رسیده است و در دو کمیته دیگر نیز رایزنی‌ها و گفتگو‌ها ادامه دارد». عراقچی خاطرنشان کرد که ارزش همکاری بین افغانستان و ایران فراتر از ارزش یک سند است. در واقع امضای این سند به معنای حمایت ایران از دولت افغانستان است و مذاکراتی که به رهبری و مالکیت دولت افغانستان برای تحقق صلح در این کشور برگزار می‌شود. معاون وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به سؤالی در ارتباط با فعالیت گروه «فاطمیون» که از سوی یکی از شرکت‌کنندگان در این جلسه مطرح شد، اظهار کرد: «من انتظار داشتم که حضرتعالی از این گروه تقدیر کنید، این گروه کسانی هستند که به صورت داوطلبانه در راه مبارزه با تروریسم تلاش کردند و خون دادند. ما باید این حقیقت را بپذیریم که اگر با این دشمن تکفیری در سوریه نمی‌جنگیدیم، باید در خیابان‌های کابل و تهران با آن‌ها می‌جنگیدیم، گرچه اکنون نیز رگه‌هایی از داعش در برخی از نقاط افغانستان وجود دارد».

محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفته که ۱۲کشور از جمله ایران برای میزبانی مذاکرات بین افغانستانی اعلام آمادگی کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، به گفته وزیر خارجه افغانستان کشور‌های حاضر در نشست منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت اجماع صلح مراتب انزجار خود را از ادامه خشونت‌ها ابراز کرده و معتقدند ادامه خشونت‌ها با توجه به صداقت دولت در ر‌هایی زندانیان، توجیه‌پذیر نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار