کد خبر: 1010863
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
دفاع روحانی از دستاورد‌های توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵
از نظر روحانی همین که ایران توانسته به جهان ثابت کند پیمان‌شکن نیست و امریکایی‌ها، البته صرفاً دولت کنونی امریکا پیمان‌شکنی کرده‌اند، برای آنکه دستاورد برجام باشد، کافی است. او البته پیش از این وعده گشایش‌های اقتصادی و حتی درست شدن آب خوردن مردم را با برجام داده بود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیئت دولت با اشاره به پنجمین سالگرد توافق برجام، گفت: اساس برجام این بود که به جهان ثابت کنیم ایران صلح‌طلب است و پروژه‌ای که سال‌ها به دنبال این بودند ایران را برای امنیت جهان، خطرناک جلوه دهند، بی‌اعتبار کند.

ایران ثابت کرد مقصر اصلی امریکاست

وی با بیان اینکه مثلث شوم صهیونیسم، ارتجاع و تندرو‌های امریکا از ابتدا مخالف این توافق بودند، اظهار داشت: همه تلاش آن‌ها در آغاز این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد. صهیونیست‌ها حتی وسط مذاکرات به اروپا رفتند. یکی از سران ارتجاع به اروپا رفت تا توافق را بر هم بزنند، البته تأخیر ایجاد کردند، چراکه بنا بود توافق نهایی در آذر۹۳ نهایی شود و آن را تا تیرماه ۹۴ به تأخیر انداختند.

روحانی ادامه داد: این مثلث شوم، روند خود را ادامه داد، مخصوصاً در سال‌۹۵ که این‌ها شاهد بودند ایران و منطقه و دوستان ایران دارند از این توافق منتفع می‌شوند، با قدرت بیشتری به میدان آمدند و رژیم فعلی امریکا که هم در توهم بود و هم تندرو‌ها بر آن حاکم بودند، وارد عمل شدند، منتها هدف آن‌ها این بود که شکستن این توافق در تاریخ به گردن ایران ثبت شود.

روحانی ادامه داد: امریکا به دنبال این بود تا اقدامی بکند و ایران کل برجام را کنار بگذارد و از این توافق خارج شود و بگویند این ایران بوده که خارج شده و توافق را کنار گذاشته است. هنرمندی ایران از سال‌۹۷ که امریکا این تعهد سیاسی و اخلاقی و حقوقی را زیر پا گذاشته، این بوده که نگذاشته این توطئه محقق شود و تا امروز به دنیا ثابت کرده که مقصر اصلی، قانون‌شکنان امریکا هستند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت فعلی امریکا نمی‌تواند معیار هیچ چیزی باشد، اظهار داشت: بر مبنای عملکرد کاخ سفید، امروز نمی‌توانیم میزان و معیاری را قرار بدهیم تا توافقی را بررسی و مورد سنجش قرار دهیم، چون از همه توافقات مهم بین‌المللی از آب و هوا تا بهداشت تا بسیاری از توافقاتی که داشته‌اند، بدون دلیل خارج شده‌اند، بنابراین این‌ها معیاری نیستند و امروز هم همه دوستان امریکا و بخش بزرگی از ملت امریکا قبول دارند که این حرکت‌ها به ضرر امریکا و دوستان آن است.

دستاورد اصلی برجام محفوظ است

روحانی ادامه داد: آنچه ایران به عنوان دستاورد برجام داشت، خوشبختانه همچنان آن دستاورد اصلی محفوظ مانده است. همه تبلیغاتی که در طول سالیان دراز علیه ما انجام می‌شد که ایران مخفیانه دارد همه تعهدات را زیر پا می‌گذارد، بی‌اعتبار کردیم و مشخص شد که فعالیت هسته‌ای ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده است. این موضوع، امروز هست، فردا خواهد بود و تا پایان تاریخ باقی می‌ماند.

وی درباره دومین دستاورد برجام گفت: آن‌ها سکویی درست کرده بودند که با آن همواره امنیت ملی ایران را به خطر بیندازند. آن سکو، فصل هفت منشور و قطعنامه‌هایی بود که در سازمان ملل و در شورای امنیت علیه ایران تصویب کرده بودند. ما این سکو را تخریب کردیم و سکویی که دشمنان ایران آماده کرده بودند تا از آن علیه امنیت ملی ایران استفاده کنند، آن سکو با این توافق از بین رفت و البته هیچ کس در حوادث بعدی و مسائل امروز و فردا، ایران را نمی‌تواند سرزنش کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران در چارچوب معیار‌های حقوق بین‌الملل سیاسی و عرف بین‌الملل و معیار‌های اخلاقی حرکت کرده است، گفت: اگر دیگران تخلفی کرده‌اند به این معنا نیست که ایران مقصر است.

وی ادامه داد: ما یک امتحان و آزمایش دیگری در هفته‌های آینده پیش رو داریم و آن، حفظ یکی از دستاورد‌های این توافق است که پایان تحریم تسلیحاتی ایران است و این موضوعی است که ما همچنان با دقت تحت نظر قرار داریم و کشور‌های ۱+۴ باید بدانند امروز بحث منافع ایران یا روابط ایران با آن‌ها یا روابط ایران با کشور‌های منطقه تنها مطرح نیست.

روحانی با بیان اینکه امروز بحث حفظ حقوق بین‌الملل و بحث چندجانبه‌گرایی و ارزش توافقات بین‌المللی مطرح است، تصریح کرد: ۱+۴ اگر امروز با دقت عمل نکنند و بخواهند تحت تأثیر امریکا قرار بگیرند، ضربه اساسی به حقوق بین‌الملل و مقررات بین‌المللی و به چندجانبه‌گرایی زده‌اند و این به ضرر همه خواهد بود. وی ادامه داد: تا این لحظه امریکا در حرکت‌های سیاسی و حقوقی‌اش همواره در طول این دو سال و چند ماه شکست خورده است و امیدواریم با هوشیاری کشور‌ها و مخصوصاً ۱+۴ امریکا همچنان در این صحنه ناموفق باشد و ما بتوانیم در شرایط مناسب آنچه امروز برای این توافق پیش آمده، شاهد جبران آن توسط کشور‌های اروپایی باشیم.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت تسلیم زور و فشار از طرف قدرت‌های بزرگ به ویژه امریکا نبوده و امروز هم نخواهد شد، تصریح کرد: ایران در طول این دو سال و چند ماه که می‌خواستند ما را منزوی بکنند، منزوی نشد و نخواهد شد.

وی ادامه داد: در همین حوادث چند هفته گذشته که می‌خواستند در شورای حکام علیه ما اجماع درست کنند، ناموفق بودند و در جمع شورای حکام حدود ۹کشور با توطئه آن‌ها مخالفت کردند و تسلیم آن‌ها نشدند و دو کشور بزرگ روسیه و چین در برابر این حرکت خلاف مصلحت جامعه بین‌الملل ایستادگی کردند.

فشار و سختی برای مردم وجود دارد

رئیس‌جمهور ادامه داد: فشار و سختی در این شرایط برای مردم عزیز ما وجود دارد و متأسفانه امریکایی‌ها همواره علیه منافع ملت ایران در طول دهه‌های گذشته و مخصوصاً سال‌های اخیر پافشاری کرده‌اند، اما هرگز به اهداف مدنظر نخواهند رسید.

وی با بیان اینکه در این دو سال و چند ماهی که در سخت‌ترین فشار و تحریم بوده‌ایم، با ایستادگی و مقاومت مردم و فداکاری همه کارآفرینان، کشاورزان و صنعتگران موفق بوده‌ایم، گفت: در سال‌۹۸ که روز‌های پایانی‌اش با سختی کرونا هم توأم بود نشان دادیم هم توانسته‌ا‌یم تورم را نسبت به ماه‌های قبل از آن، یعنی قبل از اسفند کاهش بدهیم و هم به این نتیجه رسیدیم که رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بوده است.

قول روحانی به رهبری

رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر سخنرانی بسیار مهم رهبر معظم انقلاب بیان داشت: مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان ملت سخنرانی بسیار مهمی را ایراد کردند. مقام معظم رهبری مثل همیشه در این شرایط سخت که قرار گرفتیم راه‌حل را وحدت، انسجام، تعاون و دست همدیگر را گرفتن دیدند که قبلاً هم ایشان همواره بر این مسئله تأکید می‌کردند.

وی اضافه کرد: من در اینجا خدمت مقام معظم رهبری قول می‌دهم همان جور که ایشان توصیه کردند، دولت تا روز آخر به خدمت خودش ادامه می‌دهد که خدمت ایشان اعلام می‌کنم دولت با همه توان تا روز و لحظه آخر مثل روز اول با همان رویه و نشاط بدون اینکه به حاشیه‌سازی‌ها توجه کنیم خدمت به مردم را ادامه می‌دهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار