کد خبر: 1010657
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
معاون وزیر بهداشت: ۴۱ درصد از ابتلا‌ها مربوط به برگزاری مجالس عروسی و ترحیم بوده و ۵۱ درصد نیز مربوط به ارتباطات خانوادگی گزارش شده‌است. این در حالی است که تنها ۸ درصد موارد درگیری مربوط به مشاغل و ارتباطات شغلی بوده‌است
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: طبق آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت از ۳۲ استان کشور ۲۵ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. در پایتخت ۱۳ روز پس از اعلام وضعیت هشدار بالاخره از روز گذشته محدودیت‌هایی حداقلی اعمال شد. با وجود این سخنگوی دولت از رسانه‌ها خواست دوگانه عادی‌سازی و تعطیلی را بیان نکنند! به گفته معاون کل وزارت بهداشت دلیل ابتلای ۹۲ درصد افراد به کرونا حضور در دورهمی‌ها، عروسی‌ها و داخل خانواده بوده و ۸ درصد موارد ابتلا نیز ناشی از مواجهه شغلی است. وی با تأکید بر اینکه حداقل تا یکسال آینده جنگ فرسایشی با کرونا ادامه دارد، اهمیت استفاده از ماسک در پیشگیری از شیوع این بیماری را بیشتر از واکسن دانست و افزود: «یک‌پنجم فوتی‎‌های روزانه کشور مربوط به بیماران کرونایی است و این زنگ خطری جدی و نگران‌کننده است.» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی هم در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرد همه‌گیری کووید ۱۹ ممکن است با مدیریت اشتباه برخی کشور‌ها بدتر و بدتر شود.

طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۲۴ تیر ماه، بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۲۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر می‌رسد. طی همین زمان ۱۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر رسید. تا کنون ۲۲۵ هزار و ۲۷۰ نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

۳۳۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، ۸۸ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در افرادی اتفاق افتاده که به یکی از بیماری‌های غیرواگیر مبتلا بودند که این مسئله لزوم مراقبت بیشتر از افراد مبتلا به این گروه از بیماری‌ها را بیشتر می‌کند.

حالا رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار می‌دهد که همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ می‌تواند بدتر و بدتر شود. به گفته تدرو ادانوم قبیسیوس اگر کشور‌ها نتوانند اقدامات اساسی برای کنترل ویروس را انجام دهند، این بحران بدتر می‌شود.

اجرای محدودیت‌های یک هفته‌ای در تهران

در تهران هنوز دو هفته پس از رسیدن به وضعیت هشدار بالاخره از روز گذشته محدودیت‌های حداقلی اعمال شد، اما لغو طرح ترافیک شامل این محدودیت‌ها نبود و همچنان ۴۵ درصد تهرانی‌ها برای حضور در محل کار از منزل خارج می‌شوند. نگرانی درباره وضعیت هشدار و تبدیل آن به وضعیت قرمز در حالی است که پیش از این هم استاندار تهران تأکید کرده‌بود اگر وضعیت تهران قرمز شود، به این سادگی‌ها نمی‌توان شیوع بیماری در پایتخت را مهار کرد. به گفته انوشیروان بندپی اگر ۹۹ درصد در مترو ماسک بزنند، به دلیل اینکه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن نیست، روزانه ۲۰۰ نفر به کرونا مبتلا خواهند شد.

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز درباره رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی معتقد است: «رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی تهران در صورتی حاصل می‌شود که ظرفیت موجود سه برابر شود و این ظرفیت اکنون در مترو و اتوبوسرانی دسترس نیست.» وی درباره سرنوشت لغو اجرای طرح ترافیک در شرایطی فعلی تهران می‌گوید: «اگر تصمیمات ستاد کرونا تجدید نظر در برخی فعالیت‌ها مثل لغو طرح ترافیک باشد ما تابع ستاد ملی کرونا هستیم.»

از دست دادن زمان طلایی کنترل کرونا

مسعود یونسیان، عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه طبق توصیه وزارت بهداشت باید بازگشایی‌ها به صورت مرحله به مرحله و با فاصله دو هفته‌ای برای بررسی و مشاهده نتیجه آن‌ها انجام می‌شد، می‌افزاید: «به این ترتیب اگر در بازگشایی یک صنعت یا فعالیت خاص، شرایط اپیدمی بدتر شود، می‌توان آن بازگشایی را به حالت قبل برگرداند.»

وی تأکید می‌کند: «ما زمان طلایی کنترل کرونا را از دست دادیم و، چون بازگشایی‌ها بدون برنامه‌ریزی و فاصله انجام شد، نمی‌توانیم بفهمیم که کدام بازگشایی از جمله لغو طرح ترافیک، بازگشایی رستوران‌ها، تالار‌های پذیرایی، ادارات دولتی و... موجب افزایش موارد ابتلا و بستری کرونا شده‌است تا آن را برگردانیم.»

وی اعمال محدودیت‌های کرونایی یک یا دو هفته‌ای مقطعی و بدون برنامه بلند‌مدت را برای کنترل بیماری، کارساز نمی‌داند و معتقد است: «با این روش در نهایت، ما با نمودار سینوسی ابتلا و فوتی‌های کرونا مواجه خواهیم شد.»

کرونا عامل ۲۰ درصد مرگ‌های روزانه در کشور

به گفته ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت و درمان، یک پنجم فوتی‎‌های روزانه کشور مربوط به بیماران کرونایی است و این زنگ خطری جدی و نگران‌کننده است. وی با تأکید بر اینکه باید برگزاری دورهمی‌ها و هرگونه تجمع به حداقل برسد، افزود: «۴۱ درصد از ابتلا‌ها مربوط به برگزاری مجالس عروسی و ترحیم بوده و ۵۱ درصد نیز مربوط به ارتباطات خانوادگی گزارش شده‌است. این در حالی است که تنها ۸ درصد موارد درگیری مربوط به مشاغل و ارتباطات شغلی بوده‌است.» به گفته معاون وزیر بهداشت، برگزاری یک عروسی و مجلس ترحیم می‌تواند وضعیت سفید را به قرمز تبدیل کند. در مواردی شاهد ابتلای۲۰۰ نفر در یک مراسم عروسی و یک هزار نفر مبتلا در یک مراسم ترحیم بوده‌ایم.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ماسک گفت: «براساس اطلاعات علمی موجود حتی در صورت کشف واکسن، تأثیر ماسک در پیشگیری از بیماری کرونا به شرط اینکه حدود ۹۵ درصد مردم از آن استفاده کنند، حتی می‌تواند از تأثیر واکسن مؤثرتر باشد. در عین حال در این جنگ فرسایشی که حداقل یکسال دیگر باید آن را تا زمان کشف واکسن ادامه دهیم، تأکیدمان این است که حتماً از ماسک استفاده شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار